رفتن به محتوای اصلی

جایگاه سازی برند – بخش اول

جایگاه سازی برند – بخش اول

کسری رفالیان

جایگاه سازی برند با یک محصول آغاز می شود اما فعالیتی نیست که روی یک محصول انجام دهید، بلکه مجموعه فعالیتی است که روی ذهن مشتری احتمالی انجام می گردد تا محصول مورد نظر را نهادینه کنید .

بگذارید مثالی برایتان بگویم . جمله تبلیغاتی  7up این است : نوشابه ای که کولا نیست .

حالا سوال این است که بر سر کلمات اولین ،بهترین و بزرگترین چه آمده است ؟ چرا دیگر استفاده نمی شوند؟
جواب این است :
دهه گذشته ، دهه بازگشت به حقیقت بود . به هر حال خلاق بودن و تلاش برای بوجود آوردن آنچه قبلا” در ذهن مشتری وجود نداشته اگر غیر ممکن نباشد هر روز مشکل تر میشود .رویکرد جایگاه سازی خلق مسا له ای تازه نیست بلکه استفاده از مواردی است که قبلا وجود داشته و در حکم محکم کردن ارتباطات قبلی است .
جامعه فعلی ایران جامعه ای ارتباط زده است .شرکت های زیادی هر روز مردم را مورد بمباران تبلیغاتی قرار میدهند .در این جنگل ارتباطی تنها زمانی می توانیم برای دستیابی به هدفهای بزرگ امید داشته باشیم که گزینشی عمل کنیم و بخش به بخش پیش برویم یا در واقع جایگاه سازی کنیم .
ذهن انسان با یک مکانیسم غربال گری در واقع به رد پیام های دریافت شده میپردازد .در این فرایند ذهن فقط پیام هایی را می پذیرد که با دانسته های قبلی همخوانی داشته باشد .هیچ کس تحمل ندارد بشنود که اشتباه میکند .سعی بر تغییر ذهنیت نتیجه ای جز فاجعه ای تبلیغاتی ندارد.
بهترین راه کار برای نفوذ به ذهن جامعه ما ، استفاده از پیامهای ساده انگارانه است.
کمترین ،بیشترین تاثیر را دارد.
پیام جایگاه سازی برند باید چنان تیز باشد که در ذهن فرو برود بدون ابهام برای یافتن بهترین راه .نه به محصولتان نگاه کنید و نه ذهن خود را ، بلکه سراغ ذهن مشتری بروید.
لطفا” بپذیرید فرستنده اشتباه میکند و حق با گیرنده است .اگر می خواهید سایر افراد پیام شما را بپذیرند چاره دیگری ندارید ، همیشه حق با مشتری است .

در اینجا دو کلید از روند جایگاه سازی را توضیح می دهم :
کلید 1 : مالکیت واژه در ذهن
مالکیت واژه در ذهن
منظور پیامهای بسیار ساده شده است که تحت عنوان تئوری مالکیت واژه در ذهن از آن یاد می شود .
چند مثال :
ولوو          امنیت
فدکس      شب هنگام
BMW      لذت رانندگی
کلید 2 : تفکر از بیرون به درون
تغییر ساختار قوه ادراک :
مهم ، مفاهیمی است که در ذهن وجود دارد .اساس جایگاه سازی پذیرفتن مفاهیم به عنوان واقعیت است .پس مفاهیم مورد نظر را برای ایجاد موقعیتی که در نظر دارید بازسازی کنید که این فرایند همان تفکر از بیرون به درون نامیده می شود و نحوه آغاز ساخت یک جایگاه است .
راه آسان برای ورود به ذهن افراد ،اولین بودن است .برای ثابت شدن این موضوع به پرسش زیر پاسخ دهید
نام نفر اول سنگین وزن وزنه برداری ایران چیست ؟ احتمالا” همه گفتید رضا زاده
حال نام نفر دوم جهان چه کسی بود؟ کمی پاسخ به این پرسش سخت است ،نه؟
نخستین چیزی که برای قرار دادن پیامتان در ذهن احتیاج دارید خود پیام نیست بلکه ذهن است .ذهن پاک که توسط نام دیگری پر نشده باشد.
نخستین بودن حتی بهتر از بهترین بودن است این مساله حتی در روابط عاشقانه هم مصداق دارد.
دومین بودن جایگاهی در نا کجا آباد است .اگر درحین مطالعه این متن میدانید که اولین نیستید مشکل جایگاه سازی دارید .اما ابتدا مطمئن شوید چیزی وجود ندارد که در آن بتوانید اولین باشید . پس اینجا برای درک بیشتر مطالب به مفهوم نردبان کالا توجه کنید .
نردبان کالا
مردم یاد گرفتند کالاها و برندها را در ذهنشان طبقه بندی کنند .فرض کنید مجموعه ای نردبان در ذهن مشتری است که در بیشترین حالت 7 پله دارد ( ذهن یک انسان به طور معمول به بیش از هفت واحد در آن واحد نمی تواند بپردازد )  معمولا” ذهن افراد به بیش از 3 پله نمیرسد حالا اسم کسب و کار شما باید در این 3 پله باشد .

 

 

برای آشنائی با سه گام موفقیت در کسب و کار کلیک کنید. 

جایگاه سازی برند

منبع : وان کلیک

کسری رفالیان

کسری رفالیان

کسری رفالیان هستم . متخصص فروش و روانشناسی فروش. از مذاکره لذت می برم. علاقه زیادی به ایده پردازی دارم و طراحی استراتژی جزو علاقه مندی هام هست .
مربی مدیران و فعالان حوزه کسب و کار هستم و از موفقیت دیگران لذت می برم

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا