مدل های کسب و کار اینترنتی

مدل های کسب و کار اینترنتیاگر مقاله کسب و کار اینترنتی چیست؟ را خوانده باشید، احتمالاً به این فکر افتاده‌اید که در فضای اینترنت مشغول به کار شوید. با خواندن این مقاله با مدل های کسب و کار اینترنتی آشنا شوید.

با به کار گرفتن فناوری‌های جدید، کسب‌وکارها به شیوه‌ای جدید روی کار آمدند.

ما در مقاله مشاغل اینترنتی معتبر در ایران، درباره مزیت داشتن مشاغل اینترنتی صحبت کردیم و گفتیم که با کمک فضای مجازی می‌توان به درآمدی مقبول رسید.

برای پول درآوردن از طریق اینترنت، باید روش‌های راه‌اندازی یک شغل اینترنتی را خوب بلد باشید، وگرنه این‌جور شغل‌ها نه‌تنها برایتان سرمایه جمع نمی‌کند، بلکه پس‌انداز و انرژی شما را نیز به هدر خواهد داد.

همین الان کتاب 10 تخصص پولساز بازاریابی اینترنتی را دانلود کنید!

به همین دلیل این مقاله را نوشتیم تا انواع مدل‌های کسب‌وکارهای اینترنتی را به شما معرفی کنیم.

چرا باید این مقاله را بخوانید؟

خواندن این مقاله به تمام افرادی که به راه‌اندازی یک شغل اینترنتی فکر می‌کنند، پیشنهاد می‌شود.

این مقاله را بخوانید، زیرا آشنایی با مدل‌های کسب‌وکارهای اینترنتی به شما کمک می‌کند که آگاهانه مسیر فعالیت تجاری خود را مشخص کنید و از کار خود بیشترین لذت را ببرید.

ابتدا باید تعریف مدل کسب‌وکار را بدانید تا به موضوعات اصلی برسیم.

مدل کسب‌وکار چیست؟

مدل کسب‌وکار، روشی است که با آن می‌توان درآمد کسب کرد.

مدل کسب‌وکار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا ثبات خود را در بازار حفظ کنند. در تعیین مدل کسب‌وکار باید به ظرفیت‌های بازار، نیازهای مشتری و ارزش کار خود توجه کرد.

مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی

می‌خواهید در اینترنت فعالیت کنید؟

بسیار خوب کدام‌یک از این روش‌ها را برای درآمدزایی‌تان انتخاب می‌کنید؟

  • مدل شماره ۱: از طریق اینترنت محصولات خود را بفروشید.

شما می‌توانید از مدل فروش مستقیم استفاده کنید و محصولات خود را به‌صورت اینترنتی بفروشید.

در این روش می‌توان میزان سود در حراجی‌ها و فروش را افزایش داد. مزیت این روش آن است که با حذف واسطه می‌توان اجناس را با قیمت کمتری به مشتری فروخت و با این کار او را به خرید مجدد ترغیب کرد.

مثال: وب سایت‌های دیجی کالا و بامیلو به‌صورت مستقیم محصولات را می‌فروشند.

  • مدل شماره ۲: از طریق اینترنت خدمات خود را بفروشید.

با کمک این روش شما می‌‌توانید خدمات تخصصی خود را به‌صورت اینترنتی عرضه نمایید.

به‌علاوه می‌توانید خدمات جدیدی را به‌صورت آنلاین برای افراد انجام دهید. دامنه خدمات اینترنتی بسیار وسیع است و از طراحی سایت تا تمیز کردن منزل را در خود جای داده است.

اگر شما می‌توانید ارائه‌دهنده خدمات باشید، پس این روش را به کار گیرید. فقط حواستان باشد که باید آوازه خدمات خود را با به‌کارگیری اصول بازاریابی اینترنتی به گوش دیگران برسانید.

  • مدل شماره ۳: واسطه‌گری کنید.

در این مدل، کسب‌وکار شما بین فروشنده و مشتری واسطه می‌شود. این وب‌سایت‌ها، بدون آنکه خودشان کالا یا خدماتی داشته باشند، جریان خریدوفروش را در سایت خود فعال می‌کنند.

شرکت‌های مختلف به این‌گونه وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهند که با گرفتن مبلغی برایشان مشتری جذب کنند. وب‌سایت‌هایی که نقش واسطه را دارند، به مشتری پیشنهاد می‌دهند که از محصولات یا خدمات شخص یا شرکتی استفاده کنند و به ازای جذب هر نفر، پورسانت دریافت می‌کنند.

به کمک مدل واسطه‌گری، صاحب‌کارها اجناس خود را می‌فروشند و مشتریان مایحتاج خود را خریداری می‌کنند. البته واسطه بودن فقط برای محصولات نیست و گاهی می‌توان واسطه خدمات نیز شد. وب‌سایت‌هایی مثل نت برگ و قیمت یاب واسطه ارائه محصولات هستند و وب‌سایت‌هایی مانند پونیشا و کافه بازار واسطه ارائه خدمات هستند.

  • مدل شماره ۴: در اینترنت محتوا تولید کنید، محتوا را بفروشید و به کمک آن مخاطب جذب کنید.

وب‌سایت‌هایی که مدل تولید کردن محتوا را انتخاب کرده‌اند، باید به‌صورت مستمر و منظم محتوا تولید کنند.

بعضی از وب‌سایت‌ها خود محتوا را تولید می‌کنند و بعضی دیگر تولید محتوا را به کاربرانشان واگذار می‌کنند. منظور از محتوا مطالب متنی، اینفوگرافیک، عکس و ویدئو است. موفقیت این‌گونه وب‌سایت‌ها در گرو نظم در خدمات‌دهی و تولید محتوا است.

  • مدل شماره ۵: در فضای مجازی، آموزش دهید.

آموزش مجازی یکی از راه‌های سودمند برای درآمدزایی از طریق اینترنت است.

برای اجرای این مدل، می‌توان دوره‌های آموزشی، خدمات آموزشی و سمینار را به‌صورت آنلاین برگزار کرد. می‌توان از دانش‌پژوهان برای حضور در این دوره‌ها مبلغی دریافت کرد یا فایل‌های آموزشی را به آن‌ها فروخت.

وب‌سایت‌هایی مانند ای سمینار، وبیاد، مکتبخونه، فرانش، دیلیکت و… از جمله سایت‌هایی هستند که بر مدل آموزش مجازی استوار هستند.

  • مدل شماره ۶: در وب‌سایت خود برای دیگر شرکت‌ها تبلیغ کنید.

وب‌سایت‌هایی که نرخ بازدیدکننده‌شان بالا است می‌توانند قسمتی از وب‌سایت خود را به قرار دادن تبلیغات دیگر شرکت‌ها اختصاص دهند.

امروزه شرکت‌ها حاضر به خریداری جایگاه‌های تبلیغات اینترنتی هستند تا بتوانند مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنند. ضمن فعالیت‌های تجاری در وب سایتتان، می‌توانید از سفارش تبلیغات دیگر افراد نیز پول به دست آورید.

  • مدل شماره ۷: برای اعطای حق دسترسی به محتوا پول دریافت کنید.

به کمک این مدل، باید وب‌سایتی راه‌اندازی کرد و امکانات متنوع را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داد.

پس از مدت زمانی که از عضویت افراد گذشت (۱ ماه، ۳ ماه یا ۶ ماه)، از آن‌ها خواسته می‌شود برای دسترسی به منابع بیشتر، پول پرداخت کنند و عضویت ویژه‌ای خریداری کنند. مجموعه‌ای از اسناد و اطلاعات، ماده خام وب‌سایت‌های ساخته شده بر پایه این مدل هستند.

  • مدل شماره ۸: برای کاربران بستر موردنیازشان را بسازید.

افراد در شرایط مختلف به بسترهای متنوع نیاز پیدا می‌کنند.

گاهی اوقات افراد دوست دارند که با دیگران دوستانه حرف بزنند، گاهی دوست دارند از یکدیگر سؤال بپرسند و دل نوشته‌های خود را در اینترنت ثبت کنند.

مثال کسب‌وکارهای ساخته‌شده بر این مدل سیستم‌های وبلاگ دهی، شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های گفت‌وگو است. شما می‌توانید با ارائه بستر موردنیاز مخاطب، پول به دست آورید.

  • مدل شماره ۹: مدل‌های گفته‌شده را ترکیب کنید و مدلی خلاقانه بسازید.

شما می‌توانید چند مدل کسب‌وکار اینترنتی را با هم ترکیب کنید و مدلی جدید بسازید.

مثلاً می‌توانید انجمنی برای گفتگوی افراد بسازید (مدل شماره ۸) و محصولات شرکت‌ها را تبلیغ کنید (مدل شماره ۶).

بعضی‌اوقات خلاقیت در ترکیب این مدل‌ها به نتایج جالبی منتهی می‌شود. فقط باید دقت کرد و بهترین مدل‌ها را انتخاب کرد.

انواع مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی را به شما معرفی کردیم. کدام‌یک از این مدل‌ها به نظر شما جالب بودند؟

برای انتخاب هرکدام از این مدل‌ها باید به‌دقت به ارزش‌های پیشنهادی سایتتان و نوع خدمات خود را تعیین کرده و بعد مدل درآمدزایی خود را مشخص کنید.

در پایان از شما می‌خواهیم که ذوق و ابتکار خود را کور نکنید!

ما در این مقاله درباره چند مدل کسب‌وکار اینترنتی با شما صحبت کردیم. از شما می‌خواهیم خود را به مدل‌های گفته‌شده محدود نکنید و نوآوری‌های خود را دست کم نگیرید. خلاقیت یکی از عناصر مهم در موفقیت و جذابیت یک کسب‌وکار اینترنتی است. اگر کسب‌وکار اینترنتی شما جزو هیچ‌کدام از این دسته‌بندی‌ها نبود ترسی به دل راه ندهید و برای عملی کردن ایده‌هایتان اقدام کنید.

 

کسب و کار اینترنتی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *