مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی

setting-upدر مقاله شغل های اینترنتی معتبر در ایران درباره مزیت‌های راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی صحبت کردیم. در این مقاله قرار است به شما یاد بدهیم که چگونه یک کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی کنید.

خودشناسی، گامِ صفر تمام‌کارها

برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی شما باید خودتان را خوب بشناسید؛ یعنی بتوانید علاقه‌ها، مهارت‌ها و نقطه‌ضعف‌هایتان را مشخص کنید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید از محرک‌های کاری متناسب با خود استفاده کنید. به خود بقبولانید که راه‌اندازی یک کار جدید، آسان نیست و به استمرار و پشتکار شما نیاز دارد. با خودتان روراست باشید و برای شروع یک مسیر سخت اما مطمئن آماده شوید. راستی اعتمادبه‌نفس، یکی از بال‌های موفقیت شما در کارتان است؛ پس آن را تقویت کنید.

در این مقاله چه می‌گوییم؟

در این مقاله ۱۰ گام راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی را به شما آموزش خواهیم داد. تازه‌کارها و افرادی که تجربه فعالیت از طریق اینترنت را ندارند از خواندن این مقاله بیشترین سود را می‌برند. به‌طور خلاصه ۱۰ مرحله‌ای که در این مقاله می‌خوانید عبارتند از: پیدا کردن نیاز بازار، نوشتن متن‌های تبلیغاتی و تأثیرگذار، راه‌اندازی سایت، تولید محتوا و بازاریابی اینترنتی، جذب ترافیک، بهینه‌سازی موتورهای جستجو، برند سازی، فرستادن ایمیل، راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی و استفاده از تکنیک‌های فروش.

در این مقاله چه نمی‌گوییم؟

قرار نیست در این مقاله راهِ یک‌شبه پولدار شدن را یاد بگیرید. اگر وقت و حالِ پیگیری کارها را ندارید، خواندن این مقاله به شما کمکی نخواهد کرد.

مراحل راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی

۱- نیازی در بازار پیدا کنید و به دنبال رفع آن باشید.

بیشتر افراد تازه‌کار بر این عقیده‌اند که برای درآمدزایی از طریق اینترنت، باید اول محصول تولید کنند و بعد آن را بفروشند! نتیجه چنین تصوری این است که مخاطب از محصول تولیدشده استقبال نخواهد کرد. برای موفق شدن باید کسب‌وکار اینترنتی خود را با روند بازاریابی شروع کنید؛ یعنی ببینید مردم به دنبال چه راه‌حلی می‌گردند و چه کمبودی دارند. اگر شما بتوانید گم‌شده افراد را در اختیارشان بگذارید، سود هنگفتی به دست خواهید آورد. برای اینکه راحت‌تر بازار را جستجو کنید می‌توانید از این روش‌ها کمک بگیرید:
در انجمن‌های آنلاین عضو شوید و ببینید مشکل مردم چیست و به دنبال چه راه‌حلی هستند؟
به کلیدواژه‌ها توجه کنید و ببینید مردم به دنبال چه عبارت‌هایی می‌گردند؟ اگر برای عبارتی که پیدا کردید، وب سایتی وجود ندارد، زودتر دست‌به‌کار شوید.
به سایت‌های رقیبان خود مراجعه کنید و ببینید آن‌ها برای این مشکل چه راه‌حلی پیداکرده‌اند. می‌توانید با بهتر کردن خدمات خود در این زمینه، با کهنه‌کاران بازار وارد رقابت شوید.
تا اینجا شما به مشکل جامعه پی بردید و می‌خواهید این نیاز را برطرف کنید. خود را جای مشتری بگذارید و انتظارات مخاطبین خود را ارزیابی کنید.

۲- متن های تأثیرگذار بنویسید.

شما باید بتوانید مخاطب را برای خرید کردن از سایت خود قانع کنید. نوشتن متن‌های تبلیغاتی و تأثیرگذار باعث می‌شوند که بازدیدکننده به سمت خرید هدایت شود. برای نوشتن متن‌های تأثیرگذار باید:

• تیتری جذاب و قانع‌کننده بنویسید.
• تمرکز نوشته خود را در بیان نحوه بهبود بخشیدن به زندگی مردم بگذارید و در کل نوشته به این موضوع اشاره‌کنید.
• مشکل را توضیح داده و راه‌حل آن را نیز بیان کنید.
• راه‌حلی که محصول شما ارائه می‌دهد را بیان کرده و مزیت‌های آن را بشمارید.
• نظرات افرادی را که قبلاً از محصول شما استفاده کرده‌اند، در بخشی از وب‌سایت خود بگنجانید.
• مشتری را مطمئن کنید که این محصول مشکل او را برطرف خواهد کرد.
• کیفیت محصول خود را تضمین کنید و به استفاده‌کنندگان تضمین بازگشت وجه بدهید.
• طوری صحبت کنید و به مخاطب القا کنید که او به استفاده از این محصول نیاز ضروری دارد.
• مشتری را با پیشنهادی شگفت‌انگیز یا تخفیفی درخور توجه هیجان‌زده کنید.
• مشتری را به خرید محصول خود دعوت کنید.

با این روش‌ها شما قادر خواهید بود که متن‌های قوی و اثرگذار بنویسید که خواننده را به سمت خرید محصول شما سوق بدهد.

۳- وب‌سایت کاری خود را راه‌اندازی کنید.

حالا که شما حوزه کاری خود را مشخص کردید و یاد گرفتید که متن‌های تبلیغاتی بنویسید باید وب‌سایت کاری خود را راه بیندازید. انتخاب نام مناسب، خرید دامنه و خرید هاست ۳ گام اساسی در این مرحله هستند. شما می‌توانید برای طراحی وب‌سایت خود از طراحان سایت کمک بگیرید؛ اما پیشنهاد ما این است که پیچ‌وخم طراحی سایت را خودتان یاد بگیرید تا در آینده بتوانید با ریزه‌کاری‌های وب سایتتان کنار بیایید. رعایت این نکات وب‌سایت شمارا جذاب‌تر خواهد کرد:
منوی وب‌سایت خود را آسان و قابل‌فهم طراحی کنید.
نمای کلی وب‌سایت خود را کاربرپسند طراحی کنید.
فونت مناسبی برای مطالب سایت انتخاب کنید تا متن‌های وب سایتتان خواناتر شوند.
عکس، صوت و فیلم می‌تواند بر جذابیت بصری وب‌سایت شما بیفزاید.
روند خرید محصول را ساده‌تر کنید.
به مخاطبان خود پیشنهاد عضویت بدهید و ایمیل آن‌ها را جمع‌آوری کنید.
طوری روی وب‌سایت خود سرمایه‌گذاری کنید که در ثانیه‌های اول بتواند نظر مشتری را به خود جلب کند.

۴- برای تولید محتوای وب‌سایت خود وقت بگذارید.

یکی از مهم‌ترین مراحل در کسب‌وکارهای اینترنتی، تولید محتوای جذاب و کاربردی است. تولید محتوا، یکی از جنبه‌های اصلی بازاریابی اینترنتی است. برای این کار باید زمان‌بندی کرده و طبق زمان‌بندی خود، به تولید متن، صوت یا فیلم مرتبط با حوزه کاری خود اقدام کنید. وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی با محتواهای مختلف پر می‌شوند؛ پس دور از انتظار نیست که بگوییم محتوای کاربردی می‌تواند در گسترش نام تجاری شما تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

۵- مشتریان جدیدی به وب‌سایت خود بیاورید و ترافیک جذب کنید.

ترافیک از traffic به معنای رفت‌وآمد برمی‌خیزد. وقتی می‌گوییم ترافیک جذب کنید یعنی کاری کنید که افراد بیشتری به وب‌سایت شما بیایند. هرگز نباید اجازه دهید کسب‌وکار اینترنتی شما با کمبود ترافیک مواجه شود؛ به همین دلیل ضروری است که اصول جذب ترافیک را یاد بگیرید مثلاً:

به نظرات درج‌شده در وبلاگ خود حتماً پاسخ دهید.
برای بهینه‌سازی مطالب منتشرشده کنونی خود اقدام کنید.
در سایت خود یک گروه راه‌اندازی کنید.
لینک‌های نامربوط و قدیمی وب سایتتان را حذف کنید.
کلیدواژه‌ها را در قسمت‌های مختلف سایت پخش‌کنید.
در شبکه‌های اجتماعی به تبادل اطلاعات و تبلیغات بپردازید.

یکی از راه‌های مؤثر در جذب ترافیک، سفارش تبلیغات برای موتورهای جستجو است. تبلیغات با شیوه‌ی پرداخت به ازای کلیک می‌تواند به‌آسانی افراد جدیدی را به سمت شما سوق دهد.

۶- وب‌سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، یعنی در وب‌سایت خود طوری عمل کنید که مورد تائید موتورهای جستجو مانند گوگل باشد. وقتی طرز عملکرد شما با الگوریتم‌های موتورهای جستجو هم‌راستا باشد، آن‌ها وب‌سایت شمارا به‌عنوان منبعی معتبر می‌شناسند. موتورهای جستجو به افرادی که به جستجو می‌پردازند، وب‌سایت‌های مفید و کاربردی را پیشنهاد خواهند داد. با رعایت اصول پایه‌ای بهینه‌سازی سایت، وب‌سایت شما محبوب دل موتورهای جستجو خواهد شد.

۷- برند سازی کنید.

برند سازی یعنی با ارائه خدمات رایگان و مفید، خود را به‌عنوان متخصص به دیگران بشناسانید. در ابتدای راه‌اندازی کسب‌وکارتان، کسی از وجود شما و کسب‌وکارتان اطلاعی ندارد و این شما هستید که کار خود را به دیگران معرفی خواهید کرد. برند سازی به شما کمک می‌کند که افراد برای کسب اطلاعات مفید به شما مراجعه کنند. برند سازی موجب جذب ترافیک بیشتر و بهینه‌سازی موتورهای جستجو نیز خواهد شد. این سه نکته به شما کمک می‌کند تا اعتبار کاری به دست آورید:
با ناب‌ترین اطلاعات و بهترین کیفیت مقاله، کتاب الکترونیکی، صوت و فیلم تولید کنید و به‌رایگان در وب‌سایت خود قرار دهید. این محتواها را در وب‌سایت‌های ارائه مطالب آنلاین و شبکه‌های اجتماعی نیز قرار دهید.
دکمه ارسال برای دوستان و اشتراک‌گذاری مطالب را در پایین صفحات وب‌سایت قرار دهید.
با بزرگان حرفه و کار خود مصاحبه کنید، از تخصص افراد حرفه‌ای استفاده کنید و مطالب مفید دیگران را با ذکر منبع منتشر کنید.
انجام این کارها شمارا فردی محترم و متخصص نشان خواهد داد. کسی که فقط به دنبال کسب پول و فروش محصولات نیست و قصد خدمت‌رسانی به دیگران را دارد.

۸- با فرستادن ایمیل بازاریابی کنید.

سرمایه شما در کسب‌وکارهای اینترنتی‌تان، لیست ایمیل افراد است. هرچه ایمیل بیشتری در اختیار داشته باشید، ثروتمندتر خواهید بود؛ چراکه با فرستادن ایمیل می‌توانید افراد را به شرکت در دوره‌ها و خرید محصولاتتان ترغیب کنید. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل برتر از سایر روش‌های بازاریابی بوده و یکی از روش‌های تضمینی برای موفقیت درفروش است. اکیداً توصیه می‌کنیم پیگیر افراد مشتاقی که ایمیلشان را در اختیار شما گذاشته‌اند باشید.

۹- کمپین‌های تبلیغاتی راه‌اندازی کنید.

مردم از بازی و سرگرمی لذت می‌برند. آن‌ها دوست دارند در مسابقات، چالش‌ها و پویش‌ها شرکت داده شود. کمپین‌های (پویش‌های) تبلیغاتی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی چندجانبه است که باهدف جذب مخاطبین بیشتر انجام می‌شود. در طی راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی افراد بیشتری با کسب‌وکار شما آشنا شده و به سمت شما جذب خواهد شد.

۱۰- تکنیک‌های فروش را یاد بگیرید.

از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی این است که به خریدارانتان ارزش‌های مادام‌العمر بدهید. این ارزش‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که آن‌ها را برای خرید مجدد از وب‌سایت شما ترغیب کند. شما باید تکنیک‌های فروش و افزایش درآمد را یاد بگیرید و با کمک آن‌ها فروش بیشتری داشته باشید. تکنیک بیش فروشی (upselling) و تکنیک فروش بک اند (back-end) نام دو روش برای افزایش فروش است. برای اینکه بیشتر بفروشید این روش‌ها را امتحان کنید:
• پس‌ازاینکه مشتری یک‌بار از شما خرید کرد، خرید محصولات مکمل را به او پیشنهاد دهید.
• برای افزایش وفاداری مشتری، کوپن‌های تخفیف برایشان ارسال کنید.
• محصولی را به‌رایگان پس از خرید برای مشتری بفرستید.
• از او به خاطر خریدش تشکر کرده و برایش جایزه‌ای در نظر بگیرید.
• از خریدار میزان رضایتمندی و بازده محصول خود را بپرسید.

اینترنت، دنیایی شلوغ و وسیع است. برای قدم گذاشتن به این دنیای شگفت‌انگیز باید اصول راه‌اندازی و توسعه یک کسب‌وکار اینترنتی موفق را بدانید و از راهنمایی‌های یک مربی آگاه استفاده کنید.

این مقاله به پایان رسید و وان کلیک از همراهی شما قدردانی می‌کند. حالا نوبت شماست که به ما بگویید چه نکته‌ای در این مقاله برایتان جالب و مفید بود؟ برای ما بنویسید، درست در پایین همین صفحه، قسمت نظرات!

می خواهم کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنم. 

کسب و کار اینترنتی

کسری رفالیان

کسری رفالیان هستم . متخصص فروش و روانشناسی فروش. از مذاکره لذت می برم. علاقه زیادی به ایده پردازی دارم و طراحی استراتژی جزو علاقه مندی هام هست . مربی مدیران و فعالان حوزه کسب و کار هستم و از موفقیت دیگران لذت می برم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *