بازاریابی اینستاگرام رقابتیه، ولی غیرممکن نیست. این راهنما رو دنبال کن و بهترین استراتژیهامون رو امتحان کن تا توی ۲۰۲۴ و بعد از اون موفق بشی.
با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه، اینستاگرام هم قدیمیترین و هم پیشروترین پلتفرم در بازاریابی شبکههای اجتماعی است.
این فقط جایی برای به اشتراک گذاشتن عکسهای تعطیلات با دوستان نیست. اینستاگرام در طول بیش از یک دهه، تجارت اجتماعی، اقتصاد خلاق و نحوه استفاده برندها از شبکههای اجتماعی رو شکل داده.
ولی بیخیال کلیات: چطور میتونی از بازاریابی اینستاگرام برای رشد کسبوکارت تو سال ۲۰۲4 استفاده کنی؟ آیا نیاز به تبلیغات اینستاگرامی (یا بدتر، ریلهای رقص!) داری تا برندت موفق بشه؟ ابزارهای خرید اینستاگرام یه قابلیت جالب هستن یا یه ضرورت کامل؟(آموزش اینستاگرام)
ببین چطور میتونی از اینستاگرام برای رشد کسبوکارت آنلاین استفاده کنی، فرقی نمیکنه تو چه صنعتی باشی یا چه هدفی داشته باشی.
بازاریابی اینستاگرام یعنی استفاده از اینستاگرام برای افزایش آگاهی از برند، جذب مخاطب، پیدا کردن مشتریهای جدید و بالا بردن فروش. اینستاگرام که بیشترین استفاده رو بین افراد ۱۶ تا ۳۴ سال داره، یه پلتفرم بازاریابی بسیار مؤثر برای برندها، کارآفرینها و تولیدکنندههاست.
استراتژیهای بازاریابی اینستاگرام شامل موارد زیر میشن:
اینستاگرام بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه داره و سومین پلتفرم پرکاربرد شبکههای اجتماعی در جهانه. اگر کسبوکاری داشته باشی، مشتریهای فعلی و آیندهات حتماً توی این اپ هستن.
مردم هم استفاده از اینستاگرام رو دوست دارن. توی یک نظرسنجی درباره پلتفرمهای اجتماعی محبوب، اینستاگرام با اختلاف دومین گزینه محبوب شد. تعجبی نداره که کاربران اینستاگرام بهطور متوسط ماهی ۱۲ ساعت در این اپ وقت میگذرونن.
و حدس بزن چهکار میکنن؟ دنبال چیزایی برای خریدن.
درسته: ۴۴% از کاربران اینستاگرام هفتهای یکبار از این اپ برای خرید استفاده میکنن و ۶۲.۴% از کاربران شبکههای اجتماعی از اینستاگرام برای دنبال کردن یا تحقیق درباره برندها، محصولات یا خدمات استفاده میکنن.
برخی از کاربران حتی فراتر از تعاملات تجاری میرن: ۲ از ۳ کاربر فعال میگن که اینستاگرام بهشون این امکان رو میده که روابط معناداری با برندها بسازن.
پس برو جلو! چندتا دوست جدید پیدا کن… به نام کسبوکار! (دنبال آمار جالبتر اینستاگرام هستی؟ این لیست جامع ما رو ببین.)
با این پکیج:
🎯: دیگه نیازی نیست نگران ایده، قلاب یا کال تو اکشن باشید!
🌱: بهجای سردرگمی، تمرکزتون رو روی رشد و پیشرفت بیزینستون بذارید.
⚙️: مشکلات فنی؟ به کمک این برنامه همه رو حل میکنید!
وقتی این پکیج رو تهیه کنید، تا 30 روز آینده خیالتون از تولید محتوا راحت میشه و میتونید روی کارهای بزرگتر و مهمتر تمرکز کنید!
پس همین الان اقدام کنید و اولین قدم به سمت موفقیت بیشتر رو بردارید! 👏
ایجاد یک حساب کاربری حرفهای در اینستاگرام فقط به برند شما حالت رسمی نمیده، بلکه به شما دسترسی به ابزارهای مهم کسبوکار مثل تحلیلها (Insights) و گزینههای تبلیغاتی رو میده. اینجا دستورالعملهای مرحله به مرحله برای تغییر پروفایل اینستاگرامتون به یک پروفایل کسبوکاری هست.
1. به صفحه پروفایل اینستاگرام خود بروید و روی منوی همبرگری در گوشه بالا سمت راست بزنید.
2. روی تنظیمات و حریم خصوصی (Settings and privacy) بزنید.
3. به پایین بروید و گزینه نوع حساب و ابزارها (Account type and tools) را انتخاب کنید.
4. روی تغییر به حساب حرفهای (Switch to professional account) بزنید.
5. ادامه (Continue) را انتخاب کنید و مراحل را دنبال کنید.
6. دستهبندیای که بهترین توصیف را از شما یا برندتان دارد انتخاب کنید. بسته به نوع دستهبندی، ممکن است از شما خواسته شود که مشخص کنید که آیا خالق محتوا (Creator) هستید یا کسبوکار (Business). هر دو نوع حساب به ابزارهای تحلیلی و تبلیغاتی دسترسی دارند، پس گزینهای که مناسبتر است را انتخاب کنید. روی بعدی (Next) بزنید.
7. اطلاعات تماس خود را مرور کرده و در صورت نیاز آن را بهروزرسانی کنید.
بعضی از حسابهای اینستاگرام با خوششانسی موفق میشن. ولی در بیشتر موارد، برندهایی که دنبالکنندگان فعال و تعامل بالا دارن، از تکنیکها و فرآیندهای آزمودهشدهای استفاده کردن.
این مراحل رو دنبال کن تا یه استراتژی بازاریابی اینستاگرام موفق برای حساب کسبوکار خودت ایجاد کنی.
شناخت مخاطبان خود
اگه ندونی کی پستهات رو میخونه، ساخت محتوای جذاب سخت میشه. یه استراتژی بازاریابی اینستاگرام با درک عمیق از بازار هدف شروع میشه.
اونها کجا زندگی میکنن؟ چند سالشونه؟ آنلاین کجاها دوست دارن وقت بگذرونن؟ از چه هشتگها یا جوامع آنلاین استفاده میکنن؟ به تحلیلها و دادههای بازاریابی آفلاین خودت هم نگاه کن تا بفهمی با کی داری صحبت میکنی.
این اطلاعات به تیم شما کمک میکنه تا محتوای مناسب، یک لحن تحریری قوی و کمپینهایی که تأثیرگذار هستن رو تصمیمگیری کنن. فقط بهش فکر کن: حضور اینستاگرامیت کاملاً متفاوت خواهد بود اگه دنبالکنندههات پسرهای نوجوان از هند باشن یا مادربزرگهای حومهنشین از کانادا.
بیشتر درباره تعیین بازار هدف خود در رسانههای اجتماعی اینجا بیاموزید.
بهترین پروفایل اینستاگرام ممکن رو بساز
به پروفایل اینستاگرامت مثل کارت ویزیت دیجیتالت فکر کن. این اولین تأثیرگذاریته، پس بهتره درستش کنی.
مثل کارت ویزیت، فضای محدودی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات داری، پس مطمئن شو که یه بیوی جذاب داری که پر از کلمات کلیدی SEO باشه.
یا از کتاب این باشگاه شرابسازی الهام بگیر و با ایموجیها بازی کن. (شاید بخوای از هایلایتهای استوری اینستاگرام استفاده کنی تا بعضی از محتوای گذشتهات رو به نمایش بذاری.)
استراتژی اجتماعی خود را با اهداف کسبوکارتان همسو کنید
قبل از اینکه شروع به پستگذاشتن زیاد کنید، یک لحظه وقت بگذارید و مطمئن شوید که برنامه اجتماعیتان اهداف بزرگتر کسبوکارتان را خدمت میکند.
به عنوان مثال، شرکت عینکسازی Warby Parker مرتباً محتوایی غیر مرتبط با عینکها پست میکند؛ برای مثال، یک میم درباره سوپ. ما حدس میزنیم این نوع محتوا بخشی از هدف کلی شرکت است تا برند را سرگرمکننده، قابل دسترس، قابل ارتباط و انسانی نشان دهد.
یک تقویم محتوایی ایجاد کنید
بهترین راه برای برنامهریزی و سازماندهی محتوایتان چیست؟ یک تقویم محتوایی.
هرچند پستهای خودجوش میتوانند سرگرمکننده باشند، اما پیدا کردن لحظهای کامل هر روز که با اهداف کسبوکار شما نیز همسو باشد، فشار زیادی دارد. در عوض، ستونهای محتوایی را مشخص کنید و محتوای اجتماعی خود را از قبل برنامهریزی کنید.
با اختصاص زمان مشخصی برای برنامهریزی و آمادهسازی از قبل، کارآمدتر خواهید بود (و قطعا کمتر دچار اشتباهات تایپی میشوید).
پستهای خود را از قبل زمانبندی کنید
با استفاده از ابزار زمانبندی میتوانید یک هفته یا یک ماه از پستها را زمانی که در حالت خلاقیت هستید آماده کنید تا بیشترین تأثیر را داشته باشد.
زمانبندی پستهای اینستاگرامتون همچنین راه عالیای است برای اطمینان از اینکه در زمانی پست میگذارید که مخاطبانتان بیشتر احتمال دارد آنلاین باشند.
هیچ منشن (یا رقابت) را از دست ندهید
بازاریابی اینستاگرام فقط در مورد محتوایی که منتشر میکنید نیست. بلکه در مورد پاسخگویی و توجه به افرادی است که با شما صحبت میکنند یا درباره شما صحبت میکنند.
الگوریتمهای اینستاگرام کنترل میکنن چه چیزی در فید مردم ظاهر میشه، چه محتوایی وارد صفحه اکسپلور میشه، و چه چیزی به حال خود رها میشه. اگه میخوای توی این پلتفرم موفق بشی، بهتره در موردشون مطالعه کنی.
به طور ساده، الگوریتمهای اینستاگرام به اطلاعاتی درباره محتوا (مثل ریلز، پستهای فید و استوریها) و اطلاعاتی درباره کاربران (علاقهمندیها و رفتارشان در پلتفرم) نگاه میکنن تا محتوای مناسب رو به افراد مناسب نشون بدن.
هر الگوریتم اطلاعاتی درباره پست (مثل مرتبط بودن و محبوبیت)، شخصی که پست کرده، تاریخچه تعاملات شما با اون شخص و فعالیتهای شما در سراسر پلتفرم رو در نظر میگیره.(آموزش اینستاگرام)
در حالی که اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک اپ ساده برای اشتراکگذاری عکس شروع کرد، این پلتفرم در سال ۲۰۲4 کاملاً متفاوت شده است. اکنون اینستاگرام فرمتهای مختلفی برای کاوش ارائه میدهد.
میتوانید یک شبکه کامل در فید اصلی خود ایجاد کنید و عکسها، ویدیوها یا حتی کاروسلهای تصویری به اشتراک بگذارید. استوریهای اینستاگرام در بالاترین قسمت فید قرار میگیرند، میلیونها بازدید روزانه دارند و بعد از ۲۴ ساعت ناپدید میشوند.
ویژگی پخش زنده اینستاگرام فرصتی منحصربهفرد (و بسیار جذاب) برای پخش زنده به دنبالکنندگان شما ارائه میدهد.
چه در حال ارائه یک تور پشتصحنه باشید، چه بهروزرسانی هیجانانگیز یک محصول را به اشتراک بگذارید، سوالات مخاطبان را پاسخ دهید، با یک سفیر برند مصاحبه کنید یا حتی محصولات فوقالعاده خود را بفروشید، پخش زنده اینستاگرام برای مخاطبان هیجانانگیز است؛ فرصتی برای تعامل نزدیک با برندهایی که دوست دارند. (و میتوانید آن محتوای زنده را بعداً در فید خود بازنشر کنید.)
بهجای هدایت مشتریان از حساب کاربریتان به وبسایت، اینستاگرام شاپینگ به آنها اجازه میدهد تا بهراحتی از طریق اپلیکیشن اینستاگرام محصولات را انتخاب و خریداری کنند.
یک فروشگاه اینستاگرام، ویترین دیجیتالی قابل تنظیم یک برند است. این قابلیت به مشتریان امکان میدهد مستقیماً از پروفایل اینستاگرام شما خرید کنند.
به آن مثال یک صفحه فرود فکر کنید که کاربران میتوانند همه محصولات شما را کشف یا مرور کنند. اگر کالاهای ملموس میفروشید، فروشگاه اینستاگرام شما یک فرصت عالی برای جذب بازاری آماده خرید مستقیماً در اپلیکیشن است… بهخصوص اگر به طور فعال محصولات را در استوریها و پستهای خود تگ کنید.
شاید تبلیغات اینستاگرام برای کسبوکار شما مناسب نباشد، اما همچنان دوست دارید به یک مخاطب جدید دسترسی پیدا کنید. اگر اینطور است، گزینه ارتقای اینستاگرام یک راهحل عالی است.
فقط بودجه را در سطح راحتی خود تنظیم کنید، یک مخاطب هدف تعریف کنید و برای دادن انرژی بیشتر به یک پست معمولی هزینه کنید.
بهترین استراتژی بازاریابی اینستاگرام بر پایه دانش ساخته میشود. و دادههایی که برای عملکرد برتر نیاز دارید، دقیقاً در دسترس شما هستند، به لطف تحلیلهای قدیمی و دوست داشتنی.
اینستاگرام با استفاده از Insights خود اطلاعات زیادی ارائه میدهد، مثل اینکه کدام پستها خوب عمل کردهاند، کدام استوریها مورد توجه قرار گرفتهاند و دقیقاً چند نفر آخرین ریل شما را دیدهاند. این اطلاعات بازخورد فوقالعادهای ارائه میدهند تا به شما کمک کنند مجموعه بعدی محتوای خود را حتی بهتر کنید—خواهید دید چه چیزی کار کرده، چه چیزی نه، و کجا میتوان برخی تغییرات را اعمال کرد.
ابزار Analytics خود Hootsuite هم برای اینستاگرام واقعاً عالی است. (واقعاً!) حتی میتوانید گزارشهای خودکار را برنامهریزی کنید که متریکهای مورد نظر شما را در یک بسته بصری جذاب پیگیری کنند تا تیم شما را واقعاً تحت تأثیر قرار دهند.
طبق یک مطالعه توسط Statista در سال 2023، 50٪ از کاربران هفتگی اینستاگرام گفتند که ترجیح میدهند محتوای خندهدار در این پلتفرم مصرف کنند. 46٪ به دنبال پستهای “خلاقانه” هستند، در حالی که 41٪ از کاربران فعال محتوای آموزنده را دوست دارند.
دیگر انواع محتوای محبوب که حدود 36٪ از کاربران را جذب میکند شامل پستها و استوریهای آرامشبخش، الهامبخش، جذاب یا مد روز هستند.
در سال 2022، محبوبترین پستها بر اساس تعداد لایکها همگی از سوی سلبریتیها بودند (بهجز یک تخممرغ رمزآلود).
اما چیزی که جالب است این است که پستهای سلبریتیها که همچنان باعث تعامل میشوند همگی عمیقاً شخصی هستند. تغییرات ظاهری چشمگیر، عکسهای عروسی یا پستهای شوخی با دوستان. آنها بلیط بازیهای فوتبال خود را تبلیغ نمیکنند یا فیلمهایشان را تبلیغ نمیکنند. آنها (ظاهراً) صادق هستند و طرفداران با این امر به شدت ارتباط برقرار میکنند.
پس، حتی اگر شما یک برند هستید و نه یک کایلی جنر باردار، راههایی برای بهرهبرداری از این تمایل به ارتباط وجود دارد. شخصی باشید. شوخطبع باشید. ارزشهای خود را بهطور خلاقانه بیان کنید. افراد و شخصیتهای پشت صحنه را به نمایش بگذارید.
سوالات متداول در مورد بازاریابی اینستاگرام
محتوای با کیفیت و جذاب ایجاد کنید.
بهطور منظم پست بگذارید.
با دنبالکنندگان خود تعامل داشته باشید.
از هشتگهای مرتبط استفاده کنید.
مسابقات و جوایز برگزار کنید.
محتوای خندهدار و خلاقانه.
محتوای آموزنده و الهامبخش.
پشت صحنههای برند و محتوای شخصی
اگر به دنبال دسترسی به مخاطبان جدید و افزایش فروش هستید، بله. تبلیغات اینستاگرام میتواند بسیار موثر باشد.
از ابزارهای تحلیل اینستاگرام مانند Instagram Insights و ابزارهای تحلیل خارجی مثل Hootsuite و Sprout Social استفاده کنید.
محتوای مرتبط و با کیفیت ایجاد کنید.
تعاملات خود را افزایش دهید.
از استوریها، لایوها و ریلزها استفاده کنید.
منظم پست بگذارید و فعال باشید.
اگر بودجه و استراتژی مناسبی دارید، همکاری با اینفلوئنسرها میتواند به شما در دسترسی به مخاطبان جدید و افزایش آگاهی از برند کمک کند.