رفتن به محتوای اصلی
جایگاه سازی برند - بخش دوم

جایگاه سازی برند – بخش دوم

جایگاه سازی برند – بخش دوم

کسری رفالیان

گاها” شرکتها تبلیغات خوبی دارند .نیروی فروش خوبی هم دارند .کمپین عالی نیز هم ترتیب می دهند و میلیونها تومان پول خرج می کنند اما شکست می خورند .
نکته مهم این است که ٬ نمی دانند  از جایی که هستند نمی توانند به جایی که می خواهند برسند .

نردبان کالا را که به خاطر دارید. رقیبی که میخواهد سهمش را در کسب و کار افزایش دهد یا باید برند بالایی را بیرون کند ( کاری که اغلب  غیر ممکن است ) یا برند خود را به نوعی به جایگاه دیگر برندها یا شرکتها مربوط کند .
به خودمان در ایران نگاه کنیم . ما طوری تبلیغات را شروع می کنیم که انگار رقیبی وجود ندارد . ما کالایمان را در خلا” تبلیغ می کنیم ٬ شکست میخوریم و ناامید می شویم پس یا برند بالایی را از میدان باید بیرون کرد یا نردبان جدیدی ایجاد کرد .کدام راحت تر است ؟ راه دوم احتمالا”
مثال : نخستین خودرو ———————- کالسکه بدون اسب
زمانی که جایگاه خود را تشخیص دهید، که به عنوان نمونه ” دومین شرکت تامین کننده در ایران هستید ” و بدون شاخ به شاخ شدن با برند بالایی خود یک پیام ساده و مرتبط با مفهومی که برای مصرف کننده آشنا است ارسال کردید ،موفقیت تبلیغات شما آغاز می شود .
یک لحظه
یک بار دیگر پاراگراف بالا را بخوانید لطفا”
اگر با خودتان می گویید متوجه نشدم مثالی دیگر را برایتان می آورم .
شرکت اویس شرکتی بود که اتومبیل کرایه میداد .در واقع دومین شرکت بود .13 سال پیاپی ضرر داد تا سفارش را به این جمله تغییر داد :
اویس شرکت شماره 2 کرایه اتومبیل
پس چرا با همراه میشوید؟ چون ما سختکوش تریم !
درست زمانی که اویس شماره 2 بودن خود را اعتراف کرد سود دهی اش آغاز شد .
سال اول 2/1 میلیون دلار ، سال دوم 6/2 میلیون دلار ، سال سوم 5 میلیون دلار .احتمالا” الان شماره 2 بودن آن قدر ها هم بد نیست .
نکته : اگر شماره یک نیستید در دومین بودن اول باشید .
راحت نیست اما شدنی است .

تله فراموشی
جایگاه سازی مثل بقیه فرایند بازاریابی بیش از هر چیزی به پیگیری نیاز دارد .سال های سال باید ادامه پیدا کند .اما منظور من از فراموشی این  نیست .
منظور این است : فراموش کردن عامل موفقیت ! اگر می خواهید شماره 1 باشید شکست می خورید، مگر این که شماره 1 نقطه ضعفی داشته باشد .
اگر همه شما را به صفت خاصی باور دارند (مثلا” دومین ) هرگز سعی نکنید آن را تغییر دهید .حتی اگر اولین شدید .فراموش نکنید عامل موفقیت چه بوده است .هیچ وقت با واقعیت ها به جنگ باورها نروید .باورها همیشه پیروزند .
جک ولش در جنرال الکتریک گفت : یا شماره 1 هستید یا 2 و یا از دور خارج می شوید
البته اولین بودن غیر ممکن نیست. و راه کار های خاص خود را دارد و مانور های جایگاه یابی و جایگاه سازی برند برایش تعریف شده است
سعی میکنیم دوره ی 2 جلسه ای رایگان برای آموزش مانور های جایگاه سازی نیز در سایت نیز به زودی آماده کنیم

 

برای آشنائی با سه گام موفقیت در کسب و کار کلیک کنید. 

کسری رفالیان

کسری رفالیان

کسری رفالیان هستم . متخصص فروش و روانشناسی فروش. از مذاکره لذت می برم. علاقه زیادی به ایده پردازی دارم و طراحی استراتژی جزو علاقه مندی هام هست .
مربی مدیران و فعالان حوزه کسب و کار هستم و از موفقیت دیگران لذت می برم

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا