رفتن به محتوای اصلی
اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

نویسنده: کلیر برنر

مترجم:سمیرا حسینی

 

در سال 2010 اینستاگرام به مارکت عرضه شد ؛

و در مارکت رسانه های اجتماعی توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

کاربران وفادار این رسانه ی اجتماعی از همان سالها که اینستاگرام به بازار وارد شد و یک بستر به اشتراک گذاری عکس بود از این برنامه استفاده می کنند تا الان که یک ابزار پولساز شده است.

22 در صد از نسل جدید،

در میان رسانه های اجتماعی به این پلت فرم به عنوان ابزار مورد علاقه خود رای داده اند.

پس هیچ جای تعجبی وجود ندارد که چرا متخصصان مارکتینگ (بازاریابی) در رسانه های اجتماعی از این ابزار قدرتمند استفاده میکنند.

از بوتیکها و برندهای لباس گرفته تا برندهای لوازم آرایش  و غیره.

متاسفانه باید بگویم که توجه کاربران به اینستاگرام هم خوب بوده هم بد.

در حالیکه بسیاری از متخصصان مارکتینگ (بازاریابی) از این شبکه ی به اشتراک گذاری عکس استفاده میکنند،

اما بسیاری از متخصصان بازاریابی در دیگر بسترهای مارکتینگ نیز فعال اند ؛

زیرا که فکر میکنند، بسیاری از کاربران  فقط در بستر اینستاگرام نیستند.

این حرفها به گوش شما آشنا نیست؟!

خب اگر شما هم با این افراد هم عقیده اید، باید به شما بگویم شما سخت در اشتباه اید! ؛

یا بگذارید به شما اینگونه بگویم فرصت بسیار بزرگی را در رسانه های اجتماعی  دارید از دست میدهید.

اینستاگرام مارکتینگ (بازاریابی در اینستاگرام)

در این راهنمای بازاریابی اینستاگرام یا همان اینستاگرام مارکتینگ،

دلایل بسیاری برای حضور در این رسانه ی بزرگ را به شما میگوییم.

به علاوه، این که یک سری استراتژی و نکات کاربردی برای اینستاگرام را به شما ارائه میدهیم.

نکته: بهتر است قبل از شروع به کار بازاریابی در اینستاگرام حتما نظرات کاربران واقعی را راجع به این پلت فرم بدانید.

خب حالا بریم سر وقت مقاله:

اینستاگرام چیست؟

یک پلت فرم به اشتراک گذاری عکس و ویدئوست که در اصل برای تلفنهای همراه ساخته شده است.

از سال 2010 که از این اپلیکیشن رونمایی شد،

این نرم افزار محبوبیت خود را در میان همگان به ویژه نسل جدید به دست آورد.

اینستاگرام مارکتینگ (بازاریابی  در اینستاگرام)

اینستاگرام مارکتینگ راهی برای ارتباط گرفتن و تعامل با مخاطب هدف است.

میتوانید بعد از پیدا کردن جامعه ی هدف محصول یا خدماتتان، آن ها را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

اخیرا اینستاگرام تبدیل به بستری شده که برندها میتوانند در آن به دنبال استخدام نیرو باشند؛

و فرهنگ و رسومشان را به اشتراک بگذارند.

و در نهایت ایجاد تعامل بیشتر، بتوانند محصولات یا خدمات خود را به مخاطب ارائه دهند.

در حال حاضرتقریبا اکثر آدمها کار کردن با اینستاگرام را بلدند؛

و میدانند چگونه پست آپلود کنند. و با مفهوم کلماتی چون

کامنت، لایک، دایرکت، فالوئینگ و فالوئر آشنایی دارند.

و بعد از این همه سال با نکات و ترفندهای اینستاگرام آشنایی دارند.

برای آپلود کردن عکس، اینستاگرام چندین نوع فیلتر وجود دارد.

قبلا هم راجع به ادیت عکس با اینستاگرام در مقاله چند نکته و  ترفند صحبت کرده ایم.

اینستاگرام در سال 2012 با اپلیکیشن vine  رقابت میکرد.

قابلیتها:

قابلیتهایی که طی این سالها به اینستاگرام اضافه شده است، بسیارند. در زیر به چند مورد آن اشاره میکنیم:

استوری:

این قابلیت در سال 2016 به اینستاگرام اضافه شد. همانطور که میدانید،

با پست کردن ویدئو یا عکس در استوری، افراد 24 ساعت فرصت دارند آن را ببینند ؛

مگر اینکه آن را در هایلایتها ذخیره کنند.

با اضافه شدن این ویژگی و اضافه شدن فیلتر به آن دیگر لازم نبود افراد برای گرفتن عکسهای فیلتر دار به snapchat بروند.

بر خلاف پست که محتوای شما ممکن است میان محتوای بقیه افراد گم شود و دیده نشود،

ولی در استوری این اتفاق نمی افتد و شانس دیده شدن محتوای شما بیشتر است.

در طی این سالها quiz , question, poll, challenge, mention و غیره به استوری اضافه شد.

که این موارد برای مارکتینگ بسیار کاربرد دارند.

حتا اگر شما تعداد زیادی محتوا منتشر کنید، میتوانید آنالیز جداگانه ای برای هر کدام داشته باشید.

و دیده شدن هر استوری را به صورت جداگانه  بررسی کنید.

مثلا اگر 8 تا استوری بگذارید، اما بعد از سومین استوری تعداد بازدیدها کم بشود میتوانید علت رابررسی کنید.

با اضافه شدن استوری به اینستاگرام  مردم به محتواهایی با مدت زمان کوتاه عادت کردند.

و این ویژگی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

IGTV:

چند روز پیش یک پست در صفحه وان کلیک در رابطه با IGTV گذاشتیم ،

که برای خواندن این مطلب میتوانید اینجا را کلیک کنید.

قابل ذکر است  IGTV یکی از ابزارهای قدرتمند در اینستاگرام است.

کاربردهای بسیاری در آینده برای مارکتینگ خواهد داشت.

قدرت این آپشن را اصلا دست کم نگیرید. و سعی کنید از آن بسیار استفاده کنید.

خوب است بدانید که ویدئوها در این بخش باید عمودی باشند.

اینستاگرام با اضافه کردن این آپشن نشان داد نه تنها برایش مهم است که چه محتوایی را مخاطبان میبینند،

بلکه نشان داد برایش چگونگی دیده شدن این محتوا هم مهم است.

برای خالقان محتوا این ویژگی خیلی کاربردی است.

اینستاگرام طی این سالها نشان داد ویژگیهای زیادی اضافه شده و در آینده نیزاضافه خواهد شد.

خب حالا تمام این نکات را گفتیم تا به مطلب اصلی برسیم:

استفاده تجاری از اینستاگرام:

حالا که فهمیدیم اینستاگرام چیست، باید از خودمان بپرسیم چرا باید از این ابزار استفاده کنیم؟

ابزارهای متفاوت زیادی برای مارکتینگ وجود دارد که بازاریابان از آنها استفاده میکنند.

هرکدام از این ابزارها قابلیتهای زیادی را در اختیار کاربران قرار میدهد،

اما برای بازاریابان این مهم است که مخاطبان هدف بیشتر در کدام پلت فرم فعالند.

و کدام ابزار دسترسی راحتتری به مخاطب را به آنها میدهد.

که خوشبختانه اینستاگرام جامعه ی هدف بیشتری را در بر میگیرد.

و طی این سالها در جذب مخاطب بسیار موفق عمل کرده است.

اگر تا الان با گفتن این ویژگی ها برای استفاده از این ابزار قانع نشده اید،

حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

چندی پیش، اینستاگرام جشن 1 میلیارد کاربری اش را جشن گرفت،

که بدین معناست روزانه یک میلیارد کاربر فعال از این پلت فرم استفاده میکنند.

فقط همین نیست. در ادامه بیشتر راجع به مارکتینگ صحبت خواهیم کرد.

تعامل در اینستاگرام:

روزانه بیش از 60 درصد از کاربران اینستاگرام از آن استفاده میکنند. و میدانید این یعنی چه؟

یعنی مشتریان شما به راحتی با شما در ارتباط هستند،

و همچنین محتوای شما را با دیگران به اشتراک میگذارند، بدون این که حتا شما بدانید.

تقریبا 75 درصد از کاربران اینستاگرام بعد از دیدن پست بیزنسی یک سری اقدامات مثل بررسی پروفایل، سایت، پستهایتان یا به اشتراک گذاری آنها و … انجام بدهند.

برای ایجاد تعامل بیشتر با کاربران راه های بسیاری وجود دارد.

به ویژه با افرادی که محتوای شما را به اشتراک میگذارند یا تگ میکنند.

تبلیغات در اینستاگرام:

چون اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد،

دیگر جای تعجبی وجود ندارد که چرا باید در اینستاگرام فعال بود و تبلیغات انجام داد.

میدانستید تنها 2/2 درصد از کاربران اینستاگرام با تیبلغات ارتباط برقرار میکنند.

تا سال 2020 بیش از 5/4 میلیارد دلار از طریق تبلیغات در اینستاگرام به دست آمده است.

در حالی که بقیه ابزارها حتا به این عدد هم نزدیک نبوده اند.

دریافت فالوئر جدید با هشتگ:

دسترسی به فالوئرهای جدید از طریق هشتگ و اینستاگرام برای بازاریابان بسیار ساده شده است.

وقتی که هشتگ زیر پستهایتان میگذارید،

در حقیقت یک پل ارتباطی با افرادی که شما را دنبال نمیکنند ولی دنبال محتوایی مثل محتوای شما میگردند، میسازید.

حالا اهمیت استفاده از هشتگ برایتان محرز شد. برای اینکه نرخ ROI را بالا ببرید.

تقریبا بین 5 تا 10 هشتگ کاربردی زیر پستها لازم است.

خیلی از برنده را میشناسم که از طریق هشتگ فالوئر زیادی جذب کرده اند.

استفاده از هشتگهای ترند به شما در رسیدن به این هدف و دریافت فالوئر بیشتر کمک میکند، و روند مارکتینگ شما را تسریع میبخشد.

جامعه ی هدف:

60 درصد از افراد 18 تا 29 ساله ی نسل جدید به این ابزار محبوب به گونه ای اعتیاد پیدا کرده اند.

این آمار نشان میدهد، اگر شما محتوایی مربوط به این رده ی سنی دارید،

پس حتما از اینستاگرام استفاده کنید.

اما اگر جامعه ی هدف شما افرادی غیر از این رده ی سنی هستند دست از اینستاگرام نکشید،

زیرا این ابزار روز به روز خودش در دل افراد بیشتری جا میکند.

در حقیقت 33 درصد از افراد 30 تا 49 ساله و 18 درصد از افراد 50 تا 64 ساله در این پلت فرم فعالند.

این آمار عدد کمی نیست. همانطور که در بالا گفتیم روز به روز به تعداد این افراد اضافه میشود.

حالا با شنیدن این آمار شاید از خودتان بپرسید،”پس یعنی همه به نوعی از این ابزار استفاده میکنند. حالا که چه؟!”

دقیقا من هم میخواستم به این نقطه برسیم،

در گذشته مارکترها نسبت به استفاده از این ابزار ترید داشتند؛

و میگفتند چون تعداد کاربران آن کم است فایده ندارد یا چون افراد  مشهور از آن استفاده نمیکنند مناسب نیست.

آنها سخت در اشتباه بودند زیرا الان کاربران اینستاگرام بسیار زیاد است.و اگر شما نتوانید جامعه ی هدف خود را قانع کنید، حتما رقبای این کار را میکنند.

زمان مناسب پست گذاری:

این کار موجب میشود تا بدانید چه زمانی برای پست گذاشتن مناسب است، و مخاطبانی بیشتری را درگیر میکند.

این کار برای انجام کمپینهای بعدی بسیار راهگشا و کاربردی خواهد بود.

مثلا در آنالیزها میتوانید سن، جنسیت و ملیت کاربران را ببینید و بدانید باید برای کمپین هایتان چه برنامه ای بریزید.

ایجاد استراتژی های مختص به مارکت اینستاگرام:

یک مارکتر قبل از این که وارد یک پلت فرم و بازار جدید بشود، باید بداند چه استراتژی هایی در این ابزار کابرد دارد و نظر کابران به چه صورت است.

نمیتوانید استراتژی هایی که در ابزار دیگر استفاده میکردید در این ابزار  و یا ابزارهای دیگر به کار ببرید، هر چه قدر هم ویژگیهای آنها مشابه باشد.

برای درست کردن هر پست شما باید محتوای بصری خوب، کپشن مناسب و هشتگهای ترند و کاربردی و مرتبط استفاده کنید تا تعامل با مخاطب ایجاد بشود.

نکته مهم در داشتن استراتژی این است که بدانید دقیقا از اینستاگرام چه میخواهید؟ و هدف برندتان چیست؟

اصلا اجازه دهید اینگونه به شما بگویم:

مراحل داشتن استراتژی:

  • تعیین و داشتن جامعه ی هدف
  • دانستن هدف برند
  • ایجاد یک تیم و تقسیم بندی وظایف
  • پرسونای برند
  • داشتن یک تم
  • استفاده از استوری
  • داشتن تقویم محتوایی ( که در دوره تولید محتوا کاملا به شما آموزش میدهیم.)
  • بررسی آنالیزهای دقیق اینستاگرام

آنالیزهای اینستاگرام:

هر پیج بیزنسی در اینستاگرام به طور جداگانه و کاملا رایگان میتواند عملکرد پستها واستوری و کل پروفایل خود را ببیند.

این کار باعث میشود شما برنامه دقیق تری برای کمپین هایتان بریزید.

نمونه هایی از پستهای اینستاگرام:

این پستها معمولا مخاطب زیادی دارند:

  • پست انگیزشی
  • پستهای روزمره اینستاگرام
  • پستهای محصول محور
  • پستهای اینفلوئنسرها
  • پستهای آموزشی
  • پستهای ویدئو محور

محتوای اینستاگرام:

همه چیزهایی که تا الان گفتیم نشان میدهد باید برای جذب مخاطب حتما محتوای ارزشمند و هدفمند ارائه دهید.

برای ایجاد محتوا ابتدا از خودتان بپرسید که آیا مخاطبان من این محتوا را دوست دارند؟!

اگر پاسخ منفی است ان محتوا را بی خیال شوید.

برای گرفتن عکس از قانون یک سوم در عکاسی استفاده کنید تا توازن و هماهنگی در عکس دیده شود.

مثل عکس زیر :

 

اینستاگرام مارکتینگ

 

 

فرض کنید عکس شما به سه قسمت عمودی و سه قسمت افقی تقسیم شده است.

این کار باعث ایجاد هارمونی بهتری در تصویر میشود.

نورپردازی:

داشتن یک نور خوب برای عکاسی جلوه بیشتری به تصویر میدهد.

نگران نباشید منظور من داشتن تجهیزات حرفه ای نیست مثلا میتوانید در یک فضای بهتر که نور طبیعی بیشتری دارد عکاسی کنید. و در نهایت از ابزارهای ادیت عکس استفاده کنید.

خب تا الان اگر در اینستاگرام فعال نبوده اید و اکانت نداشتید حالا د یگه وقتشه شروع کنید. دیگه منتظر چی هستید؟

سوالاتتون رو زیر این مقاله بپرسید و از دلایلتون برای اینکه اینستاگرام بیزنسی ندارید بگید تا ماهم بتونیم راهنماییتون کنیم.

امیدوارم لذت برده باشید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا