رفتن به محتوای اصلی
بک لینک

چگونه بهترین بک لینک‌ها را بگیریم؟

در این مقاله قصد دارم در رابطه با بک لینک صحبت کنم. اینکه چطور می‌شود ما بهترین بک لینک را برای سایت‌مان بگیریم و چگونه و چطور باید آن سایت را ارزیابی کنیم. همانطور که می‌دانید بک لینک، لینک‌های خارجی است که به وبسایت ما داده می‌شود، حالا ما یا خودمان به آن وبسایت‌ها رفتیم و بک لینک ساختیم یا از آنها درخواست کردیم یا خودشان به ما بک لینک دادند یا البته روش بدتر این است که به ربات‌ها بگوییم بروند برای ما بک لینک بسازند که این خیلی اشتباه است.

چه بک لینک هایی ارزشمند هستند؟

بهترین حالت طبیعتاً بک لینک‌هایی است که خود وبسایت‌ها به ما بدهند، با توجه به محتوای ارزشمندی که داریم، برندمان که مشتری مدار است و خیلی موارد دیگر باعث جذب ترافیک برای وبسایت می‌شود و تاثیر زیادی بر سئو وبسایت دارند. البته متاسفانه در ایران آنقدر فرهنگ بک لینک دادن به همدیگر اتفاق نیفتاده است و باید به سراغ روش‌های دیگر که در ایران مرسوم است برویم.

اما چطور بفهمیم یک وبسایتی خیلی خوب است و ما می‌توانیم از آن بک لینک بگیریم؟

بک لینک

1. اعتبار دامنه

اولین نکته اعتبار دامنه است یا همان domain authority که وب سایت Moz به ما می‌دهد نکته خوبی است و می‌توان به آن توجه کرد زیرا هرچقدر وبسایت قدیمی تر باشد از نظر گوگل بیشتر شناخته شده و بک لینک این وبسایت ها به ما باعث اعتبار بیشتر وبسایت ما می‌شود. در دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در رابطه با Moz و پارامتر و معیارهایی که دارد صحبت کردم و در مجموع می‌توان به عنوان وبسایتی که می‌خواهیم از آن بک لینک بگیریم روی سایت MOZ حساب کنیم.

یعنی اگر اعتبار یک وبسایتی زیر ۱۰ است، طبیعتا آن وبسایت خیلی تازه کار است و هنوز جان نگرفته است که بخواهد به ما بک لینک بدهد و اعتبار ببخشد. یک وبسایتی که بین ۱۰ تا ۲۰ است می‌توان گفت شروع کرده دارد کار می‌کند و آپدیت است. ۲۰ تا ۳۰ به مراتب بهتر و ۳۰ به بالا با توجه به سایت‌های فعلی در ایران شاید خیلی کم شده باشد، وبسایت‌های خبری اعتبار بیشتری دارند، ولی می‌تواند خوب باشد. پس اعتبار دامنه نکته اول شد.

2. اسپم اسکور (spam score)

نکته بعدی اسپم اسکور سایت است. و جزو نکته‌ هایی است که باید به آن توجه کرد. این که آن سایت نمره اسپمش چند است؟ و البته این که چگونه می‌توان فهمید که در وبسایت moz این اطلاعات را می‌توان پیدا کرد، به طور مثال برای متوجه شدن تاثیر این موضوع در گذشته با استفاده از سایت moz اسپم اسکور بعضی سایت‌ها را دیدم که بیش از ۷۰ درصد است و تجربه شخصی‌ام را بخواهم بگویم در یک وبسایتی با اسپم اسکور ۷۰ تا ۷۵ درصد بود که چند سال پیش یک بک لینک ساختم. سایت خوبی بود و اعتبار دامنه آن ۷۰ بود و البته سایت خارجی بود.

متوجه موضوعی که شدم این بود که کلمه کلیدی مهم ما در صفحه دوم گوگل بود و وقتی این کار را کردم هفته بعد دیدم اصلاً در ۱۰ صفحه اول نیست و خیلی جالب است که به شما بگویم برای خودم هم عجیب بود، رفتم بک لینک را حذف کردم و به جای آن بک لینک در  وبسایتی دیگر گذاشتم و نکته جالب اینجا است که به صفحه دوم برگشت و بعد به صفحه اول آمد!

اما در کل این که لینک را حذف کنیم چندان تاثیری ندارد و این یک مورد استثنا بود که بک لینک بسازیم و بعد ببینیم خوب نبود‌ه حذف کنیم گوگل به این گونه موارد شک می‌کند، اما برای خودم جالب بود که این اتفاق افتاد.

نکته کلی این بخش:

خیلی از وبسایت‌های ما اسپم اسکور بالایی دارند. احتمالاً لینک‌هایی که به وبسایت داده شده احتمالا لینک‌های خوبی نبوده و همین باعث بی‌اعتباری وبسایت از نظر گوگل می‌شود و وقتی که یک وبسایت خیلی از سایت‌های دیگر لینک گرفته باشد و  لینک‌ها خوب نبوده پس خودش اعتبار خوبی ندارد و احتمالاً به ما هم نمی‌تواند اعتباری بدهد، چه بسا اعتبار منفی بدهد. پس اسپم اسکور کیوبسایت را در بک لینک سازی جدی بگیرید.

3. مرتبط بودن وبسایت

نکته بعدی موضوع آن وبسایت است که محتواش چقدر به ما ارتباط دارد؟ ما حتماً باید بررسی کنیم که این وبسایت با چه کیبوردهای صفحه اول گوگل است و کلاً راجع به چه چیزی دارد می‌نویسد، راجع به چه موضوعی محتوا تولید می‌کند. ابزار الکسا خیلی به ما در این زمینه کمک می‌کند که می‌توانیم بگوییم هر وبسایتی با چه کلمات کلیدی در گوگل بالا است.

اگر وبسایتی کلمات کلیدی آن با سایت شما مرتبط نیست توصیه می‌شود که آنجا درخواست بک لینک نکنید یا بک لینک نسازید چون الگوریتم پنگوئن این مدت‌ها خیلی پیشرفته تر از قبل عمل می‌کند و باید خیلی حواسمان باشد و این نکته را در جریان باشیم که کیفیت بک لینک خیلی بهتر از کمیتش است.

نکته بسار مهم:

بسیاری از افراد که تازه شروع به کار می‌کنند به و در زمینه‌ای وبسایت خود را شاید کمتر از 1 ماه فعالیت می‌کنتد و به سراغ بک لینک می‌روند و می‌دانید چرا این کارشان اشتباه است؟

یک مثال ساده

شما مثل فردی می‌مونید که برای گرفتن نمره خوب از معلمتان نیاز به شناخته شدن دارید و باید در زمینه‌ای که معلم تدریس می‌کند مطالعه و فعالیت کنید تا بتوانید معلمتان را جذب خود کنید حتی در این مواقع درخواست نمره بیشتر از معلمتان راحتر از قبل است زیرا تلاش شما را دیده است و حال شما اگه در کلاس حضور نداشته باشید و فعالیت نکنید احتمال این که معلمتان شما رو وقتی که برای 1 نمره دست و پا میزنید جدی نگیرد زیرا هیچ وقت تلاش شما را برای بدست آوردن چیزی که تدریس می‌کند ندیده

واقعیت ماجرا

حال در واقعیت معلمتان گوگل است که نیاز دارد فعالیت شما را ببیند و وبسایت شما مانند دانش آموزی میمانید که باید خود را اثبات کند پس وقتی که شما بعد 6 ماه فعالیت در زمینه‌ای که هستید شروع به بک لینک دادن بکنید مطمعنا گوگل بیشتر شما را جدی میگیرد و بیشتر شما رو می‌شناسد و تاثیر بک لینک ها چندین برابر می‌شود.

برای بهتر متوجه شدن این موضوع به عکس زیر دقت فرمایید:

بک لینک

  • همان طور که می‌بنید با استفاده از ابزار link resarch tools بین این دو وبسایت اختلاف بسیاری از لحاظ تعداد بک لینک شاهدش هستیم، پس می‌توان نتیجه گرفت واقعا تعداد زیاد بک لینک دیگر تاثیری ندارد و کیفیت کار و شناخته شدن یا فعالیت بسیار مهم تر است.

4. عمر دامنه

نکته بعدی عمر دامنه است. اینکه بگوییم وبسایت چند سالش هست؟ چند وقت است دارد کار می‌کند؟ خودش چقدر در وب کار کرده است؟

به این نکته هم باید توجه کنیم، اول اینکه چگونه می‌توان بررسی کرد؟ذسایت Who.is هست که به شما می‌گوید هر دامینی چه سالی شروع به کار کرده است. اما فقط به این نمی‌توان بسنده کرد، چون وبسایت‌هایی داریم که شاید از سال ۱۹۹۰ دارند کار می‌کنند، ولی اعتبار دامنه آن پایین است، اسپم اسکور آن بالا است و خوب نیستند. دلیلش این است که این دامین را از یک وبسایت دیگر خریداری کردند.

من یک وبسایت را بررسی می‌کردم و دیدم اسپم اسکور آن نزدیک ۵۰ درصد است، سایتش هم تازه راه افتاده و بعد بررسی کردم دیدم سال 1996 این دامین را خریداری کرده بودند. با یک ابزاری که به شما خواهم گفت بررسی کردم و دیدم قبل از این وبسایتی که الان هست، یک که وبسایت چینی بوده و قبل از آن یک وبسایت به زبان مصری بوده و چند وبسایت با چند موضوع مختلف بودند و این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد.

معرفی ابزار

ابزارش سایت وب آرشیو web.archive.org است که این هم مانند الکسا برای آمازون است. اگر سرچ کنید به شما می‌گوید که هر وبسایتی مثلاً ۶ ماه پیش، یک سال پیش، چه موضوعی داشته، چه محتوایی داشته و وبسایت راجع به چه موضوعی بوده است. در واقع می‌آید در زمان‌هایی از سایت اسکرین شات می‌گیرد و این را در دیتابیسش ذخیره می‌کند.

و این موضوع خیلی به ما کمک می‌کند از این جهت که می‌توانید ببینید،بسایت‌های بزرگ مثل دیجی کالا را  می‌توانید ببینید پنج سال چگونه بوده است و می‌بینید که چقدر ظاهری معمولی و پر از اشکال داشته است. می‌توانید بررسی کنید و اگر وبسایتی قبل از اینکه که الان هست در چه زمینه‌ای شروع به کار کرده است، وبسایت روی چه موضوعات مختلف سوار بودند.

5. دقت در بک لینک های گرفته شده وبسایتی که قرار است به ما بک لینک بدهد

نکته بعدی این است که ما ببینیم آن وبسایت از چه سایت‌هایی بک لینک گرفته است و ما این را با ابزار Moz می‌توانیم کاملا بررسی کنیم و ببینیم آن وبسایت‌ها چقدر معتبر بودند. چون احتمالاً اگر قرار باشد اعتباری به ما بخشیده شود نیاز است خود اعتبار داشته باشد.

پس ما هم چیزی عایدمان نمی‌شود و خیلی لازم نیست راجع به آن وقت بگذاریم و هزینه کنیم. لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر گرفته برای ما مهم است، باید بررسی کنیم. مثلا اگر وبسایتی ‌باشد که از ویکی پدیا لینک گرفته، این وبسایت خوبی است. اگر هنوز هم لینکش در ویکی‌پدیا باقی مانده است وبسایت خوبی است. چون با ابزار Moz که نگاه می‌کنیم گفته یک وبسایت با کلمه کلیدی سئو از ویکی پدیا لینک گرفته و وقتی شما می‌روید به صفحه ویکی پدیا می‌بینید خبری از لینک نیست. احتمالاً یک هفته تا ۱۰ روز لینکش بوده و الان نیست!

6. دقت در بک لینک های داده شده وبسایتی که قرار است به ما بک لینک بدهد

نکته بعدی که خودم هم خیلی کم با آن کار کردم لینک‌های خروجی وبسایت است. اینکه بررسی کنیم این وبسایت به چه سایت‌هایی لینک داده است، قبل از اینکه ما بخواهیم لینک بسازیم. این را می‌توان هم با ابزار similar web بررسی کرد. حداقل تا ده تا را می‌توان بررسی کرد و ببینیم چه وبسایت‌هایی بک لینک گرفته‌اند، شاید یکی از وبسایت‌های رقبای ما بوده است. اگر این اتفاق افتاده حتما آنجا بک لینک بسازید و این نکته مهم می‌تواند خیلی تاثیر گذار باشد.

خیلی خوب است از وبسایت‌هایی بک لینک بگیریم که به وبسایت‌های مشابه ما و رقیب ما لینک دادند. پس خوب است که من آنجا هم بک لینک بسازنم. پس لینک‌های ورودی و لینک‌های خروجی برای ما در بک لینک ساختن بسیار ارزش دارد است.

نکته مهم

اگر تا به الان پارامترهایی که گفتیم را آن وبسایت ندارد ولی به وبسایت رقیب ما لینک داده، فکر کنم نیازی نباشد که ما آنجا بک لینک بسازیم و احتمالاً رقیب ما کار اشتباهی انجام داده است. یعنی اعتبار دامنه را بررسی نکرده، اسپم اسکور را بررسی نکرده، موضوع سایت را بررسی نکرده و همه اینها باید مورد توجه قرار بگیرد و بعد ببینیم سایت رقیب ما هم لینک داده و برویم سراغ آن جا که بک لینک بسازیم.

7. کپی نبودن محتوا های مطالب سایتی که قرار است به ما بک لینک بدهد

نکته بعدی و مهم این است که آن وبسایت خودش پیش گوگل از لحاظ کپی نبودن محتوا و اینکه محتوای آن ختص به خودش است  چقدر ارزش دارد. خیلی به دنبال ابزارهای مختلف گشتم که ابزار خوبی به شما معرفی کنم، حقیقتاً ابزاری پیدا نکردم که با دقت زیادی بتواند این کار را انجام بدهد اما یک سایتی است به نام copy scape که می‌تواند به شما خیلی در این مورد کمک کند که دقیقا بدانید چند درصد از سایت یا محتوا‌ آن وبسایت از سایت‌های دیگر برداشته شده است.

مثلا آدرس وبسایت را می‌زنید و می‌گویید از این لینک و این لینک محتوا  احتمالاً قبلا در سایت دیگری ایندکس شده و از او کپی برداری کرده است. یا حتی یک زمان‌های شما محتوا را می‌نویسید و اصطلاحا از محتوای شما  دزدی می‌شود. قبل از اینکه شما در search console بگویید که این را ایندکس (شناخته شدن توسط گوگل) کند یک سایت دیگر که ایندکس آن خیلی سریع بوده اتفاق افتاده، محتوا شما را برداشته و منتشر کرده و این خیلی به شما ضربه می‌زند از این نظر که شما زحمت کشیدید و وبسایت قوی‌تری آمده و آن را انجام داده است.

به عنوان مثال

مثلا اگر بخواهم اشاره کنم سایت آکا ایران آن قدر این کار را انجام داده و یک زمانی راجع به این موضوع حرفه‌ای بود، محتوا را بررسی می‌کرد و تغییر می‌داد، یک زمان‌هایی محتوا را عینا می‌گذاشت و آنقدر اعتبار گرفته بود و سریع در گوگل ایندکس می‌شد که گوگل شک نمی‌کرد و می‌گفت من به چه چیزی این وبسایت معتبر شک کنم؟ وقتی که یک وبسایت کوچکی محتوایی نوشته قطعاً از او برداشته است. پس منحصربفرد بودن محتوا هم با copy scape بررسی کردیم چقدر می‌تواند مهم باشد. پس منحصربفرد بودن وبسایتی که قرار است به شما بک لینک بدهد را در نظر بگیرید.

کلام آخر!

فکر می‌کنم تا حد خوبی مواردی که خودم بررسی می‌کنم را پوشش دادم، ولی سعی کنید از سایت‌هایی لینک و بک لینک بگیرید که تازه هستند یعنی سایت‌های زنده!

سایتی که همه موارد را داشته باشد، ولی محتوای تولید نکند نمی‌توان روی آن حساب کرد. زیرا گوگل الگوریتم جدیدی دیگزی را در نظر گرفت است که  وبسایت‌های قدیمی که به  آنها اعتبار داده است اگر محتوایشان افت کرده باشد و به حداقل رسیده و دیگر محتوای تولید نکنند کمی اعتبارشان را پایین می‌آورد و کم کم ریزش رتبه می‌کند و یک وبسایتی که تازه کار است را بالا می‌آید.

به دنبال وبسایت های فعال در زمینه کاری های خود برای بک لینک بگردید

جدا از بحث هایی که بالا داشتیم زنده بودن محتوا یک چیز دیگری است. برای همین یک وبسایت مثلاً فرض کنید یک سال است که راه اندازی شده و روزی ۴ تا ۵ هزار بازدیدکننده دارد، می‌تواند از یک وبسایت که ۱۰ سالی راه اندازی شده و کلی محتوا دارد و ترافیکش بیش از ۵ هزار تا است، اعتماد بیشتری کنیم. به خاطر اینکه این وبسایت در این یک سال چه کاری کرده که در بیشتر ربته‌ها بالا است، اعتبار خوبی دارد، وقتی با similar web نگاه می‌کنیم می‌بینیم ترافیک در ۶ ماه اخیر در حال رشد بوده، مثلا هفته‌ای یک یا دو محتوا خیلی خوب منتشر می‌کند و یا اصلا فرض کنید مثل خیلی از وبسایت‌ها هفته‌ای بیست محتوا تولید می‌کند و این‌ها مواردی است که گوگل امروزه خیلی به آن توجه می‌کند.

سمیرا حسینی

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا