اگر کسبوکار کوچک شما حضور فعالی در رسانههای اجتماعی نداشته باشد، ممکن است از مزایای قابل توجهی که برای برند شما وجود دارد، بیبهره بمانید. از طریق رسانههای اجتماعی، میتوانید مشتریان جدیدی جذب کنید و با مشتریان فعلی به شکلی عمیقتر و مؤثرتر تعامل داشته باشید. رسانههای اجتماعی میتوانند یک روش بسیار مقرونبهصرفه و شخصیسازیشده برای دسترسی به مشتریان شما باشند، در حالی که بینشهای ارزشمندی درباره برند شما ارائه میدهند.
عبدال محمد، مدیر ارشد دیجیتال و شریک در RBB Communications، میگوید: «رسانههای اجتماعی قابلیت هدفگذاری، دسترسی و مقیاس را با هزینهای کمتر از تقریباً تمام کانالهای بازاریابی دیگر فراهم میکنند. مردم تمام روز و هر روز در رسانههای اجتماعی حضور دارند. برندها باید جایی بروند که مردم حضور دارند.»
ما به بررسی موثرترین کاربردهای رسانههای اجتماعی برای کسبوکار، بهترین روشها برای تدوین یک استراتژی موثر بازاریابی در رسانههای اجتماعی، نحوه اندازهگیری بازگشت سرمایه (ROI) در رسانههای اجتماعی و چگونگی انتخاب بهترین پلتفرم رسانهای برای برند شما خواهیم پرداخت.
چگونه در 14 گام ساده یک کسب و کار راهاندازی کنیم؟
اینها برخی از جنبههای کسبوکار هستند که میتوانند از حضور در رسانههای اجتماعی بهرهمند شوند:
وقتی حضور موثری در رسانههای اجتماعی را به برنامه بازاریابی کسبوکار کوچک خود اضافه کنید، میتوانید به مشتریان و مخاطبان احتمالی خود در همان جایی که هستند، دسترسی پیدا کنید. در اینجا چند نکته و بهترین روشها برای ایجاد حضور موفق در رسانههای اجتماعی و بازاریابی برندتان آمده است:
-استراتژی بازاریابی در رسانههای اجتماعی را تدوین کنید. بهترین راه برای موفقیت در رسانههای اجتماعی این است که با یک برنامه وارد عمل شوید. این به معنای ایجاد یک استراتژی بازاریابی در رسانههای اجتماعی است که شامل هر پلتفرمی باشد که قصد استفاده از آن را دارید.
-به طور منظم پست بگذارید. دنبالکنندگان شما به یک حضور ثابت ارزش میدهند، بنابراین یک برنامه منظم برای پستگذاری را دنبال کنید. در عین حال که منظم هستید، از پستگذاری بیش از حد خودداری کنید، زیرا میتواند برای دنبالکنندگان شما آزاردهنده باشد.
-یک صدای واضح ایجاد کنید. یک صدای ثابت و لحن مناسب در حضور رسانههای اجتماعی خود ایجاد کنید؛ یکی که با مخاطبان شما همخوانی داشته باشد و بر نحوه دیدگاه آنها نسبت به برند شما تأثیر بگذارد. به مخاطبان خود گوش دهید و راههایی پیدا کنید که به آنها نزدیک شوید بدون اینکه به نظر برسد بیش از حد تلاش میکنید. از همه مهمتر، از نشان دادن کمی شخصیت نترسید. این به شما کمک میکند کسبوکارتان را به عنوان یک برند سازگار، دوستانه و مرتبط معرفی کنید.
-از رسانههای اجتماعی لذت ببرید. راههای جذابی برای جذب بیشتر مخاطبان و تعامل با مشتریان خود فراهم کنید، مانند برگزاری مسابقات در رسانههای اجتماعی، لینک دادن به وبسایت یا پیشنهادات ویژه در بیوی پروفایل خود و میزبانی از ویدئوهای زنده با بهروزرسانیها یا اخبار هیجانانگیز.
-مخاطبان خود را بشناسید. از ابزارهای تحلیلی خود برای مشاهده اطلاعات جمعیتی، رفتار مشتری و روندهای رسانههای اجتماعی استفاده کنید تا محتوای خود را بهبود دهید. دانستن اینکه مخاطبان شما چه انتظاری از شما دارند و واکنش نشان دادن به آن، میتواند به میزان زیادی در افزایش نرخ تعامل شما مؤثر باشد.
وقتی حضور موثری در رسانههای اجتماعی را به برنامه بازاریابی کسبوکار کوچک خود اضافه کنید، میتوانید به مشتریان و مخاطبان احتمالی خود در همان جایی که هستند، دسترسی پیدا کنید. در اینجا چند نکته و بهترین روشها برای ایجاد حضور موفق در رسانههای اجتماعی و بازاریابی برندتان آمده است:
-استراتژی بازاریابی در رسانههای اجتماعی را تدوین کنید. بهترین راه برای موفقیت در رسانههای اجتماعی این است که با یک برنامه وارد عمل شوید. این به معنای ایجاد یک استراتژی بازاریابی در رسانههای اجتماعی است که شامل هر پلتفرمی باشد که قصد استفاده از آن را دارید.
-به طور منظم پست بگذارید. دنبالکنندگان شما به یک حضور ثابت ارزش میدهند، بنابراین یک برنامه منظم برای پستگذاری را دنبال کنید. در عین حال که منظم هستید، از پستگذاری بیش از حد خودداری کنید، زیرا میتواند برای دنبالکنندگان شما آزاردهنده باشد.
-یک صدای واضح ایجاد کنید. یک صدای ثابت و لحن مناسب در حضور رسانههای اجتماعی خود ایجاد کنید؛ یکی که با مخاطبان شما همخوانی داشته باشد و بر نحوه دیدگاه آنها نسبت به برند شما تأثیر بگذارد. به مخاطبان خود گوش دهید و راههایی پیدا کنید که به آنها نزدیک شوید بدون اینکه به نظر برسد بیش از حد تلاش میکنید. از همه مهمتر، از نشان دادن کمی شخصیت نترسید. این به شما کمک میکند کسبوکارتان را به عنوان یک برند سازگار، دوستانه و مرتبط معرفی کنید.
-از رسانههای اجتماعی لذت ببرید. راههای جذابی برای جذب بیشتر مخاطبان و تعامل با مشتریان خود فراهم کنید، مانند برگزاری مسابقات در رسانههای اجتماعی، لینک دادن به وبسایت یا پیشنهادات ویژه در بیوی پروفایل خود و میزبانی از ویدئوهای زنده با بهروزرسانیها یا اخبار هیجانانگیز.
-مخاطبان خود را بشناسید. از ابزارهای تحلیلی خود برای مشاهده اطلاعات جمعیتی، رفتار مشتری و روندهای رسانههای اجتماعی استفاده کنید تا محتوای خود را بهبود دهید. دانستن اینکه مخاطبان شما چه انتظاری از شما دارند و واکنش نشان دادن به آن، میتواند به میزان زیادی در افزایش نرخ تعامل شما مؤثر باشد.
با توجه به اینکه بسیاری از مشتریان از قبل از طریق رسانههای اجتماعی ارتباط برقرار میکنند، استفاده از این بستر برای خدمات مشتری امری بدیهی است. از طریق ارتباط در رسانههای اجتماعی، میتوانید مشکلات مشتریان را سریع و کارآمد حل کنید و به ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار کمک کنید.
-به مشکلات مشتریان سریع پاسخ دهید. بسیاری از کسبوکارها رسانههای اجتماعی را به عنوان کانالی دیگر برای تبلیغ خود در نظر میگیرند و همیشه به نظرات مشتریان در پستها یا توییتها پاسخ نمیدهند. طبق تحقیقات
Convince & Convert، 42٪ از مصرفکنندگان انتظار دارند که به شکایات خود در رسانههای اجتماعی ظرف 60 دقیقه پاسخ داده شود و نزدیک به یکسوم انتظار دارند ظرف نیم ساعت پاسخ بگیرند. نظارت بر کانالهای رسانههای اجتماعی و پاسخگویی سریع به نگرانیها میتواند به شما کمک کند روابط قوی با مشتریان خود بسازید.
-از هشتگها بهطور استراتژیک استفاده کنید. نحوه عملکرد هشتگها در الگوریتم پلتفرمهای رسانههای اجتماعی ممکن است به طور مداوم تغییر کند، بنابراین همواره از توصیهها و بهترین روشهای استفاده از هشتگها در پلتفرمهای اجتماعی خود مطلع باشید. هشتگها به سازماندهی و آسان کردن دسترسی به موضوعات، بهویژه در پلتفرمهایی مانند توییتر، کمک میکنند. همچنین میتوانید اطلاعات بیشتری اضافه کرده و محتوای خود را با هشتگها بهصورت بهتری مدیریت کنید.
-مکالمات عمومی را بهصورت خصوصی ادامه دهید. بسیاری از مشتریان عصبانی یا ناراضی نظرات خود را بهصورت عمومی در حسابهای اینستاگرام و فیسبوک یک برند درج میکنند یا توییت میزنند. در حالی که نباید این پیامها را نادیده بگیرید، همیشه عاقلانه نیست که تمام گفتگو را بهصورت عمومی انجام دهید. با ارسال یک پاسخ اولیه و درخواست برای ادامه مکالمه بهصورت خصوصی، به سایر مشتریان نشان دهید که به نظرات و زمان آنها ارزش میدهید.
یکی از مستقیمترین و سودآورترین روشها برای بهرهبرداری از قدرت رسانههای اجتماعی، افزایش فروش است. شما میتوانید به روشهای مختلفی فروش خود را در رسانههای اجتماعی افزایش دهید:
-در رسانههای اجتماعی تبلیغ کنید. پلتفرمهای اصلی رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر، بسترهای تبلیغاتی دارند که به شما کمک میکنند به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید و کمپینهای تبلیغاتی خود را نظارت کنید.
-در رسانههای اجتماعی فروش داشته باشید. فیسبوک و اینستاگرام پلتفرمهای فروش و پستهای خرید را ارائه میدهند که کسبوکارها را قادر میسازد بهراحتی فروش آنلاین خود را آغاز کنند.
-با سفیران برند همکاری کنید. یافتن اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی یا مشتریان مشتاق که بهعنوان سفیر برند عمل کنند، راهی موثر برای تقویت تبلیغات دهان به دهان در مورد کسبوکار شما و افزایش فروش است.
–کسبوکار خود را با استفاده از شنود اجتماعی بهبود دهید. شنود اجتماعی فرآیندی است که در آن سازمانها بهطور کلی به آنچه مشتریان بهصورت آنلاین در مورد برند میگویند، گوش میدهند و از این اطلاعات برای بهبود کسبوکار استفاده میکنند. شنود اجتماعی دید گستردهتری از روندهای صنعت و احساسات مشتریان ارائه میدهد که ممکن است بهطور مستقیم یا غیرمستقیم بر برند و فروش آن تأثیر بگذارد.
در فرایند مدرن استخدام، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی راهی عالی برای جذب استعدادهای بالقوه فراهم میکنند. استخدام از طریق رسانههای اجتماعی در سایتهایی مانند لینکدین، فیسبوک و توییتر به کارفرمایان این امکان را میدهد که به یک مجموعه گسترده از متقاضیان دسترسی داشته باشند و به طور کارآمد از بین افراد مناسب انتخاب کنند.
کانالهای رسانههای اجتماعی یک کسبوکار نیز ابزار مهمی برای جذب نیرو هستند. کارمندان احتمالی احتمالاً بیشتر به پیوستن به تیم شما علاقهمند خواهند شد اگر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی شما بازتابدهنده برندتان باشد و ارزشهای شرکت شما را به اشتراک بگذارد.
وقتی با بحرانهایی مانند بمبگذاری در ماراتن بوستون مواجه میشوید، کسبوکار شما چه واکنشی در توییتر نشان میدهد؟ در فیسبوک چه پستی منتشر میکنید؟ چه تصمیم بگیرید پیامی صمیمانه به دنبالکنندگان رسانههای اجتماعی خود ارسال کنید و چه تصمیم بگیرید هفته را در سکوت سپری کنید، احتمالاً در مواجهه با چنین فاجعهای مطمئن نبودید که چگونه باید پیش بروید.
متأسفانه، کتاب آداب خاصی برای مدیریت بازاریابی در رسانههای اجتماعی در شرایطی که اخبار وحشتناک میشوند، وجود ندارد. با این حال، چندین رویکرد در مورد نحوه استفاده کسبوکارها از رسانههای اجتماعی برای واکنش به رویدادهای تراژیک وجود دارد.
در اینجا چند نکته برای استفاده از رسانههای اجتماعی در دوران بحران آورده شده است:
-اگر حرف خوبی برای گفتن ندارید، اصلاً چیزی نگویید.
-سکوت بهندرت پاسخ درستی در یک موقعیت تراژیک است.
-یک استراتژی رسانههای اجتماعی آماده داشته باشید تا کمتر در برابر یک فاجعه یا بحران دیگر غافلگیر شوید.
-کلمات خود را با دقت انتخاب کنید و همیشه از روی صداقت صحبت کنید.
-به محض شنیدن یک رویداد تراژیک، تقویم خود را بررسی کرده و هر پست غیرضروری را متوقف کنید.
-به دنبال راههایی باشید که کسبوکار شما بتواند به طور معناداری کمک کند.
استفاده از رسانههای اجتماعی برای کسبوکار مزایای زیادی دارد. در اینجا هشت مزیت کسبوکاری که رسانههای اجتماعی ارائه میدهند آورده شده است:
1.آگاهی از برند: میلیاردها نفر در سراسر جهان هر روز از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند و منطقی است که کسبوکار خود را جایی قرار دهید که مشتریان حضور دارند. به عنوان مثال، طبق گفته فیسبوک، حدود 60٪ از کاربران اینستاگرام محصولات جدید را از طریق این پلتفرم پیدا میکنند. رسانههای اجتماعی ابزاری ارزشمند برای ساختن برند و افزایش آگاهی از آن هستند.
2.شخصیت برند: در دنیای امروز، داشتن یک صدای متمایز و تعامل با مشتریان در سطح انسانی برای کسبوکارها از هر زمان دیگری مهمتر شده است. رسانههای اجتماعی راهی آسان برای ایجاد یک برند بصری فراهم میکنند و به شما اجازه میدهند هویت و صدایی برای نمایش ارزشهای برند خود ایجاد کرده و با دنبالکنندگان خود تعامل کنید.
3.رهبری فکری: رسانههای اجتماعی به کسبوکارها این امکان را میدهند که رهبران فکری شوند و از رقبای خود متمایز شوند، و با انتشار محتوای جذاب و مرتبط، خود را به عنوان رهبران صنعت معرفی کنند. شما میتوانید این کار را با به اشتراک گذاشتن محتوای خلاقانه در اینستاگرام، نوشتن پستهای وبلاگی متفکرانه برای لینکدین یا نشان دادن دیدگاهی تازه در توییتها انجام دهید.
چگونه یک تقویم محتوای شبکههای اجتماعی بسازیم: 4 مرحله
4.افزایش ترافیک وبسایت: اگر دنبالکنندگان شما از محتوای رسانههای اجتماعی شما خوششان بیاید، به شما علاقهمند میشوند و به وبسایت کسبوکار شما میروند تا بیشتر در مورد شرکت شما بدانند. این به معنای ترافیک بیشتر وبسایت و احتمالاً فروش بیشتر برای شماست.
5.مدیریت شهرت: شهرت همه چیز است، و رسانههای اجتماعی فرصت عالی برای ارتباط با مشتریان و حل سریع مشکلات را فراهم میکنند. شما حتی میتوانید یک هشتگ منحصربهفرد ایجاد کنید که دنبالکنندگان شما در صورت داشتن سوال یا شکایت از آن استفاده کنند تا مطمئن شوید افراد درست آن را میبینند. همچنین میتوانید از رسانههای اجتماعی برای برجسته کردن نظرات یا کامنتهای مثبت استفاده کنید.
6.تحلیل و بینش: بیشتر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی ابزارهای تحلیلی دارند که به شما اجازه میدهند تعداد دنبالکنندگان، نرخ تعامل و نرخ کلیک را پایش کنید. این اعداد میتوانند به شما کمک کنند نوع محتوایی را که دنبالکنندگان شما بهترین واکنش را به آن نشان میدهند، تعیین کنید و استراتژی بازاریابی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
7.تبلیغات هدفمند: ایجاد تبلیغات در پلتفرمهای اجتماعی آسان است و مزیت آن این است که میتوانید آنها را به طور خاص برای مخاطبان خود هدفگذاری کنید. تحقیقات نشان داده است که کاربران وقتی تبلیغات به طور خاص برای آنها طراحی شده باشد، بهتر واکنش نشان میدهند و این معمولاً باعث افزایش تعامل میشود.
8.تحلیل رقبا: علاوه بر تعامل با مشتریان، رسانههای اجتماعی به شما کمک میکنند تا رقبا را نظارت کنید. رقبای خود را دنبال کنید و توجه کنید که چه چیزی برای آنها خوب کار میکند و چه چیزی نه. این بینشها را در استراتژی بازاریابی رسانههای اجتماعی خود وارد کنید.
برای تدوین، راهاندازی و پیگیری ROI رسانههای اجتماعی کسبوکار خود، باید چندین عامل را در نظر بگیرید:
1.اهداف فوری خود را تعیین کنید.
بسیاری از سازمانها که در اندازهگیری ROI رسانههای اجتماعی مشکل دارند، اهداف مشخص و ملموسی را تعریف نکردهاند. کلید موفقیت در اندازهگیری ROI، تعیین اهداف کسبوکاری قابل دستیابی و ساخت استراتژی برای رسیدن به آنهاست.
2.اهداف بلندمدت خود را درک کنید.
اطمینان حاصل کنید که هدف نهایی خود را درک کردهاید—یعنی آنچه که تمام اهداف کوچکتر و فوری شما به آن منجر میشود. این چشمانداز نهایی به یکپارچهسازی تلاشهای رسانههای اجتماعی شما کمک میکند. هدف نهایی شما باید با برندینگ و دستورالعملهای ارتباطی کسبوکار شما هماهنگ باشد.
3.معیارهای قابل پیگیری را مشخص کنید.
زمانی که اهداف خود و نحوه دستیابی به آنها را دانستید، معیارهایی را که میخواهید پیگیری کنید، مشخص کنید، از جمله تعامل، مخاطب، دسترسی و احساسات. درک کنید چگونه از این اطلاعات برای استراتژی خود استفاده خواهید کرد.
4.معیارهای “فانتزی” را نادیده بگیرید.
هنگامی که کمپین بازاریابی رسانههای اجتماعی شما آغاز میشود، چندین معیار را پیگیری خواهید کرد. برخی از این معیارها به نام “معیارهای فانتزی” شناخته میشوند زیرا به راحتی قابل مشاهده هستند اما لزوماً داستان کامل موفقیت کمپین را نمیگویند. به معیارهای عمیقتری مانند تبدیلها از ترافیک تولید شده توسط کمپین فکر کنید تا داستان کامل را بگویید و ROI را به درستی اندازهگیری کنید. [برای یادگیری بیشتر در مورد پیگیری تبدیلها، مطالعه کنید.]
5.با دنبالکنندگان خود روابط بسازید.
زمانی که دنبالکنندگان شما احساس کنند که رابطهای با شما دارند، احتمالاً بیشتر با محتوای شما تعامل خواهند کرد و خرید یا تعهد به کسبوکار شما را دنبال خواهند کرد.
6.به کیفیت، نه کمیت توجه کنید.
با دقت به پستهای رسانههای اجتماعی خود فکر کنید و محتوای بررسی شده و مفید را ارائه دهید. رسانههای اجتماعی شما باید به کسبوکار شما خدمت کند و به هدفی برسد، نه فقط برای وجود داشتن. زمان خود را برای بررسی عکسها، توضیحات و هشتگها مناسب برای هر پلتفرم صرف کنید. ابزارهای انتشار مانند Hootsuite یا Later میتوانند به شما کمک کنند تا پستها را قبل از انتشار تنظیم و پیشنمایش کنید.
7.هزینهها را در مقایسه با نرخ موفقیت تحلیل کنید.
هزینه یکی از معیارهای ساده برای اندازهگیری است. هنگام تحلیل موفقیت کمپین خود، مطمئن شوید که تمام پول هزینه شده و نحوه استفاده از آن را در نظر بگیرید.
1.کدام پلتفرم رسانههای اجتماعی برای کسبوکار مناسبتر است؟
این به نوع کسبوکار و اهداف رسانههای اجتماعی آن بستگی دارد. فیسبوک بزرگترین مخاطب را دارد و بیشترین فضای سفارشیسازی بازاریابی رسانههای اجتماعی را ارائه میدهد. توییتر بهترین گزینه برای دریافت بازخورد و تعامل مستقیم با مشتریان است. پینترست برای کسبوکارهای کوچک و تخصصی که میتوانند مستقیماً در سایت بازاریابی کنند، ایدهآل است. یوتیوب به طور قابل توجهی بهترین پلتفرم رسانههای اجتماعی برای هدایت ترافیک به وبسایتهای دیگر، مانند صفحه فرود شرکت که مشتریان میتوانند خرید کنند، به حساب میآید.
بهترین سایت رسانههای اجتماعی، سایتی است که بتوانید برای اهداف خاص کسبوکار خود از آن بهره ببرید. با این حال، ترکیبی از استفاده از رسانههای اجتماعی در چندین سایت معمولاً نتایج بهتری به دنبال دارد.
2.معایب رسانههای اجتماعی برای کسبوکار چیست؟
معایب رسانههای اجتماعی به طور عمده به پلتفرمهایی که استفاده میکنید بستگی دارد، اما برخی معایب عمومی وجود دارد:
-سرمایهگذاری زمانی: مدیریت یک حساب رسانههای اجتماعی زمان زیادی میبرد و اگر کار را به خارج بسپارید، برای پرداخت هزینه آن زمان به مقدار زیادی پول نیاز خواهید داشت. در حالی که ارتباطات اولیه ناشی از این سرمایهگذاریها معمولاً ارزشمند است، سرمایهگذاریهای رسانههای اجتماعی در طول زمان بازده کمتری ایجاد میکنند.
-تبلیغات منفی: یکی دیگر از معایب عمده، پتانسیل تبلیغات منفی است. چیزی به سادگی یک اشتباه تایپی میتواند پیام اشتباهی ارسال کند و حتی پس از اصلاح آن، پیامدهای تبلیغات منفی ادامه خواهد داشت. تقریباً اجتنابناپذیر است که حساب رسانههای اجتماعی با موضوعات سیاسی یا سایر موضوعات جنجالی مواجه شود و کسی همیشه احتمالاً از گفتوگوی کسبوکار شما ناراضی خواهد بود.
-تأثیر غیرمنصفانه: یکی از چالشبرانگیزترین ریسکها مدیریت تأثیر دنبالکنندگان رسانههای اجتماعی است. آنها همیشه بخش کوچکی از مشتریان کل شما را نمایندگی خواهند کرد، اما به احتمال زیاد پرصدا خواهند بود و ممکن است شما را به اشتباه در درک آنچه که بیشتر مشتریان شما واقعاً میخواهند یا فکر میکنند، سوق دهند. اعتماد بیش از حد به رسانههای اجتماعی میتواند کسبوکار را به مسیر اشتباهی سوق دهد.
3.چه بودجهای باید برای بازاریابی رسانههای اجتماعی در نظر بگیرید؟
رقم معجزهآسا برای بازاریابی رسانههای اجتماعی وجود ندارد. در حالی که احتمالاً باید مقداری پول برای آن هزینه کنید، میزان بازدهی که از هزینههای خود دریافت میکنید به کارایی کمپین شما بستگی خواهد داشت.
بر اساس گزارش WebStrategies، شرکتها معمولاً 15٪ تا 25٪ از کل بودجه دیجیتال مارکتینگ خود را به رسانههای اجتماعی اختصاص میدهند. این نقطه شروع خوبی است، اما شما میتوانید و باید بر اساس آمار ROI خود، هزینههای خود را تنظیم کنید وقتی که این اعداد در دسترس باشند.
کیلی کولیگوفسکی و سایج درایور در نوشتن و گزارشنویسی این مقاله مشارکت داشتهاند. مصاحبههای منبع برای نسخههای قبلی این مقاله انجام شده است.