بازاریابی پارتیزانی برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ

بازاریابی پارتیزانی برای کسب و کارهای کوچکبازاریابی پارتیزانی یک استراتژی تبلیغاتی است که روی تاکتیک‌های بازاریابی کم‌هزینه و غیرمعمول که منجر به حداکثر نتیجه می‌شود متمرکز می‌باشد.
این سبک تبلیغاتی شدیداً وابسته به استراتژی‌های بازاریابی غیرمعمول، پرانرژی و تخیلی است.
بازاریابی پارتیزانی مصرف‌کننده را از طریق شگفت‌زده کردن، ایجاد احساسی ماندگار و سروصدای اجتماعی زیاد جذب می‌کند.
ماندگاری حسی که از این روش ایجاد می‌شود در مقایسه با تبلیغات سنتی خیلی بیشتر است و به‌راحتی از ذهن افراد پاک نمی‌شود.


کسب‌وکارهای بزرگ چگونه از بازاریابی پارتیزانی استفاده می‌کنند:

هدف این بازاریابی بیشتر کسب‌وکارهای کوچک با بودجه محدود است اما این امر مانع استفاده کسب‌وکارهای بزرگ نمی‌شود. برخی معتقدند وقتی کسب‌وکارهای بزرگ از تکنیک‌های پارتیزانی استفاده می‌کنند، این بازاریابی پارتیزانی نیست زیرا هم بودجه زیادی دارند و هم برندشان قبلاً شناخته‌شده.
ریسک استفاده از بازاریابی پارتیزانی برای کسب‌وکارهای بزرگ در مقایسه با کسب‌وکارهای کوچک خیلی بیشتر است. شرکت کوکاکولا در سال ۲۰۱۰ با کمک یک آژانس بازاریابی ویدئو “ماشین شادی” را تهیه کرد. ماشین خودکار فروش کوکاکولا که چیزی فراتر از یک نوشیدنی خنک ارائه می‌کرد در خیابان دانشگاه نیویورک قرار داده شد و ۵ دوربین مخفی از آن فیلم‌برداری می‌کردند. به‌این‌ترتیب عکس‌العمل دانشجوها ضبط می‌شد. این ویدئو به شکل ویروسی در یوتیوب پخش شد و تاکنون ۴.۵ میلیون بازدید داشته علاوه بر این موفق به کسب جایزه هم شده. بعد از کسب این موفقیت کوکاکولا چندین ویدئو مشابه دیگر نیز منتشر کرد.

کسب‌وکارهای کوچک چگونه از بازاریابی پارتیزانی استفاده می‌کنند:

بازاریابی پارتیزانی برای کسب‌وکار کوچک می‌تواند گزینه صحیح باشد زیرا اگر به‌درستی اجرا شود با هزینه اندک می‌تواند به مخاطبان هدف دست یابد. همچنین می‌تواند روشی مناسب برای موردتوجه قرار گرفتن، متمایز شدن و کسب شهرت باشد.
یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها پروژه جادوگر بلر است، فیلمی که با استفاده از بازاریابی چریکی ترویج شد. این توسط پنج فارغ‌التحصیل دانشگاه مرکزی فلوریدا با بودجه حداقل و یک دوربین تولیدشده است. دو کمپین اینترنتی برای گسترش شایعاتی در مورد یک افسانه ساختگی از جادوگر بلر، راه‌اندازی و وب‌سایتی به آن اختصاص داده شد. یک سال بعد پیش‌نمایش فیلم پخش شد و توجهات زیادی را به خود جلب کرد، سرانجام این فیلم منجر به درآمدی میلیاردی برای تولیدکنندگانش شد. این موفقیت بزرگ با صرف هزینه سنگین به دست نیامد بلکه با داشتن طرفدار پیش از انتشار فیلم، کسب شد.

این مطلب را حتما بخوانید:  روانشناسی بازاریابی چریکی

چند ایده تبلیغاتی چریکی:
۱- ماشین خودکار فروش محصولات مختلف: این ماشین‌ها ازنظر مکانی برای جلب‌توجه افراد موقعیت مناسبی دارند. پس با اجرای ایده‌های جالب روی آن‌ها می‌توانید کاری کنید که به‌سادگی از ذهن افراد پاک نشوید.

بازاریابی پارتیزانی برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ

۲- تبلیغات ملموس: مثل یک دهان باز که ورودی تونل است یا نوک مته‌ای که از یک پوستر ساختمانی بیرون زده. این‌گونه تبلیغات برای افراد قابل‌لمس هستند.

بازاریابی پارتیزانی برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ

۳- ورزش: ورزش از جنبه‌های مختلفی مانند تناسب‌اندام، موفقیت و… دارای جذابیت است. درنتیجه تبلیغاتی که از این جنبه‌ها استفاده کند می‌تواند به فروش بیشتر دست پیدا کند.

۴- حیوانات: تعداد افرادی که اصلاً حیوانات را دوست نداشته باشند خیلی اندک است ازاین‌رو حیوانات به تبلیغات صنایع مختلف راه پیدا کردند و موجب جذابیت آن‌ها می‌شوند.

بازاریابی پارتیزانی برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ

۵- کامیون‌ها: هرروزه فضاهای تبلیغاتی بزرگی در شهر در حال تردد هستند، که می‌توانید از آن‌ها برای تبلیغات خود استفاده کنید.

بازاریابی پارتیزانی برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ

 

می خواهید در مورد بازاریابی چریکی بیشتر بدانید!

کسری رفالیان

کسری رفالیان هستم . متخصص فروش و روانشناسی فروش. از مذاکره لذت می برم. علاقه زیادی به ایده پردازی دارم و طراحی استراتژی جزو علاقه مندی هام هست . مربی مدیران و فعالان حوزه کسب و کار هستم و از موفقیت دیگران لذت می برم

برای این نوشته 2 نظر ثبت شده

  1. ساسان

    سلام
    برای تبلیغات سایت نیازمندیهای مشاغل شهری که راه انداختم چه روشی رو پیشنهاد میکنید ؟
    میخوام تو شهر خودم تبلیغات کنم طوری که زود معروف بشه

    1. سید حسن میرابوطالبی

      درود
      برای مشهور شدن سریع یک راه وجود دارد و آن استفاده از رسانه های تبلیغاتی زیاد در مدت زمان کم است. مثلا تبلیغ همزمان در حداقل ۱۵ رسانه بصورت همزمان، یا تولید محتوای کاربردی و انتشار در حداقل ۱۰ رسانه همزمان .
      اما مهم ترین عامل برای اینکه معروف شوید تمایز است. اگر شما یک گزینه مانند سایر گزینه ها هستید مطمئن باشید خیلی شانسی برای موفقیت نخواهید داشت. باید خدمات و یا حتی نوع ارائه آن متفاوت و متمایز از سایرین باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *