تقویمهای محتوای شبکههای اجتماعی بهترین راه برای برنامهریزی و سازماندهی محتوای شما هستند. در 4 مرحله ساده یک تقویم بسازید یا از قالبهای رایگان ما استفاده کنید.
ما میدانیم که برنامهریزی مورد علاقه همه نیست، اما گاهی، صرف کمی زمان برای ساختن یک برنامه میتواند در آینده کار شما را بسیار آسانتر کند. یک تقویم محتوای شبکههای اجتماعی نمونه کاملی از این موضوع است. این تقویم به شما کمک میکند کارهای خود را سازماندهی کنید، محتوای خود را از قبل برنامهریزی کنید و همیشه یک دید کلی و بهروز از استراتژی شبکههای اجتماعی خود داشته باشید.
برای راهنمای کامل تنظیم یک تقویم محتوای شبکههای اجتماعی عملی و قدرتمند که استفاده از آن آسان است، ادامه دهید.
تقویم محتوای شبکههای اجتماعی یک نمای کلی از پستهای آینده شما در شبکههای اجتماعی است که بر اساس تاریخ و زمان سازماندهی شده است. این تقویم میتواند به صورت یک سند، صفحه گسترده یا داشبورد تعاملی باشد.
بازاریابان شبکههای اجتماعی از تقویمهای محتوا برای برنامهریزی پستها، مدیریت کمپینها و بررسی استراتژیهای جاری استفاده میکنند.
هر ورودی در تقویم محتوای شبکههای اجتماعی معمولاً شامل ترکیبی از این عناصر است:
مراحل زیر را دنبال کنید تا یک برنامه محتوای شبکههای اجتماعی کارآمد و مؤثر ایجاد کنید.
1. حسابها و محتوای شبکههای اجتماعی خود را بررسی کنید.
قبل از ساختن تقویم پستهای شبکههای اجتماعی، نیاز به یک تصویر واضح از حسابهای شبکههای اجتماعی موجود خود دارید.
رکورد دقیق و بهروز از موارد زیر ایجاد کنید:
– حسابهای جعلی و پروفایلهای قدیمی
-امنیت حسابها و رمزهای عبور
-اهداف و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) برای هر حساب برندی در هر پلتفرم
-مخاطبان هدف شما، ویژگیهای جمعیتی و پرسونای آنها
-مسئولیتهای اعضای تیم و وظایف هرکدام
-موفقترین پستها، کمپینها و تاکتیکهای شما
-نقاط ضعف، نتایج نامطلوب و فرصتهای بهبود
-شاخصهای کلیدی برای اندازهگیری موفقیت آینده در هر پلتفرم
-فعالیتهای رقبا که میتوانید از آنها درس بگیرید
با این پکیج:
🎯: دیگه نیازی نیست نگران ایده، قلاب یا کال تو اکشن باشید!
🌱: بهجای سردرگمی، تمرکزتون رو روی رشد و پیشرفت بیزینستون بذارید.
⚙️: مشکلات فنی؟ به کمک این برنامه همه رو حل میکنید!
وقتی این پکیج رو تهیه کنید، تا 30 روز آینده خیالتون از تولید محتوا راحت میشه و میتونید روی کارهای بزرگتر و مهمتر تمرکز کنید!
پس همین الان اقدام کنید و اولین قدم به سمت موفقیت بیشتر رو بردارید! 👏
بهعنوان بخشی از ممیزی خود، توجه کنید که در حال حاضر چقدر بهطور منظم در هر شبکه اجتماعی پست میگذارید. به تحلیلهای خود نگاه کنید تا نشانههایی از تأثیر فرکانس یا زمان پستگذاری بر تعامل و تبدیلها بیابید.
۲. انتخاب کانالهای شبکههای اجتماعی و ترکیب محتوا
تصمیمگیری در مورد نوع محتوای قابل پستگذاری بخش کلیدی از استراتژی شبکههای اجتماعی شما است — و مرحلهای مهم در ساخت تقویم محتوای شبکههای اجتماعی. چند استراتژی بازاریابی استاندارد برای ترکیب محتوا وجود دارد که میتوانید برای شروع از آنها استفاده کنید:
-یکسوم از پستهای شما به تبلیغ کسبوکار شما یا ایجاد تبدیلها میپردازد.
-یکسوم از پستهای شما شامل محتوای انتخابشده از رهبران فکر صنعت است.
-یکسوم از پستهای شما شامل تعامل شخصی با دنبالکنندگان شما میشود.
قاعده ۸۰-۲۰
– ۸۰ درصد از پستهای شما باید اطلاعاتی، آموزشی یا سرگرمکننده باشند.
– ۲۰ درصد از پستهای شما باید به تبلیغ کسبوکار شما یا ایجاد تبدیلها بپردازد.
همچنین باید تعیین کنید که کدام کانالهای اجتماعی برای انواع مختلف محتوا مناسب است. ممکن است برخی کانالها اصلاً ضروری نباشند. ممیزی که در مرحله ۱ انجام دادهاید به شما کمک میکند تا مشخص کنید کدام کانالها برای کسبوکار شما مناسبترین هستند.
فراموش نکنید که محتوای تولیدشده توسط کاربران و محتوای انتخابشده را نیز برنامهریزی کنید. اینگونه، درگیر فرآیند تولید محتوا نشوید و کار خود را به راحتی مدیریت کنید.
صرفنظر از استراتژی شما برای تأمین محتوا، به یاد داشته باشید که بر روی افرادی که قصد دارید به آنها برسید تمرکز کنید. آیلین کوک، متخصص بازاریابی اجتماعی Hootsuite، میگوید:
همیشه مخاطب هدف خود را در اولویت قرار دهید. به جای دنبال کردن بازدیدها و تعاملات، محتوایی را اولویت دهید که برای دنبالکنندگان شما ارزشمند باشد.
چگونه از استوریهای اینستاگرام استفاده کنیم: 14 سوال پیچیده پاسخ داده شد
۳. تعیین کنید که تقویم محتوای شبکههای اجتماعی شما باید شامل چه مواردی باشد
تقویم محتوای شبکههای اجتماعی شما بهطور دقیق مانند دیگران نخواهد بود. برای مثال، یک مالک کسبوکار کوچک که پستهای شبکههای اجتماعی را خود انجام میدهد، احتمالاً تقویمی بسیار سادهتر از یک برند بزرگ با تیم اجتماعی کامل خواهد داشت.
اطلاعات و عملکردهایی که برای شما مهمترین هستند را مشخص کنید. به این ترتیب، میتوانید بیشترین بهره را از تقویم اجتماعی خود ببرید.
با جزئیات پایه شروع کنید، مانند:
– پلتفرم
– تاریخ
– زمان (و منطقه زمانی)
– متن
– تصاویر (مانند عکس، ویدئو، تصویرسازی، اینفوگرافیک، گیف و غیره)
– لینک به منابع
– لینک به پست منتشرشده، از جمله هر گونه اطلاعات پیگیری (مانند پارامترهای UTM)
همچنین ممکن است بخواهید اطلاعات پیشرفتهتری اضافه کنید، مانند:
– فرمت خاص پلتفرم (پست فید، استوری، ریل، نظر سنجی، استریم زنده، تبلیغ، پست قابل خرید و غیره)
– کمپین یا موضوع خاص شبکه اجتماعی (راهاندازی محصول، مسابقه و غیره)
– هدفگذاری جغرافیایی (جهانی، آمریکای شمالی، اروپا و غیره)
– پرداختی یا ارگانیک؟ (اگر پرداختی است، جزئیات بودجه اضافی ممکن است مفید باشد)
– آیا تأیید شده است؟
اگر تازه شروع کردهاید، یک صفحه گسترده ساده مناسب است. اگر به دنبال یک راهحل قدرتمندتر هستید، استفاده از ابزاری مانند Hootsuite را در نظر بگیرید. Hootsuite با تقویم تعاملی خود همراه است که:
– به شما کمک میکند پستهای کامل بسازید و آنها را از قبل برنامهریزی کنید
– از همکاری تیمی بر روی پیشنویسها پشتیبانی میکند
– بهترین زمانها برای پستگذاری در هر شبکه را توصیه میکند
– به شما امکان میدهد محتوا را به صورت عمده برنامهریزی کنید
– به شما اجازه میدهد تمامی محتوای برنامهریزیشده خود را متوقف کنید (برای مثال، اگر با بحران روابط عمومی غیرمنتظرهای روبهرو شدید)
۴. از تیم خود دعوت کنید تا تقویم را بررسی کنند و از بازخوردهای آنها برای بهبود استفاده کنید
یک تقویم اجتماعی مؤثر باید برای تمام اعضای تیم بازاریابی شما منطقی و مفهومی باشد. از ذینفعان و اعضای تیم خود بازخورد و ایدههای آنها را بپرسید تا مطمئن شوید که تقویم نیازهای همه را برآورده میکند.
هنگامی که شروع به کار با تقویم خود میکنید، ارزیابی کنید که چقدر برای شما مناسب است و از تیم بخواهید تا بازخوردهای مداوم ارائه دهند. به عنوان مثال، اگر احساس میکنید که تقویم پیچیده و دشوار است، ممکن است بخواهید برخی از جزئیات را کاهش دهید. اگر تقویم به اندازه کافی دقیق نیست، ممکن است نیاز به اضافه کردن چند ستون داشته باشید.
تقویم شما احتمالاً به تدریج با رشد کسبوکار شما تغییر خواهد کرد و این مشکلی ندارد!
۱. سازماندهی و صرفهجویی در زمان
یک تقویم محتوای شبکههای اجتماعی به شما این امکان را میدهد که از پیش برنامهریزی کنید، کارهای خود را به صورت دستهای انجام دهید، از چندوظیفگی اجتناب کنید و همه ایدههای محتوایی خود را برای بعد یادداشت کنید.
ابزارهای برنامهریزی تقویم محتوای شبکههای اجتماعی حتی به شما این امکان را میدهند که پستهای شبکههای اجتماعی را از قبل زمانبندی کنید. به این معنی که حسابهای شما میتوانند هر روز فعال باشند بدون اینکه نیاز باشد هر ساعت به تمام پلتفرمهای اجتماعی خود وارد شوید.
یک کاربر متوسط اینترنت به طور منظم از ۷.۵ پلتفرم اجتماعی استفاده میکند. برای بازاریابانی که چندین حساب اجتماعی را مدیریت میکنند، این تعداد میتواند بسیار بالاتر باشد. هنگامی که چندین حساب را مدیریت میکنید، سازماندهی بسیار مهم است — و برنامهریزی محتوا زمان بیشتری را برای کارهای استراتژیک که اغلب سرگرمکنندهتر است، آزاد میکند.
۲. آسانتر کردن پستگذاری به طور منظم
هیچ قاعده قطعی درباره میزان دفعات پستگذاری در شبکههای اجتماعی وجود ندارد. با این حال، برخی از شیوههای پذیرفتهشده به عنوان پایه وجود دارد. مهمترین قانون، صرفنظر از اینکه چند بار تصمیم به پستگذاری دارید، این است که برنامهریزی منظم را دنبال کنید.
پایبندی به یک برنامه منظم مهم است تا دنبالکنندگان و طرفداران شما بدانند چه انتظاری داشته باشند. این همچنین راه خوبی برای استفاده هوشمندانه از هشتگهای هفتگی مانند #MondayMotivation است. (من شخصاً #MonsteraMonday را ترجیح میدهم، اما ممکن است برای همه مناسب نباشد.)
۳. میتوانید واقعاً به تعطیلات بروید
زمانی که محتوا را ایجاد کرده و از پیش برنامهریزی کنید، میتوانید واقعاً از کار استراحت کنید. دیگر نیازی به ورود به حسابهای کاری خود در تعطیلات، نیمههای شب یا اوایل صبح نخواهید داشت.
برای مدیران شبکههای اجتماعی مشغول، ایجاد تقویم محتوای شبکههای اجتماعی یک عمل مراقبت از خود است.
۴. کاهش اشتباهات تایپی و جلوگیری از اشتباهات بزرگ
برنامهریزی پستها از قبل به شما این امکان را میدهد که کار خود را بررسی کنید و یک شبکه ایمنی در فرآیند کاری خود بسازید. همه چیز وقتی که در حال عجله برای پستگذاری نیستید، آسانتر است.
یک تقویم محتوای شبکههای اجتماعی، بهویژه یکی که دارای فرآیند تأیید است، بهترین راه برای جلوگیری از اشتباهات جزئی تا بحرانهای اجتماعی است.
۵. ایجاد محتوای با کیفیت بالاتر و کمپینهای هماهنگ
ارزشهای تولید محتوا در شبکههای اجتماعی از روزهای ابتدایی به طور چشمگیری افزایش یافته است. امروزه، دیدن یک پست که پشت آن یک تیم کامل خلاقیتهای اجتماعی باشد، چیز عجیبی نیست.
از تیم خود درخواست نکنید که همه چیز را کنار بگذارند برای ساخت یک Reel اضطراری در اینستاگرام، چون این کار نه تنها قلبها و ذهنها را به دست نخواهد آورد، بلکه منجر به تولید بهترین محتوا یا حساب کاربری هماهنگ نمیشود.
آموزش ساخت ریل های پربازدید در اینستاگرام
یک تقویم محتوای شبکههای اجتماعی به شما کمک میکند منابع را به درستی توزیع کنید و اطمینان حاصل کنید که تیم شما فضای لازم برای انجام بهترین کارهایشان را دارد.
پیروی از یک برنامه بلندمدت همچنین به شما این امکان را میدهد که محتوایی را ایجاد کنید که از اهداف بازاریابی اجتماعی شما و فراتر از آن پشتیبانی کند.
۶. زمانبندی محتوای خود برای تعطیلات و رویدادهای مهم
برنامهریزی محتوای خود در یک تقویم شما را ملزم میکند تا به آنچه که در تقویم میافتد توجه داشته باشید. این بدان معناست که برای هر چیزی از تغییر ساعت تابستانی تا سوپربول آماده خواهید بود. (و همچنین برای سایر موارد: مثل روز ملی پیتزا.)
۷. شناسایی فرصتها برای همکاریها
برنامهریزی محتوای خود از قبل به شما زمان میدهد تا به فرصتهای همکاری فکر کنید. یا برای همکاری با تأثیرگذاران در مورد محتوای اسپانسری اقدام کنید.
این کار همچنین هماهنگی بین محتوای ارگانیک و پرداختی را آسانتر میکند، به طوری که میتوانید از بودجه تبلیغات اجتماعی خود به بهترین شکل استفاده کنید.
تأثیرگذاران و وبلاگنویسان معمولاً تقویمهای محتوای تحریریه خود را دارند. این یک فرصت دیگر برای مقایسه نکات و یافتن فرصتهای بیشتر برای همکاری از طریق برنامهریزی محتوا است.
۸. ردیابی آنچه کار میکند و بهبود آن
آنچه زمانبندی شود، انجام میشود و آنچه اندازهگیری شود، بهبود مییابد.
تحلیلهای شبکههای اجتماعی شما یک معدن اطلاعاتی ارزشمند هستند. میتوانید از این دادهها برای بهبود نتایج کمرنگ و تولید محتوای بیشتر از بهترین محتوای خود استفاده کنید.
احتمالاً به اندازه مدیران شبکههای اجتماعی، ابزارهای مختلف تقویم محتوای شبکههای اجتماعی وجود دارد. اینجا به معرفی دو مورد از ابزارهای مورد علاقه ما میپردازیم:
۱. Google Sheets
مطمئناً Google Sheets ابزار پیچیدهای نیست. اما این ابزار رایگان و مبتنی بر ابر، زندگی را آسانتر میکند. یک صفحه ساده در Google Sheets میتواند خانه خوبی برای تقویم محتوای شبکههای اجتماعی شما باشد، به ویژه اگر از یکی (یا هر دو) از قالبهای ما به عنوان نقطه شروع استفاده کنید.
– مزایا:
– شتراکگذاری آسان: به راحتی میتوانید آن را با اعضای تیم و ذینفعان به اشتراک بگذارید.
– رایگان: هیچ هزینهای ندارد.
– **عملکرد مناسب:** به خوبی کار میکند و استفاده از آن آسان است.
۲. Hootsuite
ما هرگز از استفاده از صفحات گسترده انتقاد نمیکنیم. اما اگر به دنبال یک راهحل حتی سادهتر هستید، Hootsuite Planner تقویم محتوای شبکههای اجتماعی شما را به سطح بعدی میبرد.
ویژگیها:
– پیشنویس، پیشنمایش، زمانبندی و انتشار: میتوانید تمام پستهای شبکههای اجتماعی خود را پیشنویس، پیشنمایش، زمانبندی و منتشر کنید.
– ترکیب عمده: با استفاده از Bulk Composer، میتوانید صدها پست را در چندین پروفایل اجتماعی زمانبندی کنید.
۳. Canva
شما احتمالاً میدانید که Canva بهترین دوست مدیران شبکههای اجتماعی با ذوق طراحی است. این ابزار طراحی گرافیکی آساناستفاده، روشهای ایجاد محتوا را متحول کرده است، به همین دلیل ما Canva را به طور دائمی به داشبورد Hootsuite اضافه کردهایم. (جدی است، قالبهای Canva به طور مستقیم در Hootsuite Composer گنجانده شدهاند).
اگرچه HubSpot شاید بیشتر به عنوان یک پلتفرم مدیریت روابط با مشتری (CRM) شناخته شده باشد، اما این شرکت همچنین نرمافزار مدیریت شبکههای اجتماعی خود را نیز ارائه میدهد که میتواند نیازهای شما را برآورده کند.
مانند بسیاری از ابزارهای ذکر شده، برنامهریز شبکههای اجتماعی HubSpot به شما کمک میکند تا تمام کمپینهای خود را از یک مکان مدیریت کنید. این ابزار به شما امکان میدهد محتوای خود را در LinkedIn، Facebook، Instagram و Twitter منتشر کنید و زمان انتشار محتوا را به بهترین زمان ممکن تنظیم کنید.