رفتن به محتوای اصلی

سه عنصر متقاعد کردن

چکیده کتاب
1. سه عنصر متقاعد کردن

فن بیان متقاعد کنندهخلاصه کتاب : سخنرانی موفق – برایان تریسی

ارسطو اولین فیلسوف بزرگی بود که به اهمیت فن بلاغت به‌عنوان ابزاری ضروری برای رهبری کردن پی برد. او عناصر ضروری متقاعدسازی را به سه بخش تقسیم کرد: لوگوس (منطق ) ، اِتوس (اخلاق ) و پاتوس (احساسات) . اجازه بدهید درباره این سه رکن به‌تفصیل بحث کنیم. لوگوس اشاره به منطق، کلمات و استدلال در بحث شما دارد. مهم است حرف‌هایی که می‌زنید باهم همخوانی داشته باشند، مانند حلقه‌های یک زنجیر باشند که به هم متصل‌اند و بیان یا بحثی را انسجام می‌بخشند. وقتی خوب فکر می‌کنید و صحبتتان را برنامه‌ریزی می‌نمایید،نکات مختلف و متعدد خود را سازمان‌دهی می­کنید تا روی نکته قبلی پایه‌ریزی می‌شود تا بحث متقاعدکننده‌ای شکل بگیرد.

دومین جنبه متقاعدسازی اتوس است. که مربوط به منش، اخلاقیات و باورهای شما به هنگام سخنرانی می‌شود.با افزودن بااعتبار خود نزد شنوندگانتان، قبل از سخنرانی و به هنگام آن ، احتمال این را که شنوندگان حرف‌هایتان را باور کنند و به توصیه‌های شما عمل نمایند ،افزایش می‌دهید.

سومین جنبه متقاعدسازی پاتوس است که مضمون احساسی و عاطفی صحبت شمارا دربرمی گیرد و شاید از همه‌ی جنبه‌های دیگر مهم‌تر باشد.تنها زمانی که پیوند احساسی و عاطفی برقرار کنید و روی مردم تأثیر بگذارید، می‌توانید به آن‌ها انگیزه بدهید که فکرشان را تغییر دهند و اقدام ویژه‌ای به عمل‌آورند.

اگر می‌خواهید مردم را تکان دهید و روی آن‌ها تأثیر بگذارید، این سه عنصر باید درهم‌تنیده باشند.

سه بخش پیام شما

آلبرت محرابیان استاد دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس ، چند سال قبل درزمینهٔ ارتباط مؤثر مطالعاتی کرد.او به این نتیجه رسید که هر پیام از سه رکن تشکیل می‌شود:کلمات،لحن صدا و زبان تن سخنران.

کلمات

محرابیان می‌گوید کلمات تنها 7 درصد پیام را به خود اختصاص می‌دهند.البته کلماتی که به کار می‌برید از اهمیت فراوان برخوردارند و باید در انتخاب آن‌ها دقت فراوان کرد.باید تصادف و تسلسل درست و سازمان‌یافته داشته باشند و به لحاظ دستور زبان هم درست و بی‌عیب باشند.اما همه ما تاکنون به صحبت‌های اساتیدی گوش‌داده‌ایم که از کلمات عالی و کم‌نظیر استفاده کرده‌اند و بااین‌حال از شنیدن حرفهایشان خسته شده ایم.کلمات به تنهایی کافی نیستند.

لحن صدا

دومین عنصرارتباط که محرابیان به آن اشاره می‌کند، لحن صداست.در محاسبات او،38 درصد پیام در لحن صدا خلاصه می‌شود.مهم تأکیدی است که بر کلمات می‌گذاریم.برای مثال به جمله “تو را خیلی دوست دارم “توجه کنید.با تأکید گذاردن بر هر یک از این کلمات و یا با سؤالی کردن جمله می‌توانید معنای عبارت را تغییر دهید.

هرمردی تجربه بحث کردن با همسرش را بر سر یک موضوع ساده داشته است.مردان از کلمات استفاده ابزاری می‌کنند اما زن‌ها سعی می­کنند از کلمات برای ایجاد ارتباط استفاده نمایند.به همین دلیل هر کلمه‌ای را به شکلی متفاوت می­شنوند.برای مثال زن ممکن است از حرفی که شوهرش زده است برنجد.مرد ممکن است بگوید:”اما من فقط این را گفتم.”

و زن ممکن است با عصبانیت بگوید:”مهم نیست چه گفتی مهم این است که چگونه گفتی.”

با تغییر دادن عمدی لحن صدا و با آگاه شدن از اهمیت آن ، می­توانید همه پیغام را تغییر دهید و تأثیری متفاوت بر شنوندگان بگذارید.

بدن-تن

محرابیان در ضمن به این نتیجه رسید که 55 درصد پیام مربوط به زبان تن می­شود.علتش این است که تعداد عصب‌هایی که از چشم به مغز می‌رسد،22برابر عصب‌هایی است که از گوش به مغز می‌رسد.

به همین دلیل است که تأثیرات دیداری بسیار قدرتمندتر هستند.

متوجه شیوه ارتباطی خود باشید

ارتباط برقرارکنندگان خوب به اینکه زبان تن آن‌ها چه تأثیری در موردقبول واقع‌شدن پیام آن‌ها برجای می‌گذارد توجه فراوان می‌کنند.

وقتی دست‌هایتان به‌صورت آزاد در دو طرف بدنتان آویزان است، وقتی کف دست‌هایتان به سمت بالا و باز است و شما با تبسمی بر لبان خود ضمن صحبت به حاضران در جلسه نگاه می‌کنید، شنوندگان احساس آرامش می‌کنند و پیامتان را به‌راحتی چون اسفنجی که آب را جذب می‌کند، جذب خود می‌نمایید.اگر چهره‌تان اخمو و جدی باشد،اگر بازوانتان را روی سینه به‌صورت ضربدر قرار داده باشید و یا با دست‌هایتان لبه‌های میز خطابه را گرفته باشید، شنوندگان این تصور را می‌کنند که یک والد خشمگین با آن‌ها حرف می‌زند.این‌گونه گیرنده‌هایشان را به روی شما می‌بندند،حالت تدافعی می‌گیرند،در برابر پیامتان مقاومتمی کننده به‌سادگی از حرفی که می‌زنید متقاعد نمی‌شوند.زبان تن موضوع بسیار مهمی است.!

ازآنجاکه برای گروه‌های متعددی سخنرانی کرده‌ام ،سخنرانان پیوسته از من می‌خواهند نظراتم را درزمینهٔ صحبت کردن آن‌ها در درس گروهی‌ها به اطلاعشان برسانم.من علاقه‌ای ندارم به اشخاص بازخورد منفی بدهم.زیرابه نظر می‌رسد اشخاص به اظهارنظرهایی که مثبت نباشند به‌شدت واکنش منفی نشان خواهند داد.بااین‌حال حیرت‌انگیز است که در بسیاری از مواقع من به مطلب واحدی اشاره می‌کنم.”آهسته‌تر حرف بزنید ،از سرعت کلامتان بکاهید،مکث کنید و در فاصله میان جملات خود تبسم کنید.”

به‌راستی‌که شگفت‌انگیز است.آن‌هایی که به این توصیه من عمل می‌کنند،تفاوت فراوان ای در واکنش حاضران در جلسه مشاهده می‌کنند.وقتی از سرعت صحبت خود می‌کاهید،کلمات شما واضح‌تر می‌شوند و شما شمرده‌تر حرف می‌زنید.لحن صدایتان خوشایندتر و لذت‌بخش‌تر است.وقتی تبسم می‌کنید ،گرما،دوستی و پذیرفتن را از خود ساطع می‌کنید.این امر سبب می‌شود که شنوندگان شما در شرایط آرامش قرار بگیرند و پیام شمارا بهتر دریافت کنند.

کسب درآمد میلیونی از طراحی سایت 

منبع : وان کلیک

کسری رفالیان

کسری رفالیان

کسری رفالیان هستم . متخصص فروش و روانشناسی فروش. از مذاکره لذت می برم. علاقه زیادی به ایده پردازی دارم و طراحی استراتژی جزو علاقه مندی هام هست .
مربی مدیران و فعالان حوزه کسب و کار هستم و از موفقیت دیگران لذت می برم

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا