رفتن به محتوای اصلی
چگونه وب‌سایت ۳۶۰ درجه داشته باشیم

چگونه وب‌سایت ۳۶۰ درجه داشته باشیم ؟

عوامل کلیدی موفقیت یا شکست وب‌سایت ها (۱)

داشتن وب‌سایت امروزه بخشی مهم از برنامه بازاریابی شرکت‌ها شده است ٬ اما اکثر وب‌سایت های شرکت‌ها کار آیی لازم را ندارند . دلیل اصلی این عدم کار آیی بی‌توجهی به دو نکته بسیار مهم و اساسی است :

۱-شرکت‌های طراحی وب‌سایت فقط وب‌سایت طراحی می‌کنند و نه کسب‌وکار آنلاین شما را .
۲-وظیفه اصلی مدیریت ٬ برنامه‌ریزی و تحول وب‌سایت فقط و فقط بر عهده شماست . آیا شما مدیریت و تحول کسب و کارتان را برون سپاری می‌کنید ؟ پاسخ به احتمال زیاد منفی است .  البته می‌توانید برای این کار مشاورینی داشته باشید اما باز هم باید هر روزه و یا حداقل هر هفته وقتی را به این کار اختصاص دهید .
بنابراین از امروز با نگرش ۳۶۰ درجه می‌توانید با تغییرات بسیار کوچک سایت تان را متحول کنید . در ابتدا باید سعی کنید کنترل وب‌سایتتان را به طور کامل در دست داشته باشید. یعنی تمامی اطلاعات مدیریتی وب‌سایت را در اختیار داشته باشید ٬ حتماً اطلاعاتی مانند نام کاربری و رمز عبور کنترل پانل میزبان وب سایت  و نرم‌افزار مدیریت وب‌سایت را از شرکت طراحی درخواست کنید که به شما داده شود .
مواردی که در ادامه می‌آید برای وب‌سایت هایی است که دینامیک می‌باشند ٬ یعنی شما قادر هستید بخش‌های مهمی مانند منوها ٬ تصاویر و محتوا (مطالب) را از طریق نرم‌افزار مدیریت کنید .
حالا می‌پردازیم به قدم‌های اولیه ساخت وب‌سایت با استاندارد ۳۶۰ درجه :
منوها:
منوهای وب‌سایت شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن باشند . دلیل اهمیت منو به  دو دلیل زیر است :
۱-منو اول بخش تماس بازدیدکنندگان با وب‌سایت شما هستند ناخواسته وقتی وارد یک وب‌سایت می‌شویم ابتدا به منوی سایت نگاه می‌کنیم پس باید سایت ما دارای منویی بهینه‌شده باشیم .
۲-منوها کمک بسیار زیادی به موتورهای جستجو می‌کنند تا صفحات سایت ما را به درستی index کنند .
منوهای وب سایت باید مشخص‌کننده زمینه فعالیت شما باشند . فرض کنید که اگر کسی فقط منوی سایت شما را ببیند آیا می‌تواند حدس بزند که سایت شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند یا ابهامات منو موجب می‌شود که به راحتی بر روی دکمه خروج کلیک شود . متأسفانه بسیاری از وب‌سایت های ایرانی فاقد این امکان هستند که از طریق منو بتوان به خدمات و توانمندی‌های آنان پی برد .
از همین امروز با یک تغییر ساده و بسیار کوچک کارآمدی سایت تان را چند برابر کنید . بجای منوهایی شامل :
صفحه اول | درباره ما | تماس با ما | خدمات | محصولات
ساختار زیر را جایگزین کنید :
صفحه اول | کلمه کلیدی شماره ۱ | کلمه کلیدی شماره ۲ ………. | درباره ما | تماس با ما
کلمه کلیدی همان کلماتی هستند که افراد برای یافتن شما در موتورهای جستجو آن را تایپ می‌کنند . مثلا اگر حوزه کاری شما در زمینه دکوراسیون داخلی است ساختار منوی شما چیزی شبیه این خواهد بود .
صفحه اول | دکوراسیون داخلی | نمونه‌های معماری داخلی | طراحی دکوراسیون داخلی | دکوراسیون منزل | مقالات طراحی داخلی
تمامی این کلمات از گو گل استخراج‌شده‌اند و کاربرانی که در این حوزه به دنبال یک شرکت دکوراسیون داخلی می‌گردند از این کلمات استفاده می‌کنند .
یکی از سایت هایی که ما بررسی کردیم منویی مانند زیر داشت :
صفحه اول | محصولات | دانستنی‌ها  | گالری
به نظر شما زمینه کاری این وب سایت چه چیزی می‌تواند باشد ؟ نمی‌دانم چه حدسی زده‌اید ولی باید بگویم که زمینه کاری این وب سایت دکوراسیون داخلی است . خوب همین مثال ساده نشان می‌دهد که ساختار منوی بهینه‌سازی شده چقدر می‌تواند برای یک وب سایت حیاتی باشد .
بنابراین یک تغییر کوچک می‌تواند سایت شما از یک وب سایت بی‌هویت تبدیل به وب سایت با هویتی کند که فقط با نگاه به منوی آن بتوان به سرعت فهمید در چه حوزه‌ای فعال است . امروز بازدیدکنندگان هیچ علاقه‌ای ندارند که کسب‌وکار شما را حدس بزنند . رمز و راز در دنیای آنلاین که شفافیت اساس آن است کمک چندانی به موفقیت شما نمی‌کند .
ساختار پیوندهای داخلی :
پیوندهای داخلی هم از اهمیت بسیار زیادی در موفقیت وب‌سایت شما دارند . کاربران به هیچ‌وجه نباید از ارتباط بین صفحات گیج شوند . شما فقط ۳-۷ ثانیه برای متقاعد کردن بازدیدکننده فرصت دارید . شاید یک مثال بتواند بهتر شرایط را برای شما روشن سازد . شما از طریق به دنبال یک محصول خاصی می‌گردید . بر روی یکی از نتایج گو گل کلیک کرده‌اید ٬ وارد یک صفحه شده است حالا مثلاً می‌خواهید به اطلاعات تماس این شرکت دست یایید ولی این وب سایت یک کار خلاقانه کرده است ولی منوی تماس زیرمجموعه پشتیبانی قرار داده است . خوب واضح است که چه اتفاقی می‌افتد صفحه سایت شما بسته‌شده و بازدیدکننده بر روی یک نتیجه دیگر گو گل کلیک می‌کند . ۷ ثانیه شما در همین جا به پایان می‌رسد ٬ با یک شکست در فروش و معرفی محصولتان .
لینک دهی مناسب از صفحات به صفحات علاوه افزایش کار آیی ناوبری وب سایت به موتورهای جستجو هم کمک می‌کنند تا درک بهتری نسبت به ارتباطات میان صفحات وب‌سایت شما به دست آورند و شما را در نتایج بهتری قرار دهند .

این مقاله در سایت مجله پنجره خلاقیت نیز منتشر شده است .

می خواهم بازاریابی اینترنتی یاد بگیرم. 

سید حسن میرابوطالبی

سید حسن میرابوطالبی

سید حسن میرابوطالبی هستم . نزدیک به ۱۲ سال است در زمینه طراحی وب سایت و بازاریابی اینترنتی فعالم . عاشق آموزش و کمک به کسب و کارها برای رشد و بهینه سازی هستم .

یک نظر برای این نوشته موجود است

  1. با سلام
    متشکرم
    مقاله مفیدی بود. من هم برای وب سایتم مثل بقیه از منوهای معمولی استفاده می کردم که با مطالعه این مقاله اصلاح کردم.

    با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا