رفتن به محتوای اصلی

روانشناسی بازاریابی چریکی

روانشناسی بازاریابی چریکیاحتمالاً از اهمیت روانشناسی در بازاریابی مطلع هستید و می­دانید که 90 درصد تصمیمات خرید، در مغز ناخودآگاه به وجود می­آید و ما هم راهی مطمئن برای دستیابی به مغز ناخودآگاه داریم.

همچنین می­دانید که همه­ی تصمیمات خرید به خاطر دلایل احساسی هستند و این که ما از دلایل منطقی٬ برای توجیه این تصمیمات استفاده می­کنیم. مسلماً می­دانیم افرادی هستند که از سمت چپ مغز خود بیش­تر استفاده می­کنند که برای منطق و دلایل سریالی به کار می­رود و افرادی نیز هستند که از سمت راست مغز خود استفاده می­کنند که بیشتر برای احساسات و جاذبه­های زیبایی کاربرد دارد.

از آن جایی که در حدود نیمی از مردم از سمت چپ مغز و نیم دیگر از سمت راست آن استفاده می­کنند، بهتر است که شما از هر دو نیمه استفاده کنید و پیام‌های خود را برای هر دو طرف مغز بفرستید، در غیر این صورت، نیمی از سرمایه‌گذاری بازاریابی خود را از دست می­دهید.

افراد چپ مغز

باید بدانید که مراجعه به افراد چپ مغز، باید با اعداد باشد و پیام‌های شما باید با اعداد و واژه‌های زیادی باشد؛ زیرا این افراد از نوشته خوششان می­آید. پیام‌ها باید منطق داشته باشند، زیرا آن‌ها همیشه می­خواهند بدانند که چرا؟

باید فهرست داشته باشند و آن فهرست‌ها باید معرف حقایقی به فرم گلوله باشند تا بتواند در مغز آن‌ها بنشیند. آن‌ها باید همه چیز را با ریزه‌کاری‌های زیاد بدانند؛ زیرا افراد چپ مغز را باید تحت تأثیر قدرت متقاعدشدن قرارداد. پس برای مورد خطاب قرار دادن چپ مغزها، از اعداد، واژه‌ها، منطق، فهرست، و ریزه‌کاری استفاده کنید.

راست مغز

برای تحت تأثیر قرار دادن راست مغزها، از عکس، تصویر، تخیل، رنگ، ریتم و فضا استفاده کنید. تصاویر می­تواند به صورت صوتی- تصویری و نمایش باشند. برای درگیر کردن افراد راست مغز، از حس‌های آن‌ها استفاده کنید. آن‌ها به خوبی به همه­ی رنگ‌ها پاسخ می­دهند.

در طراحی، بسته­ بندی، اداره، شرکت و وب‌سایت از فضا استفاده کنید. افراد راست مغز از فضاهای باز خوششان می­آید.

شما هم حتما بدنبال یک راه اجرایی برای افزایش فروش تان هستید.

چه روش هایی می تواند موجب افزایش فروش تان شود؟

اگر بودجه محدود داشته باشید باید چه کار کنید؟

بر روی لینک زیر کلیک کنید

بله٬ این روش را نیاز دارم

۵ دلیل برای استفاده مستقیم از ضمیر ناخودآگاه مشتری در بازاریابی:

۱. از تصاویر، به منظور کمک به مغز ناخودآگاه برای درک مطلب استفاده می­کند. هیچ دو مشتری یکسان نیستند و در چند گروه قرار می­گیرند، اما هنوز به صورت فردی هستند و فقط از نظر فردیت، به طریقی که می­خواهید به شما مربوط می­شوند. قرار دادن تصاویر در مغز آن­ها باید قسمتی از پیام شما باشد، اما خود تصاویر پیام نیستند.

۲. مغز ناخودآگاه هوشمند تر از مغز آگاه است. با وجود این، مغز ناخودآگاه به ندرت بر ضد تصمیمات مغز آگاه عمل می­کند. استفاده بیش از حد از کارت اعتباری، سیگار کشیدن، و خوردن غذاهای نامناسب، مثال‌هایی از رفتار عاقلانه­ی مغز ناخودآگاه است که به مغز آگاه ، اجازه­ی خلاف‌کاری می­دهد. تصمیم، بعد از بحثی داخلی بین مغز آگاه و ناخودآگاه گرفته می­شود. در بیش­تر مباحث با مغز ناخودآگاه غیرمنصفانه برخورد می­شود.

۳. مغز ناخودآگاه مکالمه داخلی را کنترل می­کند. مشتریان شما مکالمه داخلی را تجربه می­کنند؛ آیا شما در آن مورد چیزی دارید که بگویید. اما به عنوان یک چریک، از شغل خود باید کمک بگیرید تا در مغز مخاطب خود مکالمه مثبت تولید کنید. یعنی دور انداختن این ایده که بهتر است راه حل مشکل را بفروشید و آن ­را با چیزی جانشین کنید که مشتری را به حالت مثبت مغزی می­رساند.

مثال: بدون دزدگیر، خانه و خانواده شما در خطر هستند

حالت درست: به راحتی بخواب چون می­دانی که خانه و خانواده‌ات محافظت‌شده‌اند.

بله، این حقیقت دارد که فروختن راه حل، بلیت ورودی است، اما دستاوردهای جدید در روانشناسی نشان می­دهند که فروش منافع مثبت نباید از نظر دور بمانند. مطالعات نشان می­دهند که فقط 34 درصد مردم همان محصول را از همان فروشگاه یا فروشنده دو بار می­خرند. بیش تر آن‌ها دچار پشیمانی می­شوند. اگر مشتری در حالت مثبت مغزی باشد، پشیمانی به صفر می­رسد.

۴.مغز نا­خو­د­آگاه می­تواند بفهمد و چند پیام را ارتباط بدهد. به همین دلیل، چریک­ها، بازاریابی را به مغز ناخودآگاه می‌فرستند، زیرا می­توانند در یک زمان به چند قسمت مغز مربوط شوند که این با استفاده از پیام‌های چند گانه است. این تصمیم‌گیری را سریع­تر می­کند. اگر مغز ناخودآگاه را با دسته­ای از پیام‌های بازاریابی مورد هدف قرار دهید که با استفاده از آن‌ها بتواند یک پیام بازاریابی متحد را فراهم کند، معمولاً به یک تصمیم قاطع و سریع منجر می­شود؛ زیرا مغز ناخودآگاه به قضاوت خود بهتر از هر دستور مستقیم دریافتی از دیگران اعتماد می­کند.

۵.مغز ناخودآگاه قبل از مشورت با مغز آگاه تصمیم‌گیری می­کند. این موضوع چریک‌ها را قادر می­سازد که به مشتری برای تصمیم‌گیری، قبل از اینکه او آگاهانه بداند که تصمیمی گرفته شده است، کمک کنند. این کمک می­کند که مغز ناخودآگاه نتواند آهسته کار کند و با تمام سرعت کار کند. به جای این که از مشتری بپرسید:” آیا برای بستن قرارداد مشکلی دارید؟” که جواب “نه” است. چریک‌ها می­پرسند،”چه وقت برای بستن قرارداد مشکل‌دارید؟” که بلافاصله هماهنگی می­آورد.

شروع بازاریابی در مغز ناخودآگاه

اگر هدف شما مشتریانی است که تصمیم خرید سریع و باثبات می­گیرند، باید آگاهانه شروع به بازاریابی در مغز ناخودآگاه آن‌ها کنید.

مغز آگاه را فراموش نکنید، با اینکه ضمیر شخصی سد راه او برای همراهی تصمیمات ناخودآگاهانه می­شود، اما فراموش نکنید که چه کسی یا کدام کار مهم تری انجام می­دهد. چیزی دارم که نباید فراموش کنید: کلیدی به حقیقت روانشناسی. در درجه­ی اول، می­خواهم مطمئن شوم که در مورد بینایی، شنوایی، و سیستم های حسی می­دانید.

مردمِ چشمی(بینایی) می‌گویند:”می­دانم منظورتان چیست (آن را می­بینم)”، “نمی‌توانم آن را تصور کنم (ببینم)” و”می­توانید راه را نشان بدهید”.

مردمِ گوشی (شنوایی) می­گویند: “صدای شما را به خوبی می­شنوم” . ” آن اسم در خاطرم چیزی را یادآوری می­کند”. ” مطمئن نیستم حقیقت را بگویم”.

افراد حسی می­گویند:”دستم را رو می­کنم”.”با آن­ها تماس می­گیرم” و”حس آن درست نیست”.

آخرین دفعه‌ای که خیلی سردتان بود را به یاد می­آورید؟ به یاد بیاورید که چطور از سرما آگاه شدید، و سپس حس کردید در سراسر بدنتان حرکت می­کند؟ شما در حالت حسی بودید.

آنچه را که در اینجا می­خواهم بگویم، می­تواند تمام تبلیغات بازاریابی را سرعت دهد و باکیفیت کند. اما نگران نباشید. افراد کمی آن را می­دانند؛ آن­هایی که می­توانند در زمانی کوتاه آن را به سودآوری کلان تبدیل کنند. مشتری تا وقتی که حس بعد از خرید را که به او دست داده است، تجربه نکرده باشد، نمی­تواند برای خرید تصمیم بگیرد.

آیا درست می­فهمید؟ متوجه شدید که می­­گویم مشتری باید حس داشته باشد و آن هم بعد از خرید؟ این‌ها کلید سودآوری است.

نکته ساده این است که مردم می­خواهند خوش­حال و راضی باشند، مخصوصاً در مورد تصمیمی که گرفته‌اند. این را در بازاریابی خود وارد کنید و مشاهده کنید که نتایج بهتر می­شوند. با اینکه این خلاف چیزی است که من در گذشته آموخته‌ام. حقیقت این است که دادن حس بد به مردم در مورد مشکلات آن‌ها، و سپس نشان دادن اینکه چه طور می­توانید درد را از بین ببرید، آن­ها را خوشحال و راضی نمی­کند.

چگونه مغز مشتریان خود را کنترل کنید؟

بدن شما، فرمان مغز را اطاعت می­کند، و شما مغز را کنترل می­کنید. می­توانید به دیگران برای کنترل مغزشان کمک کنید. بر طبق نظر پل هنلی، بازاریابی روی مغز ناخودآگاه، باعث شرکت در رفتار بازاریابی آگاهانه می­شود.

– با مشتری وقتی تماس بگیرید که چیزی جدید داشته باشد.

-کسب‌وکار خود را برای مشتری آسان کنید.

-بر فروش منحصربه‌فرد خود در هر کاری که می­کنید، تاکید داشته باشید.

-کاملاً صادق باشید، و از قوانین اخلاقی پیروی کنید.

-احتیاجات مشتری را بفهمید و برآورده کنید.

-مشتریان را بشناسید.

-در بازاریابی، باثبات و قابل پیش‌بینی باشید.

-از متقاعد کردن دقیق استفاده کنید.

برای بازاریابی در بهترین سطح، مهم این است که مانند یک کودک عمل کنید. منظورم داشتن مشکل رفتاری نیست بلکه، استادی در رفتار است:

-کودکان مصرّ هستند.

-کودکان زیاد سؤال می­کنند.

-کودکان نمی­خواهند محدود باشند.

-کودکان تخیل فعالی دارند.

-کودکان “نه” را قبول نمی­کنند.

-کودکان از آموختن لذت می­برند.

-کودکان دوست دارند اولین کسانی باشند که در مورد چیزی جدید صحبت می­کنند.

-کودکان آن قدر حرف می­زنند تا دیگران آن‌ها را درک کنند.

-کودکان سعی می­کنند از همه چیز سرگرمی بسازند.

کودکان همچنین همه­ ی چیزها و حقایق جدید را آزمایش می­کنند و متعجب و کنجکاو هستند. شما هم همین طور باشید.

بازاریابی در خلاء:

اگر در مغز ناخودآگاه مشتری، بازاریابی نکنید، یعنی دارید در خلأ بازاریابی می­کنید. ریشه­ ی نبوغ را می­توان پیدا کرد. اما گل نبوغ را باید در معجزات شکوفه زدن پیدا کرد. روانشناسی بازاریابی چریکی کاشته شده، آبیاری شده، و اجازه­­ ی شکوفایی به آن داده شده است. من هم کشاورز بوده­ ام و هم شاهد آنچه که محصول برداری بی­ پایان خواهد بود. به نظر می­رسد که سال آینده بهترین خواهد بود.

فقط اجرای یک نکته کافی است تا فروش خودتان را تا ۳ برابر افزایش دهید؟

بر روی لینک زیر کلیک کنید تا به شما بگوییم چگونه …

در مدت زمان کمتر از ۳ هفته فروش تان را چندین برابر کنید.

به سرعت از رقبا فاصله بگیرید.

بله٬ می خواهم این نکات را یاد بگیرم

کسری رفالیان

کسری رفالیان

کسری رفالیان هستم . متخصص فروش و روانشناسی فروش. از مذاکره لذت می برم. علاقه زیادی به ایده پردازی دارم و طراحی استراتژی جزو علاقه مندی هام هست .
مربی مدیران و فعالان حوزه کسب و کار هستم و از موفقیت دیگران لذت می برم

یک نظر برای این نوشته موجود است

  1. سلام
    کار خوبی رو آغاز کردید ، به نظر من موفق می شوید انشالله
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا