شروع کسب و کار یکی از بهترین کارهایی است که میتوانید برای ساختن ثروت انجام دهید. با این حال، فهمیدن اینکه از کجا باید شروع کرد، میتواند کاری دشوار به نظر برسد.
خبر خوب این است که میلیونها نفر قبل از شما، از جمله ما، کسب و کارهای موفقی را راهاندازی کردهاند. نیازی نیست چرخ را از نو اختراع کنید یا ساعتها صرف تحقیق در مورد کارهای لازم بکنید. میتوانید از آنچه ما انجام دادهایم و در طول مسیر آموختهایم به عنوان یک راهنما استفاده کنید.
در اینجا گامهای شروع یک کسبوکار آورده شده است:
ابتدا، کسبوکار خود را تعریف کنید
همانطور که بدون نقشه مسیر، نمیخواهید به یک سفر طولانی بروید، برای کسبوکار خود نیز نباید بدون برنامه عمل کنید.
به همین دلیل باید با پاسخ دادن به دو سؤال اساسی شروع کنید:
1. چه کارهایی باید انجام دهید تا به سودآوری برسید؟
2. چگونه میخواهید هزینههای مربوط به کارهایی که باید برای رسیدن به سودآوری انجام دهید، تامین کنید؟
این موضوع را بیش از حد پیچیده نکنید. درباره نیازهای واقعی کسبوکار واقعبین باشید.
تحقیقات خود را انجام دهید، اعداد و ارقام را بدانید، و یک مسیر مشخص ایجاد کنید. همه اینها را روی کاغذ بیاورید و برنامه کسبوکارتان به ابزاری مفید تبدیل خواهد شد که حداقل در 6 تا 12 ماه اول به عنوان راهنمای اصلی شما عمل میکند.
این مرحله ممکن است چالشبرانگیز باشد. نام شما باید خوب باشد؛ باید به یاد ماندنی و قابل برند شدن باشد. نیازی نیست که کامل یا یک کلمهی پیچیده و ساخته شده مانند Google یا Yahoo باشد. اما به یاد داشته باشید که این نام را زیاد استفاده خواهید کرد و احتمالاً به عنوان URL شما هم خواهد بود.
– به نام خود اعتماد داشته باشید: در واقع، این شاید تنها چیزی است که واقعاً اهمیت دارد. این مهمترین جنبهی انتخاب نام است. اگر آن را دوست نداشته باشید، نمیتوانید آن را بفروشید. شما قرار است این نام را برای مدت طولانی به فروش برسانید. حداقل این برنامهای است که دارید.
– یک نام منحصر به فرد انتخاب کنید: قاعده کلی این است که وقتی نام را در گوگل جستجو میکنید، کسبوکار یا محصولی با همین نام وجود نداشته باشد.
– نام شما باید به یاد ماندنی، قابل برند شدن و ساده باشد: نمیخواهید پیدا شدن و شناخته شدن کسبوکارتان سختتر از این که هست، باشد.
– دامنهی .com نام خود را تهیه کنید: این نکته بسیار مهم است. باور نکردنی است که چند نفر این موضوع را دست کم میگیرند و کاملاً از نام دامنه خود غافل میشوند. اگر میخواهید مردم کسبوکار شما را جدی بگیرند، مطمئن شوید که دامنه .com را دارید.
در اینجا یک فرآیند عالی برای انتخاب نام کسبوکار آمده است:
1. هر تعداد کلمه، مفهوم، ایده، باور، توصیف و غیره را که میتوانید و با تصویر، حس و یا محصول/خدمتی که ارائه خواهید داد مطابقت دارد، مطرح کنید.
2. بر اساس طوفان فکری اولیهی خود در مرحله 1، نامهایی را ایدهپردازی کنید. میتوانید از ژنراتورهای رایگان نام کسبوکار برای کمک به این مرحله استفاده کنید.
3. نامها را در گوگل بررسی کنید. هر گزینهای که به عنوان یک کسبوکار شناختهشده وجود دارد را حذف کنید به ویژه اگر در حوزهی شما باشد.
4. اطمینان حاصل کنید که نام دامنه قابل دستیابی است. برای کمک به این موضوع، راهنمای ما درباره خرید نام دامنه را بررسی کنید. انتظار نداشته باشید که یک نام دامنه را با قیمت 7 دلار در سال ثبت کنید و به همین سادگی تمام شود. شما واقعاً باید در نام دامنهی کسبوکار خود سرمایهگذاری کنید. اگر بودجهی محدودی دارید، خلاق باشید. اگر تلاش کنید، میتوانید نامی عالی که تمام نیازها را برآورده کند با قیمتی زیر 1,500 دلار پیدا کنید.
نکات بیشتری برای انتخاب نام کسبوکار:
– نام خود را با لوگو بر روی یک تابلوی بزرگ در فضای آیندهی دفتر خود تصور کنید.
– نام خود را روی یک تیشرت تصور کنید.
– نام خود را با صدای بلند بگویید. “سلام، من فلانی از شرکت فلان هستم.” چه احساسی دارد؟ آیا از صدای آن خوشتان میآید؟ سعی کنید آن را به همان صورتی که هنگام پاسخگویی به تماس کسبوکار بیان میکنید، بگویید.
– گزینههای خود را به اطراف بچرخانید و با دیگران دربارهی آن صحبت کنید.
– مدتی را به فکر کردن درباره آن اختصاص دهید و به آن فرصت بدهید. آیا به همان نام قبلی باز میگردید؟
نام دامنهی شما بسیار حیاتی است.
این بدان معنی است که نباید از هزینه کردن برای نام دامنه خود بترسید.
بسته به نوع کسب و کار شما، ممکن است URL را به اندازهای که نام واقعی کسب و کار خود را میگویید، تکرار کنید. هرچه بودجه بیشتری برای نام دامنه خود داشته باشید، امکانات بیشتری خواهید داشت.
پیدا کردن یک نام مناسب که خرید دامنه .com برای آن ممکن باشد، به اندازه کافی دشوار است. به هر حال، اینترنت بیش از 30 سال قدمت دارد و بسیاری از نامهای دامنه “خوب” قبلاً گرفته شدهاند.
و اگر نامی پیدا کنید که مناسب باشد، احتمالاً نمیتوانید همان نامهای دقیق را در رسانههای اجتماعی هم پیدا کنید.
اما باید تمام تلاش خود را برای به دست آوردن این نامها انجام دهید، و اگر موفق نشدید، خلاق باشید. نامهای کاربری / URL های رسانههای اجتماعی به اندازه وبسایت شما مهم نیستند، اما ارزش تلاش را دارند.
شما میتوانید تعیین کنید که چه مقدار تلاش را از همان ابتدا برای رسانههای اجتماعی خود بگذارید میتوانید نام را ثبت کرده و نگه دارید، میتوانید آنها را با چند تصویر و اطلاعات پر کنید، یا میتوانید به طور کامل اقدام کنید. این بستگی به شما دارد. در حال حاضر، فقط میخواهیم مطمئن شوید که نامهای کاربری را دارید.
هویت برند شما بسیار مهم است. این شامل رنگها، تصاویر و لوگوهایی است که مشتریان با برند شما مرتبط میکنند.
به نظر میرسد که این کار زیادی باشد اما همیشه میتوانید هویت برند خود را در آینده بهروز کنید، بنابراین نسخه اولیه تنها باید به اندازه کافی خوب باشد. شما میتوانید یک مسابقه طراحی راه بیندازید که به شما این امکان را میدهد تا از میان صدها گزینه انتخاب کنید.
برخلاف نام کسب و کار شما، هویت برند شما ثابت و تغییرناپذیر نیست. انتخاب یک «رویکرد ابتدایی» در اینجا کاملاً مناسب است نیازی به کامل (یا گران) بودن ندارد؛ فقط باید انجام شود. همیشه میتوانید به مرحله طراحی دیگری برگردید اکثر کسب و کارها این کار را انجام میدهند.
Google Workspace (که قبلاً G Suite نامیده میشد) مهمترین ابزار برای کسب و کار ما است. ما تقریباً همه چیز را با استفاده از Workspace انجام میدهیم. ایمیلها و تقویمهای تیم ما همه بر روی Google هستند و به شدت به Google Drive و Docs وابستهایم.
بلافاصله پس از دریافت نام دامنه خود، باید این را راهاندازی کنید. سپس میتوانید به راحتی حسابهای کسب و کار خود را تنظیم کنید. حساب پایه از 6 دلار به ازای هر کاربر شروع میشود.
این کار شما را در موقعیتی حرفهایتر قرار میدهد تا از دامنهای که خودتان مالک آن هستید (مانند you@yourdomain.com) ایمیل بزنید، به جای استفاده از یک حساب رایگان. این برای برقراری روابط در آینده بسیار مهم است.
استفاده از Google Workspace شما و تیم آیندهتان را به یک پلتفرم تقویم و ارتباطی هماهنگ میآورد.
وبسایت شما میتواند به اندازه یا کوچکی که میخواهید باشد. اگر تنها یک فعالیت کوچک مانند نویسنده آزاد هستید، ممکن است به یک صفحه واحد با لینکهایی به نوشتههای خود و شاید اطلاعات تماس نیاز داشته باشید.
اگر کسب و کار شما یک تجارت الکترونیک است که محصولات و خدمات میفروشد، به وبسایت بزرگتری نیاز خواهید داشت.
در حال حاضر، تمرکز بر روی یک وبسایت پایه و اساسی است. در آینده میتوانید در صورت نیاز، برای یک وبسایت بزرگتر گسترش دهید.
خوب است که یک وبسایت تکصفحهای با اطلاعاتی درباره شرکت خود راهاندازی کنید. سپس میتوانید از آنجا به توسعه بیشتر بپردازید.
این ممکن است برای شما ایدهای قدیمی به نظر برسد، اما به ما اعتماد کنید. وقتی کسبوکار خود را شروع کردید، شما درباره آن صحبت خواهید کرد و هر فردی که با او صحبت میکنید باید کارتی با اطلاعات شما دریافت کند. ما معمولاً شماره تلفن را روی کارت نمیزنیم و آن را با دست برای افرادی که واقعاً میخواهید با شما تماس بگیرند، مینویسیم. این کار کارتها را برای توزیع آزادانه راحتتر میکند و به افرادی که شماره شما را دریافت میکنند نشان میدهد که واقعاً قصد دارید با آنها ارتباط برقرار کنید.
این کار ممکن است به راحتی به تأخیر بیفتد اما باید واقعاً زودتر از آنچه فکر میکنید، انجام شود.
با پیشبینی و انجام این کار، میتوانید از مشکلات زیادی جلوگیری کنید و احتمالاً کسبوکار خود را از مشکلات جدی نجات دهید. پیشاپیش متخصصان حقوقی و مالیاتی را آماده کنید. گزینههای زیادی وجود دارد و حسابدار و وکیل شما میتوانند به صورت از راه دور نیز فعالیت کنند.
برای این کار به شماره شناسایی کارفرما (EIN) نیاز خواهید داشت. معمولاً راحتترین گزینه این است که با همان بانکی که برای حسابهای شخصی خود استفاده میکنید، پیش بروید.
شما تا زمانی که شروع به پرداخت حقوق به کارکنان یا پیمانکاران نکنید، نیازی به نگرانی در این مورد ندارید. با این حال، خوب است که آن را آماده و در دسترس داشته باشید. این سرویس نه تنها حقوق و دستمزد را به طور خودکار مدیریت میکند، بلکه مالیاتها و فرمهای مورد نیاز برای ارسال را نیز بر عهده میگیرد.
مهمترین نکته: همه کارهای خود را پیگیری کنید. حتی اگر تنها فرد در شرکت خود هستید، باید مانند یک سازمان عمل کنید، زیرا روزی روزگاری، مجبور به انجام این کار خواهید بود.
علاوه بر ایجاد عادات خوب، یکی دیگر از مزایای این کار، داشتن اطلاعات و دادههای تاریخی است که از روز اول به دست میآید. شما خواهید دانست که کجا بودهاید تا بتوانید ببینید به کجا میروید.
این بسیار ارزشمند است که افراد جدید وارد سازمان شما شوند و بتوانند به گذشته کارهایی که انجام شده است، نگاهی بیندازند. این زمینهای است که به آنها (و کسبوکار شما) کمک میکند تا در آینده موفق باشند.
مهم نیست از چه ابزاری استفاده میکنید. احتمالاً به هر حال بارها و بارها آن را تغییر خواهید داد. ما از Trello استفاده میکنیم. ابزارهای عالی دیگری نیز وجود دارد.
همه Slack را دوست دارند. این ابزار به خوبی کار میکند. ارتباطات موبایلی کلیدی است. برنامه رایگان Slack مکان خوبی برای شروع است. برنامه بعدی که شامل ویژگیهای بیشتری مانند دسترسی مهمان به کانالهای مختلف و فضای ذخیرهسازی و اتصال به برنامههای بیشتر است، حدود 7 دلار به ازای هر کاربر در ماه هزینه دارد.
مانند برنامه کسبوکار شما، برنامه استراتژیکتان نیازی به پیچیدگی ندارد.
در اینجا نحوه نوشتن یک برنامه ساده استارتاپ برای سال اول آمده است:
1. یک هدف بزرگ برای 12 ماه آینده تعیین کنید.
2.تعیین کنید که برای رسیدن به این هدف چه اقداماتی باید انجام دهید. چه پروژهها یا فعالیتهایی باید انجام شوند؟
3. معیارها یا پارامترهایی را برای نظارت بر پیشرفت تعیین کنید.سیستمی برای پیگیری این معیارها راهاندازی کنید.
4. هر ماه بازبینی و تجدید نظر کنید.هرگونه تنظیمات لازم را انجام دهید.
حتی در یک کسبوکار تکنفره، اختصاص وقت برای انجام این کار، تفکر استراتژیک و اقدام هدفمند را تحمیل میکند. این کار به شما کمک میکند تا از واکنشپذیری و انجام کارهای تصادفی که به سراغتان میآید، جلوگیری کنید.
این موضوع وقتی که تیمی دارید که نیاز به دانستن مسیر پیشرفت دارد، اهمیت بیشتری پیدا میکند. تیم شما برای انجام وظایف خود به این زمینه و جهتگیری نیاز خواهد داشت.