کارآفرین کیست؟

KARAFARINکارآفرین کیست؟ موتور حرکت‌ و رشد اقتصاد یک‌ جامعه‌ کارآفرینان‌ هستند.
کارآفرینان باعث می‌شوند که جامعه رو به سمت پیشرفت حرکت کند.
به علت نقش کلیدی کارآفرینان در توسعه اقتصادی جامعه، در این مقاله می‌خواهیم درباره خصوصیات یک کارآفرین صحبت کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که: کارآفرین کیست؟

آیا تابه‌حال این فکر به ذهنتان خطور کرده که کارآفرین شدن را امتحان کنید؟

شما با تعریف کارآفرینی آشنایی دارید؟

می‌دانید کارآفرین کیست؟

دوست دارید یک کارآفرین موفق شوید؟

اگر می‌خواهید با خصوصیات یک کارآفرین و جوانب کارآفرینی آشنا شوید، این نوشته را مطالعه کنید.

اهمیت کارآفرینی

کارآفرینان باعث سرعت بخشیدن به پیشرفت کشورهای درحال‌توسعه می‌شوند.

فعالیت یک کارآفرین باعث می‌شود که حیات صنعتی کشورش قوت بگیرد و باقدرت رشد کند.

در ایران کارآفرینی بیشتر از سایر کشورها اهمیت دارد؛ چراکه کشورمان مدتی است با مشکلاتی از قبیل بیکاری و کم‌کاری فارغ‌التحصیلان‌ دانشگاه‌ها، فرار مغزها، کاهش سرمایه‌گذاری دولت، فعالیت نکردن نیروی انسانی متخصص و رکود مواجه شده است.

در چنین شرایطی آموزش دادن به افراد مستعد کارآفرینی و پرورش چنین اشخاصی منجر به پیشرفت ایران خواهد شد.

تعریف کارآفرینی

کارآفرینی همان Entrepreneurship در زبان‌ انگلیسی است.

ریشه این واژه از زبان فرانسوی گرفته‌شده است. به همین دلیل می‌توان کارآفرینی را کلمه‌ای نو به شمار آورد.

مدتی است که استادان‌ دانشگاه‌ها، دانشجویان‌ رشته‌‌ اقتصاد و دانشجویان رشته مدیریت‌ این عبارت ناآشنا را ملموس‌تر توضیح داده‌اند.

در میان صدها تعریف و تفسیر دیگران از واژه کارآفرینی ما تعریف جامع و ظریف «رابرت هیسریچ» را برای شما بیان خواهیم کرد.

از دیدگاه هیسریچ، کارآفرینی یعنی:

  • کارآفرینی خلق چیزی متفاوت و ارزشمند است که زمان و تلاشی برای آن صرف شده و در کنار پاداش مالی و رضایت شخص از نتیجه کار، خطرات مالی، روانی و اجتماعی را در بردارد .

با این تعریف، می‌توان گفت که کارآفرینی فعالیتی نوآورانه، پرمخاطره، سودمند، هیجان‌انگیز و ارزشمند است.

هرکسی نمی‌تواند خطر کند و کارآفرین شود، به‌عبارت‌دیگر کارآفرین‌ها خصوصیات خاصی دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

کارآفرین کیست؟

کارآفرین کسی است که:

  • فرصت‌های جدید موجود در جامعه را شناسایی کند.
    بتواند کار و شغل ایجاد کند.
    هم برای خودش شغل ایجاد کند (خوداشتغالی) و هم برای دیگران (دیگر اشتغالی).
    خلاق و نوآور باشد.
    نیازهای جامعه را شناسایی و برطرف کند.
  • ایده خلاق خود را به ثروت تبدیل کند.
  • محصولات و خدمات جدیدی ارائه کند.
  • فرصت را به دست آورد تبدیل کند.
  • بتواند از ایده‌اش درآمدزایی کند.
  • ارزش‌افزوده تولید کند.
  • شجاعت داشته باشد و برای انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی‌اش خطر کند.
  • از منابع و امکانات مختلف مانند زمین‌، نیروی‌ کار، مواد مصرفی و سرمایه‌ برای رسیدن به هدف خود استفاده کند.
  • بتواند کنترل شرایط را به دست بگیرد.
  • بتواند با موانع پیش‌بینی‌نشده و مشکلات غیرقابل‌کنترل مواجهه کند.
  • توانایی طراحی‌، سازمان‌دهی، راه‌اندازی‌ و مدیریت‌ کسب‌وکارش را داشته باشد.
  • هدف‌گرا و مثبت اندیش است.
  • قدرت تحمل ابهام دارد.

با خصوصیاتی که در بالا توضیح دادیم ویژگی‌های کلی یک کارآفرین را دانستید.

توجه کنید که کارآفرین سرمایه‌دار نیست‌؛ اما قادر است‌ از سرمایه‌های‌ راکد به‌خوبی‌ استفاده‌ کند.

یکی از مزیت‌هایی که کارآفرین شدن به دنبال دارد این است که یک کارآفرین منتظر ایجاد اشتغال از طرف دولت نیست!

با فعالیت‌های یک کارآفرین بدون سرمایه‌گذاری دولت می‌توان شغل ایجاد کرد و نرخ بیکاری را کاهش داد.

یک کارآفرین نباید لزوماً مخترع‌، عالم‌، متخصص‌ و هنرمند باشد؛ بلکه فقط باید توان بهره‌برداری مناسب‌ از علم‌، تخصص‌ و هنر دیگران‌ را داشته باشد.

شما هم اگر می‌خواهید کارآفرین شوید باید فرصت‌های جدید جامعه را شناسایی کرده، کسب‌وکار جدیدی ایجاد کنید، کالاها و خدمات جدیدی عرضه کنید و برای رشد و پیشرفت کار خود تلاش کنید.

کلید موفقیت در کارآفرینی

برای اینکه بتوان در کارآفرینی موفق شد، باید همواره به دنبال روش‌های خلاقانه بود. روش‌هایی که با به‌کارگیری فنّاوری‌های جدید و صرف هزینه‌های کمتر، نیازهای افراد را سریع‌تر برآورده کنند.

یعنی اگر می‌خواهید یک کارآفرین موفق شوید، باید کالاها را با هزینه کمتر و کیفیت بهتر تولید کنید و برای عرضه آن‌ها به بازار به دنبال راه‌های جدید بگردید.

فعالیت‌های کارآفرینی

کارآفرینی طیف وسیعی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود که در نوع فعالیت و ایده پشتشان با یکدیگر تفاوت دارند. از مشاغل انفرادی و پاره‌وقت تا مشاغل بزرگ‌تر و گروهی همگی در قالب کارآفرینی جای می‌گیرند. آشکارترین شکل کارآفرینی، راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید است که به آن استارت آپ (Start Up) گفته می‌شود.

انواع کارآفرینی

فعالیت‌های کارآفرینی به دو گروه کارآفرینی فردی و کارآفرینی سازمانی تقسیم می‌شود. اگر نوآوری، ساخت محصول جدید و ارائه خدمات حاصل کار فرد باشد آن را کارآفرینی فردی می‌گویند و اگر نوآوری‌ها حاصل تلاش یک تیم در سازمان باشد، آن را کارآفرینی سازمانی می‌نامند. بیشتر کارآفرینان کار خود را با ایجاد شرکت‌های کوچک و متوسط شروع کرده‌اند.

سرمایه فعالیت‌های کارآفرینی از چه راهی تأمین می‌شود؟

کارآفرینان می‌توانند برای تأمین منابع مالی موردنیاز خود به سرمایه‌گذاران رجوع کنند. البته حمایت سرمایه‌گذاران فقط نصیب آن دسته از کارآفرینانی خواهد شد که ظرفیت سودآوری قابل‌توجهی داشته باشند یا سودآوری آن‌ها ثابت‌شده باشد.

آیا وارد شدن به کسب‌وکار، کارآفرینی محسوب می‌شود؟

خیر، وارد شدن به دنیای کسب‌وکار، کارآفرینی محسوب نمی‌شود؛ بلکه به نوآوری و خلاقیت در کارها و خدمات موجود نیاز دارد تا محصولات را متفاوت با چیزی که قبلاً بوده است، عرضه کند.

چرا کارآفرین شدن برای جامعه سودمند است؟

در ابتدای این نوشته گفتیم که کارآفرینی باعث می‌شود که موتور حرکت‌ و رشد اقتصاد جامعه روشن شود. منفعت‌های کارآفرینی ازاین‌قرار هستند:

کارآفرینی عامل‌ تولید و اشتغال‌‌ است.

باعث‌ ترغیب‌ و تشویق‌ سرمایه‌گذاری‌ می‌شود.

در اقتصادهای‌ پویای کشور، تعادل را برقرار می‌کند.

‌منابع موجود را سازمان‌دهی کرده ‌و از آن‌ها به بهترین شکل استفاده می‌کند.

انتقال‌ فنّاوری‌ را سبب می‌شود.

باعث می‌شود بازارهای جدیدی ایجاد شوند و گسترش پیدا کنند.

 عامل‌ نوآوری‌ و ایجاد تغییرات است.

 موجب کاهش پشت‌میزنشینی‌ می‌شود.

مشوق‌ عمل‌گرایی‌ است.

چگونه می‌توان کارآفرین شد؟

این نکته را باید مدنظر داشته باشید که کارآفرینان از بدو تولد، کارآفرین به دنیا نیامده‌اند! هوش‌، خلاقیت‌، عزم‌ و اراده‌ و جسارت‌ و خطرپذیری‌ چهار خصوصیت مشترک همه کارآفرینان است. البته هر کس این ویژگی‌ها را داشته باشد، یک کارآفرین بالقوه است و باید به کارآفرین بالفعل تبدیل شود.

کارآفرینی‌ فراتر از شغل‌ و حرفه‌ است‌، می‌توان گفت کارآفرینی یک‌ شیوه‌ زندگی‌ است‌. شما هم می‌توانید با پرورش استعدادها و پرورش خلاقیت خود، یک کارآفرین موفق شوید.

در کشورهای پیشرفته برای پرورش کارآفرینان به آن‌ها مباحثی چون: آشنایی‌ با کارآفرینی‌ و خوداشتغالی، بازاریابی‌ و فرصت‌های‌ بازار، اصول‌ امکان‌سنجی‌ اقتصادی‌، آشنایی‌ با قوانین‌ تجارت‌ و ایجاد شرکت‌ خصوصی‌، مقررات‌ مالی‌ و عملیات‌ بانکی‌، مقررات‌ مالیاتی‌، مدیریت‌ منابع‌ مالی‌، اصول‌ سازمان‌ و مدیریت‌، مدیریت‌ منابع‌ انسانی‌، آشنایی‌ با کارآفرینان ‌موفق‌ و تجارب‌ آن‌ها را آموزش می‌دهند.

یکی از تمریناتی که انجام دادنش موجب پرورش عضله کارآفرینی می‌شود این است:

به اطراف خود خوب نگاه کنید. وسایل بی‌ارزش و دورریختنی ها را پیدا کنید. به این فکر کنید که از این وسیله‌ها چه استفاده‌هایی می‌توان کرد. با یک بطری نوشابه خالی چه چیزهایی می‌توان ساخت؟ هر آنچه به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید؛ مانند قلک، گلدان، جامدادی، جاشمعی و…

هیچ محدودیتی برای خلاقیت‌های خود در نظر نگیرید. بگذارید ذهن شما درگیر شود و به موضوعات جدیدی فکر کند. علاوه بر این تمرین، می‌توانید از بازی‌های فکری که موجب پرورش خلاقیتتان می‌شوند هم استفاده کنید.

اگر دوست دارید کارآفرین شوید، لازم است تا با دید جدیدی به موضوعات جامعه نگاه کنید. ببینید مردم به چه نیاز دارند و شما با چه روشی می‌توانید نیازشان را برآورده کنید. خلاق باشید و با شجاعت ایده‌های خود را عملی کنید.

ورود به عصر کارآفرینی اینترنتی

کسب و کار اینترنتی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *