رفتن به محتوای اصلی

بهبود تجربه کاربری و افزایش نرخ تبدیل با استفاده از رنگ ها

نحوه استفاده از رنگ ها:

افزایش نرخ تبدیل با بهبود تجربه کاربری90% ارزیابی محصولات مربوط به رنگ است و هر رنگ یک تأثیر روانشناسی روی احساسات و نگرش ما دارد برای مثال: آبی آرامش‌بخش، زرد نشاط‌آور و مشکی نشانه زیبایی و رسمیت است. بنابراین استفاده از رنگ‌های درست در موفقیت محصولات و افزایش نرخ تبدیل و بهبود تجربه کاربری نقش مهمی دارد. 85% دلیلی که شما یک محصول خاص را می‌خرید رنگ آن است.

رنگ‌ها و مفهوم یک برند خاص:
ما از تأثیر و نفوذ رنگ‌ها بر احساسات کاربران آگاه هستیم، طراحان هم از این موضوع برای جلب‌توجه کاربران جهت خرید استفاده می‌کنند. امکان ترکیب رنگ‌ها بی‌نهایت است و این امر انتخاب رنگ صحیح با حداکثر تأثیرگذاری را برای طراحان دشوار می‌کند.

تست تمامی ترکیب رنگ‌ها غیرممکن است بنابراین خیلی مهم است که تأثیر رنگ انتخابی خود را بر نگرش و رفتار کاربرانتان بدانید. اگر با تئوری اولیه رنگ‌ها آشنایی داشته باشید می‌دانید که قرمز، آبی و زرد 3 رنگ اصل هستند که بقیه رنگ‌ها از ترکیب این 3 رنگ به وجود می‌آیند.
چطور با استفاده از رنگ‌ها نرخ تبدیل خود را افزایش دهید؟ اولین گام این است که با چرخه رنگ‌ها و تأثیر روانشناسی هر رنگ آشنا شوید. گام دوم آموختن نحوه استفاده از رنگ‌های صحیح در زمان مناسب و برای کاربران مناسب است.

این اصل هسته‌ای روانشناسی رنگ‌ها است. مثال: اگر شما وسایل مربوط به کودکان، عروسک و … می‌فروشید باید چه رنگی برای وب‌سایتتان انتخاب کنید؟ بدون شک رنگ مشکی یا طوسی مناسب نخواهد بود، رنگ‌های درخشان و روشن مانند قرمز و سبز و زرد یا آبی و صورتی باید استفاده کنید.

تأثیر رنگ در مردان و زنان:
بر اساس تحقیقات انجام‌شده 35% زنان رنگ آبی، 23% رنگ بنفش و 14% رنگ سبز را ترجیح می‌دهند.
علاوه بر این آبی‌رنگ موردعلاقه هم زنان است و هم مردان. رنگ‌ها برای زنان: زنان، به‌طورکلی، تن خاکی را دوست ندارم و رنگ‌های اصلی با سایه رنگی را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل سایت‌هایی که مخاطبان هدفشان خانم‌ها هستند باید از رنگ‌هایی که خانم‌ها ترجیح می‌دهند استفاده کنند. برند لوازم‌آرایشی L’Oreal در وب‌سایت خود از رنگ سفید، مشکی با زمینه بنفش استفاده می‌کند. برند فشن ASOS برای جذاب کردن وب‌سایت خود از رنگ‌های سفید، مشکی و آبی استفاده کرده.

با بررسی دیگر سایت‌هایی که مشتریان اصلی‌شان زنان هستند خواهید دید که هیچ اثری از رنگ نارنجی، قهوه‌ای یا توسی در صفحه اصلی آن‌ها دیده نمی‌شود. این تصور غلطی است که رنگ صورتی‌رنگ موردعلاقه جهانی برای زنان می‌باشد. اگرچه این رنگ نشان زنانگی است اما واقعاً برای بسیاری از زنان جذاب نیست. اگر می‌خواهید وب‌سایتی ایجاد کنید که مخاطبان آن زنان هستند از رنگ‌های آبی، بنفش و سبز برای جذب مشتری استفاده کنید.

رنگ‌ها برای مردان:
مردان از رنگ‌های بنفش، نارنجی و قهوه‌ای متنفرند، در عوض رنگ‌های آبی، سبز و مشکی موردعلاقه آن‌ها است. در حقیقت رنگ آبی هم برای مردان و هم برای زنان حس امنیت و اعتماد ایجاد می‌کند. ازاین‌رو دلیل استفاده رنگ آبی در وب‌سایت Ralph Lauren که برندی مردانه است کاملاً واضح به نظر می‌آید. رنگ مشکی احساس خاص، منحصر و لوکس بودن به افراد می‌دهد به همین دلیل مشکی مورد اعتمادترین رنگ برای طراحان جهت ایجاد وب‌سایت‌های درجه‌یک و لوکس می‌باشد. به‌عنوان‌مثال، استفاده از سیاه و سفید برای رنگ پس‌زمینه آن است.
به‌عنوان‌مثال، سایت JamesEdition.com از رنگ‌های سیاه و سفید برای پس‌زمینه استفاده کرده است.

ضرورت تمایز:
رنگ‌های مکمل در چرخه رنگ کاملاً متضاد یکدیگر هستند و به‌شدت تمایز ایجاد می‌کنند. از این رنگ‌ها برای جلب‌توجه بازدیدکنندگان و ایجاد انرژی استفاده کنید. به‌راحتی می‌توانید از رنگ‌های متضاد اصلی و فرعی برای دکمه CTA استفاده کنید، اما استفاده از رنگ‌های متضاد به‌تنهایی کافی نیست، این رنگ‌ها باید شاخص شوند و احساس فوریت در بازدیدکننده ایجاد نمایند. مراقب باشید از رنگ قرمز بیش‌ازحد استفاده نکنید زیرا اثر خود را از دست می‌دهد. در یک آزمایش رنگ دکمه CTA را از سبز به قرمز تغییر دادیم و نرخ تبدیل 21% افزایش یافت.

اگر می‌خواهید احساس اتصال و هماهنگی ایجاد کنید از رنگ‌هایی که تضاد کمتری دارند و در چرخه رنگ کنار هم هستند مانند سبز و آبی استفاده کنید. این ایده برای سایت‌های مدیتیشن یا سایت‌هایی که باید در بازدیدکننده حس آرامش و صلح ایجاد کنند، مناسب است. وقتی از رنگ‌ها در متن استفاده می‌کنید حتماً باید تمایز زیادی داشته باشند مانند سفید و مشکی در غیراینصورت خواندن مطالب خیلی دشوار خواهد بود خصوصاً در موبایل.

چند نکته اجرایی در انتخاب رنگ برای قسمت‌های مختلف وب‌سایت‌ها:

1- دکمه CTAکوچک با رنگ‌های روشن و درخشان که با رنگ زمینه تمایز داشته باشد تا به‌راحتی برای بازدیدکننده قابل‌مشاهده شود

2- برای لینک‌هایی که می‌شود روی آن‌ها کلیک کرد، لینک‌هایی که نمی‌شود روی آن‌ها کلیک کرد و متن رنگ‌های متفاوتی انتخاب کنید.

3- رنگ محتوا یا هر چیز متنی دیگر صفحه باید با رنگ زمینه کاملاً تمایز داشته باشد

4- زمینه نباید خیلی روشن باشد و بهتر این است که از رنگ‌های تیره استفاده کنید.

5- هیچ‌گاه از رنگی که چشم را اذیت می‌کند استفاده نکنید. این موضوع باید برای تمامی عناصر شامل ستون کناری و سرتیتر رعایت شود.

نتیجه‌گیری:
استفاده از رنگ مناسب در جای مناسب نه‌تنها باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود بلکه موجب بهبود تجربه کاربری و رسمیت برندتان نیز می‌گردد. پس در انتخاب رنگ تنها به نمود ظاهری توجه نکنید بلکه برای تأثیر آن روی مخاطبان و ترجیحات آن‌ها اهمیت بیشتری قائل باشید. به خاطر داشته باشید که استفاده بیش‌ازحد از رنگ‌های مختلف می‌تواند بازدیدکنندگان را سردرگم و خواندن را برایشان سخت کند. سایتتان را ساده، منظم و درخشان نگه‌دارید تا به‌این‌ترتیب بتوانید تجربه کاربران را بهبود بخشید.

می خواهم بازاریابی اینترنتی یاد بگیرم. 

کسری رفالیان

کسری رفالیان

کسری رفالیان هستم . متخصص فروش و روانشناسی فروش. از مذاکره لذت می برم. علاقه زیادی به ایده پردازی دارم و طراحی استراتژی جزو علاقه مندی هام هست .
مربی مدیران و فعالان حوزه کسب و کار هستم و از موفقیت دیگران لذت می برم

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا