بهینه سازی نرخ تبدیل وب سایت – قسمت اول

عملیات تبدیل کلید موفقیت وب سایتعملیات تبدیل کلید موفقیت وب سایت

مدتها بود که علاقه داشتم تا مقاله ای در مورد تبدیل در وب سایت بنویسم . شاید برای خیلی ها این سوال پیش بیاید که کلا تبدیل به چه معنایی است و وقتی در مورد عملیات تبدیل صحبت می کنیم چه چیزی را می خواهیم تبدیل کنیم و نتیجه نهایی چه خواهد شد . بنابراین ما هم می خواهیم سفری به دنیای بازاریابی اینترنتی و یکی از اجزای بسیار مهم آن داشته باشیم .

نرخ تبدیل چیست ؟

در ساده ترین تعریف ٬ نرخ تبدیل به تعداد افرادی گفته می شود که به سایت ما وارد و تبدیل به خریدار یا علاقه مند شده اند . آمار تبدیل حاصل تقسیم کسانی که یا از سایت ما خرید کرده اند و یا در سایت ما عملیاتی را انجام داده اند (مثل پر کردن یک فرم ) بر تعداد کل بازدید کنندگان می باشد .

نرخ تبدیل چگونه محاسبه می شود ؟

اگر در واقع ۱۰۰ نفر به سایت شما وارد شوند و تنها یک نفر از سایت شما خرید کنند و ۱ نفر هم فرم دانلود یک فیلم را تکمیل کند نرخ تبدیل شما ۲٪ است .

حالا بر اساس تعاریف ذکر شده ٬ می پردازیم به این که چگونه تغییرات در نرخ تبدیل می تواند منجر به موفقیت یا شکست عملیات بازاریابی و فروش وب سایت شما شود .

اگر در مثال بالا شما بتوانید با تکنیک های بهینه سازی نرخ تبدیل CRO ( Conversion rate optimization) درصد نرخ تبدیل را به ۴٪ برسانید وضعیت چگونه خواهد شد ؟

طبیعی است که میزان فروش شما تغییر خوبی خواهید داشت .

این روزها یکی از موضوعات مهم در بازاریابی اینترنتی عملیات بهینه سازی نرخ تبدیل می باشد .

وضعیت نرخ تبدیل در وب سایت ایرانی :

بر اساس بررسی هایی که ما در چند سال اخیر از طریق آنالیز و تحلیل بیش از ۱۵۰۰ وب سایت ایرانی انجام داده ایم ٬ بسیاری از وب سایت های ایرانی مکانیزمی برای بهینه سازی نرخ تبدیل ندارند و بیشتر متمرکز بر ایجاد ترافیک هستند .

البته ایجاد ترافیک اولین مرحله برای موفقیت وب سایت است اما در صورتی که شما استراتژی برای استفاده از ترافیکی که ایجاد کرده اید را نداشته باشید خیلی نمی توان امیدوار بود که به موفقیت های پایدار دست یابید.

یکی از ساده ترین روش های برای تبدیل ترافیک ٬ استفاده از صفحات فرود است .

البته صفحات فرود خود به دو دسته تقسیم می شوند و حتما نباید هر صفحه فرود از شما اطلاعات بگیرد بلکه بعضی از صفحات فرود نقش واسط بین شما و صفحه محصول و خدمات را دارد . در واقع در این حالت صفحات فرود بیشتر نقش ایجاد هیجان و یا کنجکاوی را در بازدیدکننده بازی می کنند . اما دسته دوم صفحات فرود ٬ صفحاتی هستند که وظیفه آنها جذب اطلاعات بازدید کننده به وب سایت شماست .

این مرحله اولین مرحله از عملیات تبدیل است . شما در این مرحله بازدید کننده را تبدیل به علاقه مند کرده اید .

سید حسن میرابوطالبی

سید حسن میرابوطالبی هستم . نزدیک به ۱۲ سال است در زمینه طراحی وب سایت و بازاریابی اینترنتی فعالم . عاشق آموزش و کمک به کسب و کارها برای رشد و بهینه سازی هستم .

برای این نوشته 2 نظر ثبت شده

  1. ایلا

    ببخشید میشه در مورد صفحه فرود بیشتر توضیح بدین؟
    یه نکته دیگه هم میخواستم بگم (البته قبلا هم به همکاراتون گفتم ) اگر امکانش هست دوره وبمستر پول ساز رو ضبط کنید و روی سایت بزارید(برای خرید البته) واسه کسایی که نمیتونن حضوری شرکت کنن

    1. سید حسن میرابوطالبی

      درود
      بزودی دی وی دی های دوره را در سایت بصورت یک بسته قرار می دهیم.

      سپاس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *