رفتن به محتوای اصلی

متخصص کیست؟

متخصص کیست؟کشف مهمترین توانایی:
در ابتدا باید بفهمید واقعا حوزه علاقه مندی شما چیست.
از کلیشه “پول بیشتر کجاست” دوری کنید و کاری را انتخاب کنید که حاضر هستید سال ها برای آن زحمت بکشید و فشار های زیادی را تحمل کنید.
این کار می تواند ارتباطی با رشته تحصیلی شما هم نداشته باشد اما مهم ترین معیار شما برای تصمیم گیری میزان علاقه شما به این کار است.
البته این احتمال هم هست که هم اکنون مشغول کار مورد علاقه خود هستید که بسیار عالیست.
اما اگر کاری که به آن مشغول هستید مورد علاقه شما نیست هیچگاه مانند یک متخصص واقعی نخواهید بود.

متخصص کیست؟

تمرکز روی یک مورد:
در یک زمان روی چند کار متمرکز نشوید.
زمان خود را روی فقط یک مورد بگذارید، از تقسیم قوای خود پرهیز کنید.
همه ما چندین ایده درآمد زایی در ذهن داریم یا چندین پیشنهاد کاری و یا … اما ابتدا خوب فکر کنیم و سپس فقط یکی را انتخاب کنیم و آن را ادامه دهیم، زمانی که کاملا مسلط باشیم می توانیم درآمد خوبی از همین یک حوزه داشته باشیم.

کار نیکو کردن از پر کردن است:
هر چه تمرین و مطالعه  بیشتری انجام دهید سریع تر متخصص می شوید.
هر چه قدر روی یادگیری متمرکز باشید درآمد بیشتری کسب می کنید. اگر مطالعه خود را دو برابر کنید درآمد شما سه برابر می شود.
پس، تمرین ، مطالعه ، یادگیری را فراموش نکنید و از آن غافل نشوید، کسی که متعهد به یادگیری مستمر نباشد مانند دایناسورها منقرض می شود.

مدرس و مشاور مشتریان خود باشید:
اگر می خواهید متخصص باشید فقط فروشنده بودن برازنده شما نیست. پس فقط به فکر پول نباشید بلکه سعی کنید به مشتریان خود آموزش دهید و به آنها مشاوره دهید .

کمک کنید واقعا مساله اصلی آن ها حل شود. صادق باشید و خارج از زمینه اصلی خودتان با آن ها صحبتی نکنید .در هر مذاکره از نکات روز و جدید استفاده کنید و گویی در حال تدریس هستید خدمات خود را معرفی کنید

مقاله بنویسید:
در هنگام مکتوب کردن یک  مطلب چند اتفاق می افتد. اول به میزان آگاهی خود نسبت به حوزه فعالیت خود پی می برید. دوم این که متوجه می شوید تا قبل از این چقدر سخنان حرفه ای و تخصصی گفته اید.
اکثر متخصصین توانایی مکتوب کردن توانایی های خود را ندارند. نمی دانند چطور شروع کنند و کجا به پایان ببرند. از کلمات کجا و چطور استفاده کنند. زمانی که شما مطلبی بنویسید که در سایت خود و سایت های دیگر منتشر می شود خواننده سریعا به شما به دید یک متخصص نگاه می کند. البته کیفیت خوب محتوا بسیار مهم است.

کتاب مشکل و راه حل:
بسیاری از افراد در بخش آسیب شناسی مشکل دارند. ساده تر بگویم نمی دانند مشکل کار کجاست. شما به عنوان یک متخصص می توانید کتابی با توجه به مشکلات عمومی و پرتکرار در حوزه فعالیت خود بنویسید که در آن راه حل همان مشکلات نیز بیان شده است. در این حالت شما نه تنها یک متخصص می شوید بلکه از آن پس مشاوره های زیادی در زمینه کارتان خواهید گرفت.

خوب صحبت کنید:
ترس از سخنرانی را کنار بگذارید در جمع صحبت کنید و نظرات تخصصی بدهید.
کاری کنید که شنیده بشوید و روی صحبت کردن و فن بیان  خود کار کنید. سعی کنید داستان ها و مثال های مرتبط را به خطر بسپارید تا در جایگاه مناسب از آن ها استفاده کنید.

جمع بندی:

برای متخصص شدن ده ها میلیون تومان پول نیاز ندارید کار هایی که در بالا گفتیم بدون هزینه ها عجیب هم ممکن هستند. در مقاله هفته بعد توضیح می دهم چطور از تخصص خود کسب درآمد کنید.

 نظر سید حسن میرابوطالبی در مورد این مطلبداستان سید حسن ابوطالبی در مورد موضوع این مقاله:

بگذارید داستانی را از خودم تعریف کنم، سال 1388 من یک شرکت IT به همراه شریکم داشتم. یک روز صبح (دقیق یادم است که در آن روز چه اتفاقاتی افتاد) شریکم آمد و گفت که چه خوب بود یک رستوران راه اندازی می کردیم، درآمد خیلی خوبی دارد و …، مانند بسیاری از افراد که از بیرون فقط نتیجه یک کار را می بینند و مسیر آن را درک نکرده اند ما هم راه افتادیم برای پیدا کردن یک مغازه برای راه انداختن یک فست فود.

ساعت 12.30 دقیقه (عجیب است که در این مواقع به سرعت هم کارها پیش میرود شاید اگر این الگو و ذوق زدگی را بتوانیم در کارمان ایجاد کنیم خیلی موفق تر شویم) یک مغازه که اتفاقا قبلا هم فست فود بود پیدا کردیم، یک پسر جوان آنرا اجاره کرده بود و مدت زمان اجاره آن تمام شده بود، با ذوق زدگی آنرا قول نامه کردیم، در فاصله ای که چک ما توسط مالک مغازه نقد شود و یک سری کارهای دیگر را انجام دهد، به پیشنهاد من پیش یکی از دوستانم که سالها کار رستوران داری می کرد (و چند شعبه رستوران داشت ) رفتیم.

دوستم در ابتدای دیدن ما از ما سوال کرد که آیا مغازه ای هم اجاره کرده اید و ما با خوشحالی توام با غرور گفتیم: بله، و در کمال تعجب دیدیم دوستم سری به نشان نگرانی تکان داد و چند بار گفت کاش این کار را نمی کردید.

پرسیدم “فلانی مگه همه نمی گم رستوران داری سود خالص هست و ….” گفت ” اصلا این طور نیست نهایت سود ما 25% است تازه در شروع کار و حتی تا مدت زیادی باید مدام خودت بالا سر کار باشی مگر اینکه یک سرمایه خیلی زیاد داشته باشی که کلی تجیهزات و فضای بزرگ و سایر موارد را تهیه کنی که تازه اون هم بعد از چند مدت بازگشت سرمایه داشته باشه”. خلاصه کلی توی دل ما را خالی کرد، وقت از رستورانش بیرون اومدیم دو نفری گفتیم “بابا اینا می خوان دست زیاد نشه ، ما می تونیم و می ترکونیم” و از این جور جوگیری ها که خیلی ها و خیلی وقت ها درگیرش می شوند.

داستان را خلاصه کنم:
شب افتتاحیه برای آشپزمون یک اتفاق بد افتاد و نتونست بیاد، ما حتی یک روز نتونستیم اونجا را درست اداره کنیم و با یک ضرر هنگفت بعد از 4 ماه رستوران را تحویل دادیم .

بعد از این اتفاق همیشه در شروع کاری که خیلی تخصص ندارم 3 تا کار می کنیم:
1. سعی می کنم اصلا وارد این کار نشوم.
2. اگر مجبور شدم حتما با یک متخصص مشورت می کنم و هر نکته ای که اون گفت دقیق گوش می دهم و عمل می کنم.
3. سعی می کنم قبل از شروع کار در مورد آن تا جای ممکن اطلاعات کسب کنم و تمام جوانب آن را بدانم.

توصیه می کنم برای شروع هر کاری اول متخصص شوید، یا یک متخصص را استخدام کنید تا شانس موفقیت تان را افزایش دهید.

 

کارگاه 90% تخفیف:

10 تخصص پولساز بازاریابی اینترنتی

حالا به نظر شما متخصص کیست؟
پایین همین مقاله نظرات خودتان را بنویسید و از باشگاه مشتریان 60 ستاره و 2 سکه دریافت کنید.

کسری رفالیان

کسری رفالیان

کسری رفالیان هستم . متخصص فروش و روانشناسی فروش. از مذاکره لذت می برم. علاقه زیادی به ایده پردازی دارم و طراحی استراتژی جزو علاقه مندی هام هست .
مربی مدیران و فعالان حوزه کسب و کار هستم و از موفقیت دیگران لذت می برم

برای این نوشته 5 نظر ثبت شده است

  1. با تشکر از مطلب مفیدتون. به نظر من متخصص کسی است که در حوزه ای که وارد شده، تمام جوانب و گوشه های آن را آموزش دیده و هیچوقت هم از یادگیری در آن حوزه دست نمی کشد.

  2. متخصص کسی هستش که عاشق کارشه و به صورت مداوم توی اون کار در حال یادگیری چیزهای تازه و یاد دادن دانسته های خودش به افراد دیگه باشه.

  3. ممنون از این مطلب مفید و اثربخش

    متخصص فردی ست که متمرکز است بر کاری که نسبت به آن شناخت لازم را دارد و به آن عشق می ورزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا