مترجم : سمیرا حسینی هیچ فرمول خاصی برای وایرال شدن پست اینستاگرام وجود ندارد. …
تولید محتوا برای مناسبت ها و چگونگی استراژی آن برای جذب مخاطب
تولید محتوا برای مناسبت ها و ایام سال
میخواهم در این مقاله در رابطه با تبریک و تسلیت برندهای مختلف در ایران و چگونگی تولید محتوا برای مناسبت ها در روزهای خاص سال صحبت کنم. ما در شبکههای اجتماعی انواع مختلفی از محتوا را به عنوان یک کسبوکار میتوانیم تولید کنیم. معمولا اکثر کسبوکارها تقویم محتوایی دارند و بسته به روزهای مختلف سال، یکسری محتوا را تولید میکنند .
مناسبت ها زمانی مناسب برای فروش
اگر عید نوروز است، اگر عید فطر است، اگر عید قربان است، میتواند تولید محتوا برای مناسب ها داشته باشید، یک موضوعی را عنوان کنید، و میتوانید بخاطر مناسبت تخفیفی راجع به محصولی بدهید، یا کمپینی راه اندازی کنید. که به این کار بازاریابی محتوا میگویند و این نه تنها در ایران، بلکه در کل دنیا مرسوم است و خیلی از برندها این کار را انجام میدهند و فروش بسیار خوبی در این ایام دارند.
تبریک و تسلیت گفتن در تولید محتوا برای مناسبت ها کافی نیست!
میخواهم در این مقاله راجع به دغدغهام صحبت کنم که چرا بسیاری از کسبوکارهای افلاین در صورتی که شبکههای اجتماعی هم دارند، وقتی عید، شهادت و یا یک مناسبتی است صرفاً یک پیام آماده میکنند و تسلیت یا تبریک میگویند.
سوالی که پیش میآید این است که چه ارزش افزودهای میتواند برای مخاطب داشته باشد؟
هدف گذاری در تولید محتوا برای مناسبت ها
خیلی از بیزینسها اگر کانالهای تلگرام یا پیجهای اینستاگرامشان را ببینید زحمت میکشند و ایام ها را تبریک میگویند. که الان خیلی از کسب و کارها فقط روی تاریخهای میلادی کار میکنند، مثلاً روز جوانی، روز ایموجی، روز کارمند، روز قدردانی، از اینطور مراسمها را کار میکنند که شاید جذابتر هم باشد. ولی بعضیها میآیند عیناً همان روز را فقط تبریک میگویند. شما از این طرف مخاطب را در نظر بگیرید که همزمان وقتی از صبح بلند میشود میبیند در ۱۰ شبکه اجتماعی، در ۱۰ کانال تلگرامی، یکسری پیامهای تبریک کاملاً ساده و به نظر من هیچ ارزش افزودهای هم ندارد میبینند.
از نظر من به عنوان کارشناس شبکه اجتماعی، باید بر اساس تقویم محتوایی که دارم مشخص کنم که در یک ماه آینده، سه ماه آینده چه پستهایی قرار است در شبکههای اجتماعی من به اشتراک گذاشته شود و هدف از این کارمان چیست؟ تولید محتوا برای مناسبت ها چه هدفی را به دنبال دارد، و بیایم بررسی کنم و ببینم میخواهم در چه مناسبتهای حضور و فعالیت داشته باشیم.
باید تکلیف این موضوع روشن شود، در استراتژی باید کامل مشخص شود که مخاطب من دوست دارد همچنین محتوایی بگیرد یا خیر؟ و بعد اگر قادر به شرکت در بعضی از این مراسمها هستیم، باید در ایجاد یک پست تاثیر گذار و خلاقانه بر مخاطب کار کنیم. چه ایدهای باعث میشود که مخاطب خوشش بیاید، و این حس بر روی مخاطب ایجاد شود که چرا باید پیج شما را دنبال کنند.
تفاوت شما در الگو نگرفتن از دیگران
تا این جا متوجه شدیم بسیاری از کسب کار ها به رویداد ها اهمیت میدهند و با گفتن تبریک و… علام حضور میکنند ولی کسب کار های دیگیری هستند که به مناسب این روز ها تخفیف میگذارند ولی به نظرتان کجای کار این نوع کسب کار ها هم میتواند اشتباه باشد؟
نداشتن استراتژی مشکل اصلی کسب و کار ها
موضوع اصلی که باعث تفاوت شما با دیگران میشود داشتن استراتژی است، بسیاری از کسب و کار ها در مناسبت ها تخفیف های خوبی میدهند و فروش دارند و به نظر شما این موضوع باعث عادت مخاطب نمیشود؟
وقتی شما در ایام های مختلف تخفیف میدهید ذهن مخاطب به این موضوع عادت میکند و همین موضوع باعث میشود در روز های عادی فروشی نداشته باشید زیرا مخاطبین شما به تخفیف های شما عادت کردهاند، و شما بدون تایین هدف گذاری نوع تولید محتوا برای مناسبت ها ذهن مخاطبین خود را بر این موضوع عادت میدهید.
و همچنین کوپن دادن خیلی برایشان عادی میشود، که با این کار کاربرها شرطی میشوند، که من امشب خرید نکنم به خاطر اینکه فردا عید است و این کسب و کار ممکن است تخفیف بگذارد. در طولانی مدت کوپن دادن و کد تخفیف دادن آدمها را به سمتی سوق میدهد که حتماً همیشه باید تخفیف داشته باشند.
سخن پایانی
کسب کار هایی هستند که با رعایت نکات بالا به خوبی از این فرصت استفاده میکنند، ولی هدف کلی خود را در تولید محتوا برای مناسبت ها درآمد زایی نمیبینند، بلکه متفاوت بودن را معیار قرار میدهند، دلیل این که مخاطب چرا باید آن ها را دنبال کند را روشن میکنند، حال به نظر شما نمیتوان بعد از اثبات این موضوع به راحتی به درآمد زایی رسید؟
به عنوان مثال: چند وقت پیش به مناسبت عید قربان، ۷۸۰ آمد و یک Ussd Code ساخت (#5*780*) که شما میتوانستید هر مبلغی که دلتان میخواهد را پرداخت کنید برای اینکه گوشت قربانی بخرید و به افراد بی بضاعت کمک کنید. و این خیلی کار جذابی است برای یک اپلیکیشنی که در این حوزه فعالیت میکند، به جای تبریک مثل دیگران متفاوت عمل کرد.
پس اگر قرار است روی یک روز خاصی، روی یک مراسمی، روی یک روز جهانی کار کنیم و پست بگذاریم، مشخص کنیم که اولاً کسب و کار و برند ما کجای آن مراسم میتواند باشد. در درجه اول تبریک را بی خیال شویم، از کوپن هم بگذریم و به دنبال کارهای خلاقانه برویم که میشود انجام داد.
امیدوارم که حجم این پستها کم شود و به نسبت کیفیتش بیشتر شود، که آدم وقتی صبح از خواب بلند میشود، 300 پیامک تبریک نبیند و همه هم تبریک، تبریک، تبریک که نه هیچ چیزی مفیدی برای من دارد، نه برند شما در ذهنم میماند و نه تعاملی ایجاد میکند.
برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است