رفتن به محتوای اصلی

بهبود تجربه کاربری و فضای سفید

فضای سفید و بهبود تجربه کاربریفضای سفید، فضای هدررفته

فضای سفید یا فضای منفی، فضای خالی بین یا اطراف عناصر یک طراحی یا صفحه‌بندی معمولاً نادیده گرفته یا فراموش می‌شود. اگرچه بسیاری از افراد فضای سفید را اتلاف ارزش و فضای صفحه می‌دانند اما این فضا عنصر ضروری طراحی وب‌سایت است که عنصری فعال محسوب می‌شود نه یک پس‌زمینه مجهول. فضای سفید نه‌تنها مسئول خوانایی و الویت بندی محتوا است بلکه نقش مهمی در طرح‌بندی بصری و موقعیت برند دارد.

اهمیت فضای سفید در طراحی وب:

1- خوانایی و قابلیت مرور سریع و آسان: نقش اساسی فضای سفید در طراحی وب‌سایت، کاهش حجم متنی است که بازدیدکننده در نگاه اول می‌بیند و خواندن را برای وی راحت‌تر می‌کند. صفحه‌های درهم‌ریخته جذابیت ندارند و کاربران دوست ندارند محتوای آن‌ها را بخوانند به‌ویژه هنگامی‌که هیچ سلسله‌مراتب بصری در متن وجود ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد فضای سفید اگرچه سرعت خواندن را کاهش می‌دهد اما موجب افزایش درک مطلب می‌شود.

2- الویت دادن به عناصر مرتبط با کاربر: برخی معتقدند فضای سفید به‌اندازه خود محتوا برای طراحان مهم است و درواقع عنصری نامرئی است که به برقراری ارتباط با کاربر کمک می‌کند. همچنین موجب می‌شود آنچه مهم است و نیاز به توجه دارد برای کاربر قابل‌تشخیص باشد.

3- راهنمایی کاربر در صفحه: همان‌طور که فضای سفید موجب می‌شود به عناصر محتوا توجه شود، می‌تواند چشم را هم از یک نکته به نکته دیگر هدایت کند. یکی دیگر از وظایف مهم فضای سفید این است که باعث می‌شود افراد سراسر صفحه را با توجه به هدف طراح ببینند یعنی طراح با استفاده از فضای سفید برنامه‌ریزی می‌کند که کدام قسمت‌های صفحه بیشتر و با چه ترتیبی دیده شوند.

4- ایجاد حس زیبایی و جذابیت: استفاده دست و دلبازانه از فضای سفید حتی می‌تواند به موقعیت تجاری موردنظرتان هم کمک کند. مقالات زیادی با ادعای اینکه فضای سفید برای مارک‌های مجلل حس زیبایی و جذابیت ایجاد می‌کند، نوشته‌شده. برای مثال لوازم‌آرایشی و بهداشتی در بازاریابی موادشان معمولاً از فضای سفید زیادی استفاده می‌کنند تا نشان دهند که محصولاتشان از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

5- ایجاد طرح‌بندی هماهنگ و متعادل: ذره‌ذره‌ی فضای سفید موجود در صفحه به‌اندازه فضای اشغال‌شده توسط تصاویر، مهم است زیرا هر فضای خالی در راستای یک هدفی است و از یکپارچگی بصری طرح‌بندی صفحه حمایت می‌کند.

عناصر فضای سفید: فضای اطراف گرافیک‌ها و تصاویر حاشیه، فاصله از حاشیه، فاصله بین عناصر صفحه خط فاصله و فاصله‌گذاری در محتوا فضای بین ستون‌ها این 5 ویژگی فضای سفید اول موجب می‌شود که خواننده رغبت بیشتری به مطالعه مطالب داشته باشد و بعد هم اینکه از خواندن آن‌ها حس بهتری پیدا کند. درنتیجه استفاده از فضای سفید یکی از عوامل مهم در بهبود تجربه کاربری است که استفاده از آن هم برای شما کار دشواری نیست.

منبع: بهبود تجربه کاربری- وان کلیک

اگر به موضوع مقاله بهبود تجربه کاربری علاقه دارید؟ کلیک کنید.

کسری رفالیان

کسری رفالیان

کسری رفالیان هستم . متخصص فروش و روانشناسی فروش. از مذاکره لذت می برم. علاقه زیادی به ایده پردازی دارم و طراحی استراتژی جزو علاقه مندی هام هست .
مربی مدیران و فعالان حوزه کسب و کار هستم و از موفقیت دیگران لذت می برم

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا