قالب وردپرس بخش کلیدی سایت وردپرسی است. در فیلم های شبکه وایت برد به راه…
چرا وب سایت های ایرانی نمی فروشند ؟
2.
چرا وب سایت های ایرانی نمی فروشند ؟
بسیاری از کسب و کارها و یا اشخاص اقدام به راه اندازی و طراحی وب سایت می کنند . اما متاسفانه اغلب با یک مشکل اساسی مواجه هستند٬ عدم موفقیت و درآمدزایی وب سایتی که گاه چندین میلیون تومان برای راه اندازی آن هزینه کرده اند .
در این ویدئوی آموزشی به چهار دلیل مهم در پولساز نبودن وب سایت های ایرانی می پردازیم .
متن کامل فیلم :
درود بر شما
حسن میر ابو طالبی هستم ،امروز میخواهیم درباره یک موضوع بسیار مهم با شما صحبت کنم که چرا سایت های ایرانی نمیفروشند و یا چرا وبسایت های ایرانی موفق نیستند و برای کسب و کارها تولید درآمد و یا فرآیندهایی که باعث درآمد میشود نمیکنند.
ابتدا 4 نکته را که در شکست پروژههای طراحی وبسایت موثر است را میگویم.
عنوانهای این چهار دلایل به شرح زیر است:
- طراحی وبسایت ( به نظر من طراحی وبسایت ها بر اساس یک مبنای استاندارد انجام نشده است که درباره این موضوع مفصل صحبت میکنیم.)
- بازاریابان طراحان وبسایت ( کسانی که خدمات طراحی وبسایت را معرفی میکنند بعضاً از توانمندیها و تخصصهای لازم برخوردار نیستند.)
- عدم آشنایی با بازاریابی اینترنتی هم در سمت شرکتهای طراحی وبسایت و هم در سمت شرکتهایی که میخواهند از خدمات استفاده کنند ( یعنی همان مصرفکننده)
- اغراق و تکیه بیش از حد بر استفاده ازگرافیک و تکنولوژی است.
در سمت چپ تصویر قیفی را مشاهده میکنید که این قیف از چند قسمت تشکیل شده است.
در قسمت اول یعنی شما با در اختیار داشتن یک سری از ابزارها ایجاد جذابیت کنید و در انتها با خدماتی که در حوزه پشتیبانی به مشتریان میدهید و پشتیبانی آفلاین است آنها را به مشتری و پول جذب کنید.
اغلب وبسایتهای ایرانی مدل صحیحی را که در اسلایدهای قبلی گفتیم را نمی دانند.
ابتدا از طراحی وب سایت شروع می کنیم. بسیاری از شرکت های طراحی وب سایت خودشان وب سایت های موفقی ندارند و وب سایت های خودشان پولساز نیست.
بنابراین اولین نکته این است که شرکتهایی که خودشان میتوانند سایت های موفق طراحی کنند خودشان سایت های موفق ندارند و از وبسایت های خودشان درآمد کسب نمیکنند.
تبلیغاتشان در حوزههای آفلاین است و حوزههای دیگر است حتی تبلیغات بنری هم شاید خیلی کم دارند.
بنابراین نکته اول و مهم این است که اگر میخواهید سایت موفقی داشته باشید به شرکتهایی مراجعه کنید که این شرکت ها خودشان مدل های درآمد زا و درآمد ساز را بلد باشند؛ حالا اگر فرض کنیم که شما یک شرکت پیمانکاری هستید که میخواهید محصولات و خدمات خود را معرفی کنید باز هم در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمیکند.
باید یک تیم بر اساس مدل بازاریابی شما سایت شما را طراحی کند . بنابراین نکته مهم در سایت های ایرانی استفاده از شرکتهایی میباشد که در حوزه طراحی وب سایت فقط از لحاظ فنی دیدگاههای خوبی دارند و نرمافزارها و خدمات خوبی دارند ولی دیدگاههای بازاریابی و فروش را بلد نیستند.
ما سعی میکنیم در این فایل نکات کلیدی را بگوییم، نکات دیگر هم است که در موفقیت و طراحی یک وبسایت موثر است. من سعی میکنم چند نکات کلیدی را بگویم.
به نظر من اصل اول یک وب سایت این است که باید تولید علاقه مندی بکنید.
قیف را نگاه کنید مهرهها و ساچمههای زیادی وارد این قیف میشوند اما در خروج اطلاعات خیلی کمی دارند.
وب سایت وظیفهاش همین است در واقع میتوان گفت فیلتری برای جذب علاقمندان هست و کسانی که هیچ علاقهای به کار شما ندارند و نیازی هم نیست که آنها را جذب کنید.
نکته دوم بازاریابان طراحی وب سایت هستند
مفهومی که در دنیای امروزه دربارهاش صحبت میشود (Agile Marketing) و یا بازاریابی چابک است. بازاریابان طراحی وب سایت هم باید بازاریابان چابکی باشند و بتوانند پیشنهادات و offer های متناسب با نیاز مشتری را ارائه کنند و از یک سری از روشهای تکراری پرهیز کنند. بنابراین وقتی که بازاریابان سراغ این شرکتها میآیند متأسفانه پیشنهاداتی که به شرکت میدهند بر نکات فنی و گرافیک است و در نهایت خروجی کار یک وبسایتی میشود که شاید از نظر زیبایی خوب است اما از لحاظ موفقیت، شکستش حتمی است.
من مشتریان بسیار زیادی دارم که بسیار سایت های خوبی دارند اما هیچ فایدهای برایشان نداشته و هیچ نتایجی نگرفتهاند و وقتی ما آنها را از لحاظ دیدگاه بازاریابی آنالیز و تحلیل میکنیم متأسفانه نمره خوبی گرفته نمیشود گرچه از لحاظ تکنولوژی که پشت این وب سایت است و از لحاظ CMS که استفاده شده است شاید خیلی نکات برجستهای داشته باشد .
بنابراین برای موفقیت یک وب سایت بازاریابان هم باید دیدگاهها و اطلاعات بیشتری داشته باشند.
نکته سوم عدم آشنایی با بازاریابی اینترنتی و مدل های آن است.
روشهای بازاریابی اینترنتی بسیار گسترده شده است. متأسفانه در سه نقطه پروژه طراحی وب سایت این عدم آشنایی خیلی پر رنگ است.
نقطه اول خود شرکتهای طراحی وب سایت هستند، نقطه دوم بازاریابان هستند و نقطه سوم مصرفکننده و یا شرکتهایی که در واقع پیشنهاد میکنند که طراحی وب سایت برایشان انجام شود.
مدل های بازاریابی اینترنتی روشهای مختلف بازاریابی را برای سایت های مختلف پیشنهاد میکنند.
سایت هایی که خدمات ارائه میدهند، سایت هایی که محصول ارائه میکنند، سایت هایی که فروشگاهی هستند و سایت هایی که بیشتر در حوزه برندینگ فعالیت میکنند. هر کدام مدل های خاص خودشان را دارند ولی کلیت روشهای بازاریابی اینترنتی در روزگار فعلی بر چند مبنای مهم متمرکز شدهاند.
اولین نکته جمعآوری علاقمندان و اطلاعات آنهاست، نکته بعدی Social Media ها و یا همان رسانههای اجتماعی است و مسئله سوم که مهم نیز میباشد بازاریابی محتوا و تولید محتوا . نکته آخر بهینهسازی وبسایت و موتورهای جستجوست.
نکاتی دیگر هم در این میان است اما من کلیات اینها را گفتم و متأسفانه بسیاری از شرکتها در این حوزه موفق نیستند.
چند روز پیش یک تجربه بسیار بسیار شگفتآوری برای یکی از همکاران من پیش آمد.
یک خانمی از یک شرکتی با ایشان تماس گرفتند و در مورد طراحی وبسایت و خدماتشان صحبت کردند و وقتی این دوستم درباره سئو از او پرسید آن خانم هیچ اطلاعی نداشت بنابراین سئو که بخش مهمی از فرآیند بازاریابی اینترنتی است و برای این فروشنده هیچ توضیحی داده نشده است و بنابراین نکتهای در اسلایدهای قبلی گفتم که چرا وبسایت های ایرانی شکست میخورند نیز بر همین اساس است.
و نکته آخر تکیه بیش از حد بر گرافیک و یا تکنولوژی است، اکثر شرکتها وقتی میخواهند مشتریان را قانع کنند تکیه میکنند بر این که ما گرافیک های خیلی خاصی ارائه میدهیم و یا تکنولوزی خیلی خاصی ارائه میکنیم.
من در شرکت خودمان خیلی راحت بگویم از تکنولوژی خیلی ساده استفاده میکنم، سایت های ما با استفاده از نرمافزارهای جوملا طراحی میشود و نکته مهم در فعالیت یک وب سایت صرفاً تکنولوژی آن نیست.(۱)
نکته مهم رعایت اصول بازاریابی اینترنتی است ، ما اصلاً تکیه بر این نداریم که جدیدترین و پیشرفتهترین تکنولوژی ها را استفاده کنیم، گرچه از آنها میتوان استفاده کرد ولی وقتی ما برآورد کردیم بین مشتریهایمان که از نرمافزارهای شرکتهای دیگر را استفاده میکنیم تنها این مشتریان از ده درصد امکانات تکنولوژی نرمافزارها استفاده میکنند بنابراین برای موفق شدن وبسایتان نباید تکیه بیش از حد بر گرافیک و تکنولوژی داشته باشید.
تکنولوژی زمانی باید استفاده شود که به آن نیاز است ما خودمان وقتی سایت خودمان وان کلیک ( one click) را راهاندازی کردیم خب نیاز داشت که از تکنولوژی ها استفاده کنیم و اگر نیاز به این موضوع نبود اصلاً هیچ دلیل نداشت که ما بر این موضوع تکیه کنیم بنابراین در دام استفاده از گرافیک و تکنولوژی و دوری از روشهای اصولی مارکتینگ نیفتید و مطمئن باشید که اگر در یک فرآیندهای مشخصی که در تمام دنیا هم انجام میشود استفاده کنیم میتوانید شانس خودتان را زیاد کنید.
یکی از نکاتی که من مخصوصاً در اسلایدهایم به آن اشاره نکردم مسئله محتواست، چون در اسلاید های بعدی یعنی در فیلم بعدی درباره محتوا صحبت میکنم در اینجا خیلی خلاصه آن اشاره میکنم که یکی از دلایل شکست وبسایت های ایرانی نداشتن محتوای مناسب است.
اگر جمعبندی بخواهیم بکنیم دلایل مهم اینکه سایت های ایرانی نمیتوانند بفروشند این است که طراحان وب آشنایی مناسبی با روشهای درآمدزایی و پولسازی و موفقیت وب سایت ایرانی را ندارند، بازاریابان از دانش فنی و دانش بازاریابی کافی برخوردار نیستند و شرکتها از مدل های بازاریابی آگاه نیستند و نمیدانند سایتشان باید بر چه اساسی طراحی شود و نکته آخر این است که بر گرافیک و تکنولوژی بیش از حد تکیه میکنند.
امیدوارم موفق باشید.
(۱) در حال حاضر وب سایت وان کلیک با استفاده از وردپرس طراحی شده است .
،در این مقاله بسیارزیبا عارضه یابی کردید به خصوص بحث بازاریابی و استفاد از تکنولوژی را با نگاهی متفاوت بیان کردید
ممنون از مقالات بی نظیزتان
وب سایت شما تقلیدی از وب سایت های مدیر سبز و مدیر سایت هست.
درود بر شما
اصلا نه نظر شما را قبول داریم و نه تلاشی می کنیم که آنرا عوض کنیم.
این دیدگاه شما دیگه خیلی جدیده که وب سایت ما را تقلیدی از مدیر سایت می دانید .
البته ممکن است بعضی از دوستان بخاطر فعالیت های چند وقت اخیر ما کمی ناراحت یا نگران شده باشند چون از روزی که ما کتاب رایگان 200 فاکتور را منتشر کرده ایم حسابی به ما لطف می کنند.
وب سایت ما نه تنها تقلیدی نیست بلکه با ایده هایی مثل عصرانه و همراه وان کلیک نشان داده ایم که اتفاقا اصلا نیازی نیست که از کسی تقلید کنید اگر یک اتاق فکر خلاق داشته باشید. البته بد نیست اشاره ای هم به سایر محصولات خلاقانه ما مثل افسانه ها و فاتحان و … بکنیم .
سلام آقای میرابوطالبی من تازگی ها به جمع طراحان سایت پیوستم (هنوز اول راهه) ولی یه چیزی بگم اصلا از کاری که انجام میدم راضی نیستم کارمن یه چیز خیلی مهمی کم داره که اونم شما گفتید مبحث سئو سایت هستش و اینم اضافه کنم که مطلب جامعی هم تاحالا نتونستم دراین مورد پیدا کنم
دوست دارم کاری که به مشتری تحویل میدم گرچه به سادگی اعتقاد دارم ولی بحث سئو خیلی فکرمو مشغول خودش میکنه
شما که در این راه تجربه دارید میخواستم راهنمایی بفرمایید که برای اینکه در کار خود پیشرفت کنم چه کارهایی انجام دهم
به مبحث سئو خیلی علاقه دارم البته نه به صورت تئوری بلگه عملی
بین دوراهی موندم که کلا بحث سئو رو پیش بگیرم بهتره یا این که هم طراحی سایت انجام بدم هم سئوسازی(البته بعد از گذراندن دوره های آن)
درود آقای محمد
۱. اگر شما بتوانید یک بسته کامل شامل طراحی سایت + بازاریابی اینترنتی و سئو به شرکت ها ارائه کنید می توانید هم کیفیت بیشتری را به مشتری ارائه کنید و هم کارتان را متمایز نمایید .
۲. یادگیری سئوی سایت بصورت تئوری کار دشواری نیست اما پیاده سازی عملی آن و چالش هایی که دارد فقط و فقط نیاز به تجربه دارد . پیشنهاد می کنم بسته نبرد صدر جدول را تهیه کنید که هم مراحل بهینه سازی را قدم به قدم و بصورت تئوری و عملی با هم آموزش داده است و همچنین دارای به روز رسانی های بعدی است که می تواند دانش شما را بصورت مرتب در این حوزه افزایش دهد .
۳. به نظر من شما هر کدام از مباحث سئو یا طراحی را بخواهید ادامه دهید باید به یک نکته مهم توجه کنید تمایز و تداوم . اگر در کارتان متمایز باشید و خدمات فوق العاده ارائه کنید و همچنین تداوم داشته باشید و نا امید و خسته نشوید قطعا موفق خواهید بود .
۴. بزودی یک دوره ویژه برای طراحان وب سایت برگزار خواهیم کرد و در آن آموزش می دهیم که چگونه خدماتی به مشتریان خود ارائه کنید که رضایت آنها چندین برابر شود و موجب شود که مشتریان هم از سایت شان کسب درآمد کنند.