رفتن به محتوای اصلی
تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند با 9 راهکار کلیدی و ساده

تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند با 9 راهکار کلیدی و ساده

در این مقاله قصد دارم راجع‌ به تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند، اهمیت و چگونگی‌ آن صحبت کنم. چون بحث تولید محتوا آنقدر زیاد و مهم است که در یک مقاله نمی‌توان آن را گنجاند ولی سعی می‌کنم یک شروع خوبی برای این مقاله داشته باشیم و بعد در آینده ادامه‌ آن را توضیح دهم.

اگر بخواهیم یک تعریف درستی راجع‌ به تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند داشته باشیم، تعریف‌های خیلی مختلفی وجود دارد. من بلاگ‌های ایرانی و فارسی را مطالعه کردم و سعی کردم نظر خودم را بگویم. فکر می‌کنم اینطوری بهتر است چون هرکسی از دیدگاه خودش می‌گوید و من هم سعی کردم از تجربه‌ای که تا به امروز داشتم صحبت کنم.

ویژگی‌ها و نکات مهم برای تولید محتوای با کیفیت :

1. کاربرپسند (User Friendly) باشد.

ما به محتوایی محتوای با کیفیت و ارزشمند می‌گوییم که چند نکته را داشته باشد. اول اینکه کاربر دوستش داشته باشد یا به اصطلاح کاربرپسند باشد. منظور این است که کاربر به او اعتماد کند. مثلاً اگر آن کانال محتوایی، بلاگ باشد ایمیلش را وارد کند و بخواهد محتواهای دیگر را هم بخواند، اگر برایش خیلی جذاب باشد و یک مدتی بگذرد آن محتوا را با دیگران هم به اشتراک بگذارد و در کل اگر آن کانال محتوایی، بحث بیزینسی داشته باشد، سرویسی ارائه می‌دهد، یک فروشی را انجام می‌دهد و … منجربه این شود که از آن سرویس استفاده کند. چرا؟ چون به محتوا  اعتماد کرده است.

این یک تعریف کلی از تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند بود و حالا اگر بخواهم در مورد اتفاقی که برای کسب‌وکارهای مختلف در ایران می‌افتد، صحبت کنم باید بگویم که اکثر بیزینس‌ها برای خودشان یک بلاگی دارند ولی بلاگ فقط جنس این است که یک کارشناس تولید محتوا یک‌سری موضوعات را دنبال و آن‌ها را ترجمه می‌کند و در بلاگ می‌گذارد. به همین راحتی.

هدف‌های مختلفی وجود دارد. همه‌ی کسب‌وکارها می‌خواهند بگویند که ما به موضوع محتوا اهمیت می‌دهیم، بلاگ داریم، بروید در بلاگ‌مان محتوا را بخوانید. ولی وقتی شما محتوا را ملاحظه و بررسی می‌کنید، می‌بینید که انگار خیلی هم اتفاق عجیب و غریبی نبوده و شاید خیلی بهتر و با کیفیت‌ بیشتری می‌توانست آن محتوا را تولید کرد.

2. قابلیت سئو و بهینه شدن برای موتورهای جستجو داشته باشد.

یک دلیل دیگر هم که دارد ما قطعاً می‌خواهیم سایت‌مان سئوی خوبی داشته باشد پس باید یک بلاگی داشته باشیم که روی محتوای آن کار کنیم و کاربر با کلمه کلیدی (Keyword) مختلفی که سرچ می‌کند به بلاگ ما برسد و بعد به بیزینس و کسب‌وکار ما. اگر بخواهیم این را به یک قیف بازاریابی شباهت دهیم، مانند قیفی است که ما می‌خواهیم کاربر را مثلاً از گوگل دریافت کنیم و یک محتوای با کیفیت (به‌نظر خودمان) به او ارائه دهیم. در واقع او را به بیزینس خودمان پاس دهیم که احتمالاً این پروسه 3 ماه طول می‌کشد، این اتفاق از همان ابتدا اشتباه رخ می‌دهد. به‌خاطر اینکه ما به چند نکته توجه نمی‌کنیم.

تولید محتوای ارزشمند

3. محتوا صرفاً نباید برگرفته از وب‌سایت‌های خارجی باشد!

نکات حائز اهمیت در استفاده از متون وب‌سایت‌های خارجی:

اولین کاری که به آن توجه نداریم این است که ما فکر می‌کنیم سایت‌های خارجی خیلی خوب هستند و منابع خیلی خوبی محسوب می‌شوند و عیناً آن‌ها را ترجمه می‌کنیم. دوستان یک نکته‌ای که در بحث محتوا وجود دارد این است که خیلی از وب‌سایت‌های خارجی‌ وجود دارد که شاید با ما فاصله‌ی 10 ساله در بحث محتوا داشته باشند. و چه بسا تجربیات و محتواهایی هستند که واقعاً نمی‌شود روی آن‌ها صحبتی کرد. نکته مهم اینجا است که آیا محتوایی که ترجمه می‌شود، وقتی یک مخاطب ایرانی آن را می‌خواند، آیا برای او جذاب است؟ آیا آن محتوا بومی شده است؟ مثلاً اگر برای مخاطبان شهر تهران تولید می‌شود آیا آنقدر برای آن‌ها جذاب است که بخوانند و به آن اعتماد کنند؟

نکته اول: ما در کسب‌وکارهای مختلف با با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

شاید اصلاً اگر بیزینس شما یک کسب‌وکاری باشد که در خارج از کشور 5 تا 10 سال از قدمتش می‌گذرد اما در ایران 6 ماه تا 1 سال عمر دارد. وقتی شما به بلاگ خارجی‌ها رجوع می‌کنید و می‌خواهید از آن‌ها ایده و محتوا بگیرید و ترجمه کنید، متوجه می‌شوید که آن محتوا برای ما خیلی خیلی ناپخته است و به یک‌سری محتوای ساده‌تری نیاز است. به‌خاطر اینکه ما با استانداردهای جهانی در کسب‌وکارهای مختلف خیلی فاصله داریم.

این بزرگ‌ترین نکته‌ای است که ما به آن توجه نمی‌کنیم و انتظاری هم که داریم این است که مثلاً 300 تا مطلب در بلاگ‌مان نوشتیم، 2 سال است که در حال کار کردن هستیم، 2 نفر در حال تولید محتوا هستند، تیم گرافیک هم با تیم محتوا همزمان فعالیت می‌کنند. ولی چرا برای ما دستاورد زیادی نداشته؟ چرا محتوای ما در بیزینس و در حوزه‌ی کاری‌مان آنقدر مطرح نیست؟ چرا کسی راجع‌ به آن صحبت نمی‌کند؟ چرا محتوای ما به اشتراک گذاشته نمی‌شود؟

نکته دوم: به خواسته‌های مخاطبان خود توجه کنید!

دومین نکته‌ای که به آن‌ توجه نمی‌کنیم این است که ما نمی‌دانیم مخاطب‌ ما چه می‌خواهد و کار اشتباهی که می‌کنیم این است که به دنبال کلمه ترند (کلمه پُر جستجو در یک بازه زمانی مشخص) می‌گردیم. این یکی از فاجعه‌هایی است که دارد اتفاق می‌افتد. به‌خاطر اینکه بحث ترند کلاً در دنیا با ایران خیلی متفاوت است. اگر شما راجع‌ به هر موضوع ترندی صحبت کنید شاید در ایران خیلی با آن فاصله داشته باشیم و واقعاً ترند نباشد و حتی شاید فقط بخشی‌ از آن در ایران ترند باشد.

من دقیقاً تجربه‌اش را داشتم. یعنی مدتی خیلی علاقه داشتم که در مورد ترندها صحبت کنم چون ممکن است برای آدم‌ها خیلی جذاب باشد ولی متاسفانه با فیدبک‌هایی که گرفتم متوجه شدم که کاملاً کارم اشتباه بوده و بحث ترند چیزی است که مخاطب ما آنقدر از آن درکی ندارد. پس لازم است که ما مخاطب خود را به دقت بشناسیم.

تجربه نویسنده:

یک مثال واقعی از محتواهایی که می‌خواهم منتشر کنم برای‌تان می‌آورم. شاید بگویم دو تا سه ماه قبل‌تر از اینکه بخواهم محتوایی منتشر کنم، سراغ مخاطب می‌روم و تحقیقی انجام می‌دهم تا ببینم مخاطب چه چیزی دوست دارد. در بحث دیجیتال مارکتینگ اجتماعات و دورهمی‌های مختلفی وجود دارد و باعث می‌شود که شما با آدم‌ها صحبت کنید و تا وقتی که این صحبت صورت نگیرد شما نمی‌دانید که آن علاقه‌مندی مخاطب شما چیست.

من در جاهای مختلفی شرکت کردم، با افراد زیادی صحبت کردم، بخش‌بندی کردم و متوجه شدم که یک‌سری از افراد هستند که تازه می‌خواهند دیجیتال مارکتینگ را شروع کنند و احتمالاً درصدشان خیلی زیاد است. این موضوع را از تجربه‌ی قبلی‌‌ام، از فیدبک‌هایی که راجع‌ به محتوای کانال گرفته بودم، متوجه‌اش شدم. بخشی از آدم‌ها هستند که تازه شروع کردند در واقع به یک درصدی از یادگیری رسیدند ولی باز هم به آن محتوا نیاز دارند. درصدی هم هستند که خیلی کار کردند، مدت زیادی است که دارند کار می‌کنند ولی باز هم دنبال محتوای با کیفیت هستند که تا دانشی که دارند را بیشتر و بیشتر کنند.

4. از مخاطبان خود در مورد محتوا، فیدبک (بازخورد) بگیرید.

3 تا بخش کلی مشخص کردم و سراغ‌شان رفتم، با آدم‌های مختلف صحبت کردم و بعد به این نتیجه رسیدم که بله این همان محتوایی است که باید منتشر شود و خدا را شکر فیدبک‌ها تا به الان خوب بود. اگر شما هم فیدبک ندادید از شما خواهش می‌کنم که راجع‌ به محتوا فیدبک بدهید چون این اتفاق قبلش اتفاق افتاده و من وقتی محتوایی را تولید و منتشر کردم یک‌سری فیدبک‌های دیگر گرفتم و سعی کردم آن‌ها را در محتواهای بعدی اعمال کنم. این پروسه شاید بگویم خیلی زمان‌بر ولی خیلی خیلی ارزشمند بود.

تولید محتوای ارزشمند - فیدبک اگر این اتفاق نمی‌افتاد احتمالاً فایل‌ها و محتوا، محتوای جالبی نبودند و یا اگر من به دنبال محتواهای خارجی  رفته و آن‌ها را مطالعه می‌کردم، کمی بعد به این نتیجه می‌رسیدم که خیلی با ما فاصله دارند و اگر قرار بود که در کانال منتشر شوند احتمالاً چیز جالبی در نمی‌آمد. پس این شد نکته‌ی دوم و من این دو نکته را خیلی خیلی مهم می‌‌دانم از این جهت که با بیزینس‌های مختلفی صحبت کردم و در ارتباط هستم، بلاگ‌های‌شان را دیدم و فهمیدم که این 2 مشکل را دارند و اگر شما هم درگیر این موضوع هستید حتماً سعی کنید سراغ این بروید که مخاطب چه می‌خواهد، پس من باید آن محتوایی را که دوست دارد و برایش خوب است را منتشر کنم.

ممکن است بحث تولید محتوا طول بکشد، ممکن است زمان‌بر باشد، این‌ها استانداردهایی است که واقعاً در تولید محتوا وجود دارد و اگر غیر از این باشد شاید کمی اتفاق عجیب‌و غریبی باشد. اینکه شما کارتان را استارت بزنید، یک بلاگی داشته باشید، 3 ماه کار کنید و بگویید حالا چرا هیچ اتفاقی نمی‌افتد، واقعاً یک چیز طبیعی است اما اینکه شما متمرکز باشید و خیلی جدی کار کنید، 6 ماه بعد به نتایجی می‌رسید که خودتان شاید تعجب کنید.

5. کانال بازاریابی خود را با محتوای مختلف پر نکنید!

یک مشکلی که ما کلاً در بحث کسب‌وکار و دیجیتال مارکتینگ داریم این است که خیلی دوست داریم که اصطلاحاً کانال‌مان را با محتوای مختلف پر کنیم که اگر کاربر در سایت‌مان آمد ببیند که اتفاق‌ها خوب جلو می‌رود.

مثلاً بلاگ‌مان باید هفته‌ای 3 تا مطلب داشته باشد. ما باید مثلاً n تا مطلب در ماه منتشر کنیم. باید راجع‌ به موضوعاتی که بلاگ‌های خارجی مطرح کردند، صحبت کنیم. این اتفا‌ق‌ها اتفاقی است که خیلی منجر به درآمدزایی و اعتمادسازی نمی‌شود و صرفاً یک پازلی را پر کردیم. یک‌سری محتوا یک جایی گذاشتیم، خودمان هم حتی شاید آن را نخوانیم و خیلی برای‌مان کاربردی نداشته باشد. اما بلاگی داریم که n تا محتوا دارد.

شاید از خودتان بپرسید که ما می‌خواهیم یک کسب‌وکاری داشته باشیم 6 ماه دیگر به یک نتیجه‌ای برسیم و زمان برای ما خیلی مهم است. اتفاقاً من به‌خاطر بحث زمان است که این‌قدر تاکید دارم که زمان‌مان را با تولید محتوایی که کاربر دوست ندارد و صرفاً بخواهیم یک جایی را پر کنیم از دست ندهیم. من در این مقاله خیلی راجع‌ به اینکه چرا باید تولید محتوا کنیم و اهمیتش چیست صحبت نکردم به‌خاطر اینکه احتمالاً درصد زیادی از شما می‌دانید که بیشتر کسب‌وکارهای ایرانی و خارجی با محتوا است که رشد کردند و شاید اگر برای شما مثالی بزنم که هر کسب‌وکاری که راه‌اندازی می‌شود، احتمال دارد خدایی نکرده دو سال بعد Fail شود و از بین برود.

تولید محتوای با کیفیت ؛ مهم‌ترین رمز موفقیت کسب‌وکارهای بزرگ

ولی تنها چیزی که اتفاقاً برایش می‌ماند همان بحث محتوا است و ارزشی که ایجاد کرده و آن محتوای با کیفیت که به مخاطب ارائه داده است. شاید بگویم بزرگ‌ترین دلیل موفقیت دیجی‌کالا همین بوده، شاید اگر محتوا را از آن می‌گرفتیم چیز خاصی از آن نمی‌ماند. آن نقد و بررسی‌ها، محتواهای خوبی که تولید شده، تیم تولید محتوای خوبی که دارند.

همه‌ی این‌ها است که برای دیجی‌کالا اعتبار خوبی ساخته. شاید خیلی‌ها بگویند همه‌ی کسب‌وکارهای بزرگ خیلی پول داشتند. من خیلی به این واقعیت معتقد نیستم که اگر شما پول نداشته باشید، اگر آن سرمایه‌گذاری اولیه‌ خوبی روی شما و کسب‌وکارتان نشود نمی‌توانید آنقدر موفق باشید. به‌ نظرم محتوای با کیفیت می‌تواند واقعاً غوغا کند و شاید بگویم بهترین تبلیغ برای هر کسب‌وکاری تمرکز روی محتوای با کیفیت است.

دوستان ما برای اینکه بخواهیم یک محتوای با کیفیت و ارزشمند بنویسیم باید ببینیم که مخاطب چه می‌خواهد. اگر داریم در بلاگ‌مان آن را منتشر می‌کنیم خیلی خوب است که یک بررسی‌ از کلیدواژه‌هایی داشته باشیم که کاربران سرچ می‌کنند. این کار می‌تواند یک راه خوب برای شروع باشد و راه‌های زیادی دارد برای اینکه ما بتوانیم کلمات کلیدی حوزه‌ی کاری‌مان یا یک موضوع خاصی را بررسی کنیم.

6. وضعیت رقبای خود را بررسی کنید!

دومین نکته در واقع رقبایی هستند که روی همان موضوع کار کردند و لازم است که شما محتوای آن‌ها را بررسی کنید. حداقل هر کلیدواژه را سرچ کنید، مثلاً فرض کنید سرچ کنید که تولید محتوا چیست؟ و آن نتایجی که در صفحه‌ی اول گوگل می‌آید را بررسی کنید. ببینید که راجع‌ به چه موضوعاتی نوشتند. چقدر عمیق شدند. چقدر برای‌شان مهم بوده. حتی کامنت‌ها را بخوانید.

وقتی از این‌ها یک بررسی جامع داشته باشید، در نهایت متوجه می‌شوید که حالا من قرار است که چه محتوایی بنویسم که حتی یک سر و گردن از این‌ها بالاتر باشد. یا ببینم این سایت‌ها و محتواهایی که بررسی می‌کنم در واقع تا چقدر توانستند محتوای با کیفیت تولید کنند. نقاط ضعف‌شان چه بوده. این‌ها را لیست کنم و بر اساس آن‌ها و تجربیاتی که از رقبا گرفتم حالا شروع به نوشتن محتوا کنم.

7.  در انتخاب موضوع برای محتوا دقت کنید!

پس اولین مسئله بحث موضوع محتوا است که تا حد خوبی می‌تواند با این فرآیند اتفاق افتد. یک زمانی هم وجود دارد که حوزه‌ی کاری شما آنقدر بِکر است که اصلاً کسی راجع‌ به آن مطلبی ننوشته است. لازم است که حتماً تحقیقی کنیم که سایت‌های خارجی چه موضوعاتی را در پیش گرفته‌اند. راجع‌ به آن قبلاً صحبت کردم، نیاز نیست که تحقیق خیلی جامعی راجع‌ به این موضوع در سایت‌های خارجی داشته باشید. نکته‌ی بعدی اینکه شاید کمی تحقیق میدانی و در واقع Keyword research به معنای اینکه مخاطبان‌تان چه چیزی می‌خواهند، انجام دهید.

مثلاً فرض کنید که یک فضای کاری سنتی‌ دارید ولی روزانه صدها بار برای شما فکس ارسال می‌شود یا از شما سوال پرسیده می‌شود، دوستان با شما تماس می‌گیرند. همین‌ها می‌تواند سرنخ‌های خوبی باشد برای اینکه شما یک محتوای با کیفیت و خوب تولید کنید. خیلی خوب است که بخشی‌ از این تماس‌ها را یک جا بنویسید و بعداً به یک محتوای خوب تبدیل کنید تا احتمالاً بلاگ‌تان در آینده به بلاگی تبدیل شود که خودش بتواند سؤالات کاربران شما را جواب دهد.

8. محتوای شما باید ساختار مناسب و یکسانی داشته باشد.

نکته‌ی بعدی که نکته‌ی بسیار مهمی است بحث ساختار محتوا است. محتوای شما باید یک استخوان‌بندی کلی داشته باشد. از این جهت که پراکنده ننویسید. راجع‌ به موضوعات مختلف در یک محتوا صحبت نکنید. سعی کنید استپ به استپ یک روندی را جلو بروید. اگر قرار است راجع‌ به تولید محتوا بنویسید یک‌دفعه وارد موضوعی نشوید و آن را توضیح ندهید. سعی کنید اول خود تولید محتوا را تعریف کنید بعد برسید به اینکه حالا مثلاً در فضای آنلاین به چه صورت است یا مزایا و معایبش چیست. چه محتوایی محتوای با کیفیت است و … این روند به اینکه شما یک ساختار خوبی برای محتوای‌تان داشته باشید، کمک زیادی می‌کند.

تولید محتوای با کیفیت و ارزشمندپیش خودتان این را نگویید که کاربرها خودشان می‌دانند مثلاً تولید محتوا چیست، یک موضوع خیلی معلوم و کاملاً مشخصی است، من اصلاً برای چه باید راجع‌ به آن توضیح دهم. نه اینطور نیست. در فضای آنلاین خیلی از کاربرها اصلاً شاید محتوای شما را کامل نخوانند و بحث skim reading است یعنی فقط اسکرول می‌کنند، بخش‌های مهم را می‌خوانند و رد می‌شوند.

خیلی نگران این نباشید که ممکن است محتواهایی که من اول می‌گویم چون آنقدر ساده است پس به آن اشاره نکنم و ممکن است برای کاربر خسته‌کننده باشد. نه، او اسکرول می‌کند و آن بخشی که لازم است را می‌خواند. ولی نیاز است که شما مخاطب را از مبتدی‌ترین آدم تا حرفه‌ای‌ترین آن‌ها را در نظر بگیرید. این واقعاً نکته‌ی خیلی مهمی است.

9. سئوی On Page در تولید محتوای با کیفیت

بحث بعدی در تولید محتوا بحث سئو On page است که من قبلاً در یک مقاله به طورکامل راجع‌ به آن صحبت کردم اینکه چه اصولی را رعایت کنیم که در موتورهای جستجو با کلیدواژه‌های مختلف بالا بیاییم.

نکته‌ی بعدی اسم نویسنده‌ی شما است. خیلی مهم است که به این اشاره کنید که نویسنده‌ی محتوا چه کسی است. یک رزومه یا بیوگرافی کلی از خود در سایت داشته باشید تا مخاطب با او ارتباط بهتری برقرار کند. از این جهت که وقتی از خیلی وب‌سایت‌ها بازدید می‌کنیم، با اینکه وب‌سایت‌ها، وب‌سایت‌های بیزینسی هستند ولی اصلاً مشخص نیست که نویسنده‌ی محتوا چه کسی است و آدم نمی‌داند اصلاً با چه فردی می‌تواند راجع‌ به این موضوع صحبت کند.تولید محتوای ارزشمند - سئوچون معمولاً در بلاگ‌های خارجی یا بسیاری از بلاگ‌های ایرانی که به شکل حرفه‌ای کار می‌کنند اسم آن شخص، بیوگرافی‌اش، آدرس لینکداین یا توییتر یا هردوی آن را گذاشتند که آدم بتواند با آن‌ها ارتباط بگیرد، صحبت کند، راجع به این موضوع سوال بپرسد و این خیلی خیلی به برند خود شما کمک می‌کند.

از این نترسید که اگر من اسم نویسنده را بگذارم احتمالاً سراغ او می‌روند و به او پیشنهاد کار می‌دهند و او دیگر نیروی من نیست. برای هر مطلب، واقعاً نوشتن اینکه نویسنده‌ی محتوا چه کسی است نکته‌ی خیلی مهمی است. در کل آدم‌ها را به این ترویج می‌دهد که شما بتوانید از آن‌ها بخواهید که کامنت بگذارند.

قطعاً راجع‌ به تولید محتوا بیش از این‌ها می‌توان صحبت کرد. در مقالات بعدی سعی می‌کنم نکات مفید و کاربردی که باعث بهبود محتوای کسب‌وکارتان می‌شود را برای‌تان مطرح کنید.

لطفاً نظرات خود را در رابطه با بحث امروز ما «تولید محتوای با کیفیت» در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا