با نگاهی به ۶ ماه دوم سال ۱۳۹۷ و اتفاقات آن میتوان تحلیل مناسبی از…
مقاله جامع وبمستری 2019
وبمستری چیست و وبمستر کیست؟
اولین مفهومی که باید با آن باید آشنا شویم درک درست از کلمه وبمستری است، که امروزه برای این کلمه معنا های اشتباهی زیادی تعریف شده است که در این قسمت شما را با مفهوم درست این کلمه آشنا میکنیم
وبمستری به چه معنایی است؟
به طور کلی، وبمستری به مجموعه وظایف راه اندازی، مدیریت و درآمدزایی یک وبسایت گفته می شود.
وبمستری فراتر از برنامه نویسی و طراحی سایت است. یک وبمستر به منزله مدیر سایت است.
در شرکت های بزرگ، برنامه ریزی برای موفقیت بر عهده مدیر و مدیر عامل شرکت است. در کسب و کارهای اینترنتی هم پیش بردن اهداف وب سایت بر عهده وبمستر است.
وبمستری یعنی اینکه کسی توانایی های کلیدی برای مدیریت یک کسب و کار اینترنتی را داشته باشد و بتواند به بهترین شکل، این کسب و کار را مدیریت کند و آن را به درآمد برساند.
وبمستر کیست؟
وبمستر، کسی است که مسئولیت جریان ها و فرآیندهای یک وب سایت را بر عهده دارد. به علاوه توانایی کسب درآمد از سایت را نیز دارد.
همان طور که به شغل یک «کارمند»، «کارمندی» گفته می شود، به شغل یک «وبمستر»، «وبمستری» می گویند.
یک وبمستر باید چه تخصصهایی داشته باشد؟ (بخش یک)
حالا که با مفهوم درست وبمستر آشنا شدیم به صورت کامل در مورد تخصص هایی که یک وبمستر باید بداند صحبت میکنیم و هر یک از موارد را توضیح میدهیم.
طراحی سایت
گاهی پیش میآید که وبسایت با مشکلی فنی مواجه میشود. مثلا افزونهها با یکدیگر تداخل پیدا میکنند و درست کار نمیکنند یا بخشی از سایت از کار میافتد. اینجاست که باید وبمستر وارد عمل شود و چیدمان عناصر سایت را تغییر دهد و افزونههای غیرضروری را حذف کند. به همین دلیل وبمستران باید طراحی سایت را به صورت کامل بلد باشند تا در صورت بروز ایراد فنی، بتوانند آن را برطرف کنند.
طراحی سایت
گاهی پیش میآید که وبسایت با مشکلی فنی مواجه میشود. مثلا افزونهها با یکدیگر تداخل پیدا میکنند و درست کار نمیکنند یا بخشی از سایت از کار میافتد. اینجاست که باید وبمستر وارد عمل شود و چیدمان عناصر سایت را تغییر دهد و افزونههای غیرضروری را حذف کند. به همین دلیل وبمستران باید طراحی سایت را به صورت کامل بلد باشند تا در صورت بروز ایراد فنی، بتوانند آن را برطرف کنند.
ساخت
(CTA) (Call To Action) یا دعوت به اقدام، تکنیکی است که از کاربر میخواهد اقدامی انجام دهد. مثلا روی دکمهای کلیک کند، به صفحه محصول برود، اپلیکیشن موبایل وبسایت را دانلود کند، در خبرنامه ایمیلی عضو شود و… . دعوت از مخاطب برای انجام کار در سایت، باعث میشود که او بیشتر با عناصر وبسایت درگیر شود و نام برند را در خاطر بسپارد. طراحی CTA و مکان قرار گرفتنش در وبسایت از جمله موضوعاتی است که وبمستر آنها را مشخص میکند.
تبدیل
وبمستر باید بتواند بازدیدکنندگان سایت را به افراد علاقهمند تبدیل کند. تبدیل بازدیدکننده به علاقهمند به کمک CTA ها انجام میشود. وقتی کاربری ایمیلش را وارد کرد یا کتاب رایگان موجود در سایت را دانلود کرد یعنی اینکه به موضوعات و درونمایه وب سایت علاقه مند شده است. فراتر از این، وبمستر باید کاری کند که علاقهمندان وبسایت به مشتریان تبدیل شوند. وبمستر این کار را با راهاندازی کمپین، ارسال بن تخفیف برای خرید و ایمیل مارکتینگ انجام میدهد. هرچه تعداد بیشتری از افراد به مشتریان سایت تبدیل شوند، نرخ تبدیل سایت (Conversion Rate) افزایش مییابد
تبدیل
وبمستر باید بتواند بازدیدکنندگان سایت را به افراد علاقهمند تبدیل کند. تبدیل بازدیدکننده به علاقهمند به کمک CTA ها انجام میشود. وقتی کاربری ایمیلش را وارد کرد یا کتاب رایگان موجود در سایت را دانلود کرد یعنی اینکه به موضوعات و درونمایه وب سایت علاقه مند شده است. فراتر از این، وبمستر باید کاری کند که علاقهمندان وبسایت به مشتریان تبدیل شوند. وبمستر این کار را با راهاندازی کمپین، ارسال بن تخفیف برای خرید و ایمیل مارکتینگ انجام میدهد. هرچه تعداد بیشتری از افراد به مشتریان سایت تبدیل شوند، نرخ تبدیل سایت (Conversion Rate) افزایش مییابد
سئو
یکی از اصلیترین کارهای وبمستر، بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو (سئو) است. سئو کردن یعنی اینکه وبسایت در یک کلمه کلیدی از دیگر وبسایتها جلو بزند و جزو اولین نتایج جستجو ظاهر شود. وبمستر باید به کلمات کلیدی رقابتی توجه کند و بر اساس آنها محتواهایی مناسب و تبلیغاتی تاثیرگذار تولید کند. به علاوه باید تکنیکهای on-page و off-page را نیز بلد باشد تا بتواند از همه لحاظ رتبه وبسایت را ارتقا دهد
بازاریابی اینترنتی
اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره بازاریابی اینترنتی به دست آورید، مقاله بازاریابی اینترنتی را مطالعه بفرمایید. آگاهی از روشهای مختلف بازاریابی اینترنتی یکی از وظایف اصلی وبمستران است. وبمستران باید بتوانند در اینترنت تبلیغ کنند و مخاطبان اینترنتی را به سمت وبسایت جذب کنند. تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و فروش در دنیای مجازی با استفاده از روشهای بازاریابی اینترنتی انجام میشود.
بازاریابی اینترنتی
اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره بازاریابی اینترنتی به دست آورید، مقاله بازاریابی اینترنتی را مطالعه بفرمایید. آگاهی از روشهای مختلف بازاریابی اینترنتی یکی از وظایف اصلی وبمستران است. وبمستران باید بتوانند در اینترنت تبلیغ کنند و مخاطبان اینترنتی را به سمت وبسایت جذب کنند. تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و فروش در دنیای مجازی با استفاده از روشهای بازاریابی اینترنتی انجام میشود.
ایمیل مارکتینگ
یکی از روشهای بازاریابی، ایمیل مارکتینگ است. یکی از ارزانترین ابزارهای تبلیغاتی ایمیل مارکتینگ است. وبمستران باید بتوانند با استفاده از ایمیل، مشتریان را از خدمات و محصولات وبسایت باخبر کنند.
راه اندازی کمپین تبلیغاتی
کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از فعالیتهای چندجانبه است. هدف کمپین و مخاطبان هدف، قبل از هر اقدامی مشخص میشود و با برنامهریزی دقیق، کمپین آغاز میشود. در هر قسمت از کمپین، پیام اصلی در زمان مناسب به دست مخاطب مناسب میرسد. با کمک پیامهای یک کمپین تبلیغاتی میتوان مخاطبان بیشتری جذب کرد. وبمستران باید بتوانند معیارهای یک کمپین موفق را مشخص کنند و آن را اجرا کنند
راه اندازی کمپین تبلیغاتی
کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از فعالیتهای چندجانبه است. هدف کمپین و مخاطبان هدف، قبل از هر اقدامی مشخص میشود و با برنامهریزی دقیق، کمپین آغاز میشود. در هر قسمت از کمپین، پیام اصلی در زمان مناسب به دست مخاطب مناسب میرسد. با کمک پیامهای یک کمپین تبلیغاتی میتوان مخاطبان بیشتری جذب کرد. وبمستران باید بتوانند معیارهای یک کمپین موفق را مشخص کنند و آن را اجرا کنند
صفحه فرود
به هر صفحهای که کاربر وارد آن میشود یا به اصطلاح بر آن فرود میآید، صفحه فرود (Landing page) گفته میشود. معمولا صفحه فرود به صورت جداگانه از صفحات اصلی یک وبسایت طراحی میشود. گاهی اوقات صفحه فرود هنگام خروج بازدیدکننده از سایت نشان داده می شود تا اطلاعات بازدیدکنندگان (نام و نام خانوادگی، شهر، ایمیل) را دریافت کند. وبمستران باید بتوانند با طراحی صفحه فرود موقعیتهای مناسبی برای فروش بالقوه ایجاد کند و مدت زمان حضور افراد در سایت را افزایش دهند.
تبلیغنویسی
تبلیغنویسی را می توان زیرشاخهای از بازاریابی اینترنتی دانست. وبمستر باید مهارت نوشتن تبلیغهای جذاب و پرفروش را داشته باشد. نوشتن یک صفحه محصول جذاب نمونهای از تبلیغنویسی است. با نوشتن تبلیغات تاثیرگذار، فروش محصولات بیشتر شده و سود به دست آمده نیز بیشتر میشود.
تبلیغنویسی
تبلیغنویسی را می توان زیرشاخهای از بازاریابی اینترنتی دانست. وبمستر باید مهارت نوشتن تبلیغهای جذاب و پرفروش را داشته باشد. نوشتن یک صفحه محصول جذاب نمونهای از تبلیغنویسی است. با نوشتن تبلیغات تاثیرگذار، فروش محصولات بیشتر شده و سود به دست آمده نیز بیشتر میشود.
تبلیغات کلیکی و بنری
علاوه بر نوشتن متنهای تبلیغاتی، وبمستر باید وبسایتش را در گوگل و وبسایتهای پرمخاطب تبلیغات کند. شناسایی مکان مناسب برای سفارش تبلیغات، تعیین بودجه کافی برای تبلیغات و شکل نمایش تبلیغات از جمله کارهایی است که وبمستر انجام میده
تجربه کاربری
تجربه کاربری (User Experience) مجموعهای از رفتارها و احساسات کاربران در هنگام حضور در وبسایت است. برای بهبود تجربه کاربری، فرآیندهای سایت باید تمام روندها و محصولات داخل سایت ساده و قابل فهم باشند. به طوری که از صفحه اصلی بتوان با 2یا 3 کلیک به تمام بخشهای سایت دسترسی پیدا کرد. اگر تجربه کاربر در هنگام استفاده از خدمات و محصولات سایت شما خوب باشد، خاطره خوبی در ذهنش نقش میبندد و باز هم به وبسایت شما سر میزند.
تجربه کاربری
تجربه کاربری (User Experience) مجموعهای از رفتارها و احساسات کاربران در هنگام حضور در وبسایت است. برای بهبود تجربه کاربری، فرآیندهای سایت باید تمام روندها و محصولات داخل سایت ساده و قابل فهم باشند. به طوری که از صفحه اصلی بتوان با 2یا 3 کلیک به تمام بخشهای سایت دسترسی پیدا کرد. اگر تجربه کاربر در هنگام استفاده از خدمات و محصولات سایت شما خوب باشد، خاطره خوبی در ذهنش نقش میبندد و باز هم به وبسایت شما سر میزند.
رابط کاربری
رابط کاربری (User Interface) یعنی تمرکز بر آن چیزهایی که کاربر به آن نیاز دارد. رابط کاربری بیشتر بر معماری سایت متمرکز است. میتوان گفت UI زیرمجموعه ای از UX است. در حقیقت UI در جهت تحقق اهداف UX پیش میرود.
فروش
فروش اینترنتی از دیگر تخصصهای یک وبمستر است. موفقیت در فروش اینترنتی به نگرش مسئول سایت بستگی دارد. وبمستران باید آمادگی این را داشته باشند که با فروش تلفنی و فروش اینترنتی به درستی اطلاع دقیق و حس اطمینان را به مشتری خود بدهند که این باعث خرید شود.
فروش
فروش اینترنتی از دیگر تخصصهای یک وبمستر است. موفقیت در فروش اینترنتی به نگرش مسئول سایت بستگی دارد. وبمستران باید آمادگی این را داشته باشند که با فروش تلفنی و فروش اینترنتی به درستی اطلاع دقیق و حس اطمینان را به مشتری خود بدهند که این باعث خرید شود.
مدیریت پروژه
وبمستران باید مهارت مدیریت پروژه را به خوبی بلد باشند. مدیریت پروژه یعنی بررسی تمام جنبههای پروژه و اطمینان حاصل کردن از اجرای درست بخشهای پروژه در زمانهای مختلف. وقتی کسی قبول میکند که وبسایتی را وبمستری کند، باید تمام قسمتهای وبسایت، برنامه فروش، روند اجرای روشهای بازاریابی اینترنتی و… را زیر نظر داشته باشد. در صورتی که در هر یک از اجزای کسبوکار اینترنتی مشکلی پیش بیاید، این وظیفه وبمستر است که آن را شناسایی و برطرف کند. گاهی اوقات نیاز است که برای کنترل بخشهای سایت، کارها را به دیگران واگذار کند و وبمستر باید نحوه انجام دادن مسئولیتهای این افراد را کنترل کند.
بیشتر بدانید
در این قسمت برای این که نشان دهیم که تمام زیرشاخه های حرفه وبمستری اهمیت زیادی دارند یکی از مهم ترین زیرشاخه ها یعنی سئو را با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار میدهیم.
سئو چیست؟
سئو (SEO) برگرفته از عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است. در حقیقت، به روند بهینه سازی صفحات وب سایت برای موتورهای جستجو، سئو گفته می شود. بهینه سازی سایت کمک می کند که در یک کلمه کلیدی بالاترین رتبه را در نتایج گوگل به دست بیاورید. سئو یکی از مطمئن ترین راه ها برای ورود به بازار هدف است.
چرا سئو مهم است؟
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا باید وب سایت را برای موتور جستجو بهینه کرد. روزانه میلیون ها نفر در موتور جستجویی مانند گوگل جستجو می کنند. گوگل نیز وب سایت های مختلف را پیمایش کرده و سایت هایی که نزدیک ترین رابطه با عبارت جستجو شده دارند را به کاربران نشان می دهد. 80 درصد از افراد به نتایجی که در صفحه اول گوگل ظاهر می شود بسنده می کنند. پس وب سایت های صفحه اول گوگل 80 درصد شانس کلیک شدن دارند. از این 80 درصد، 20 درصد فقط به نتیجه اول جستجو اختصاص دارد. به همین دلیل است که قرار گرفتن در اولین نتیجه و در اولین صفحه تا این اندازه مهم است.
در نتیجه:
• با قرارگرفتن در صدر نتایج گوگل، شانس دیده شدن و کلیک کردن بیشتر خواهد شد.
• سریع تر از رقیبان می توان توجه مشتری را به خود جلب کرد.
• ترافیک وب سایت بیشتر می شود؛ زیرا افراد بیشتری وارد سایت شده اند.
• با افزایش ترافیک، احتمال خرید کردن از سایت افزایش می یابد و فروش بیشتر یعنی سود بیشتر.
دیدن این فیلم توضیحات بیشتری درباره اهمیت سئو به شما خواهد داد.
سئو و استراتژی
برای سئو کردن سایت خود، قبل از هر کاری باید استراتژی های خود را مشخص کنید؛ یعنی مشخص کنید که در کدام کلمه کلیدی می خواهید مخاطبانتان را به سمت خود بکشانید.
مثلاً اگر معلم ریاضی هستید و وب سایتی برای آموزش ریاضی دارید، با کلمه کلیدی «آموزش دیفرانسیل» می توانید در صفحه اول گوگل ظاهر شوید و دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی رشته ریاضی را هدف بگیرید.
به طور کلی، سئو کمک می کند تا در جمعیت بزرگ مخاطبان، افرادی که به دنبال یک عبارت خاص می گردند را پیدا کرده و خدمات دلخواهشان را به آنها ارائه داد.
پس می توان سئو را مطمئن ترین و ارزان ترین راه برای پوشش علاقه مندان دانست.
اگر دوست دارید تا بیشتردرباره ارتباط سئو و استراتژی بدانید، این نکته مهم را مطالعه کنید.
چگونه وب سایت خود را سئو کنید؟
برای اینکه وبسایت خود را سئو کنید، در نظر داشته باشید که تمام فعالیت های شما باید برای جلب رضایت گوگل باشد؛ زیرا گوگل گوی رقابت را از دیگر موتورهای جستجو ربوده است.
امروزه این گوگل است که سایت ها را رتبه بندی کرده و وب سایت های ممتاز را به کاربرانش پیشنهاد می کند. در سئو، باید فاکتورهای تایید شده گوگل را مد نظر داشت.
برای اینکه وب سایت خود را بهینه کنید به این نکات مهم توجه کنید:
• با ابزارهایی مانند Keyword Planner، Google Trends و Google Suggestion کلمه کلیدی مرتبط با فعالیت خود را پیدا کنید.
در عنوان صفحه سایت خود حتماً از کلمه کلیدی استفاده کنید. عنوان اولین نکته ای است که به چشم گوگل می خورد.
• در توضیحات وب سایت (Description) به اندازه یک پاراگراف درباره کلمه کلیدی توضیح دهید. تا به اینجا گوگل حدس می زند که وب سایت شما در مورد کلمه کلیدی حرفی برای گفتن دارد.
خواندن مقاله صفر تا صد متا تگ توضیحات برای سئو در این زمینه شما را راهنمایی خواهد کرد.
• متن خود را به گونه ای بنویسید که اهمیت کلمه کلیدی در آن مشخص شده باشد. مثلاً کلمه کلیدی را توپر کرده و از راهنماهای تیتر ساز (H1، H2) استفاده کنید. پاراگراف بندی مطالب را فراموش نکنید.
نکته
• از مطالب صفحه وب سایت خود به دیگر صفحات سایت لینک بدهید. با این کار صفحات وب سایت را از بن بست در می آورید و صفحه ای دیگر را به کاربر پیشنهاد می دهید.
• دکمه اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را در انتهای مطلبتان قرار دهید.
• نرخ خروج از صفحه را کاهش دهید.
• سرعت سایت خود را افزایش دهید. سرعت سایت، عاملی مهم در بهبود تجربه کاربر است که در مقاله 13 نکته مهم بهبود تجربه کاربری در سئو درباره آن مفصل توضیح داده ایم.
البته می توانید فنی تر به موضوع سئو نگاه کنید.
برای این کار لازم است از ابزارهای دقیق تری استفاده کنید. ما در جعبه ابزار سئو، همه ابزارهای مود نیاز برای سئو را معرفی کرده و نحوه به کارگیری آنها را به شما آموزش داده ایم.
نتیجه گیری:
بهینه سازی صفحات سایت (سئو) باعث می شود که شما در مقابل دید مشتریان قرار بگیرید.
افراد اگر بارها شما را در صفحه اول گوگل ببینید، به سایت شما خواهند آمد.
در این مقاله شما با تعریف سئو آشنا شدید. هم چنین یاد گرفتید که چگونه سایت خود را سئو کنید. از شما می خواهیم نکات گفته شده در این مطلب را عملی کرده و نتیجه را رصد کنید.
نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که با یک بار اقدام کردن وب سایت شما به صفحه اول گوگل نخواهد آمد. علم سئو به تداوم و پیگیری نیاز دارد. شما باید مدام رتبه سایت خود را بررسی کنید، میزان صعود یا سقوط رتبه خود را در نظر بگیرید و برای بهبود رتبه وب سایت خود هر روز تلاش کنید.
برای وسیع تر کردن دامنه اطلاعاتی خود می توانید کتاب 200 فاکتور موثر در سئوی سایت را دانلود کرده و مطالعه کنید.
وبمستری شامل چه وظایفی می شود؟
در این قسمت تعدادی از وظایف یک وبمستر در هر زیر شاخه طبقه بندی کردهایم:
بخش های مرتبط به سئو سایت
• بررسی وضعیت سرور وبسایت (آپتایم)
• بررسی صحت لینکهای موجود در سایت
• بررسی عناوین (title) صفحات مختلف سایت
• ثبت سایت و بالا بردن رتبهی آن در موتور های جستجو (سئو)
• بررسی و گسترش کلمات کلیدی که موتورهای جستجوگر سایت را با آن می شناسند
• بررسی صفحات پر بازدیدکننده و کم بازدیدکننده سایت و بهبود آنها
• بررسی صفحاتی که کاربران با دیدن آن از سایت خارج می شوند
• بررسی صفحاتی که مدت هاست به روز نشده اند و به روز کردن آن ها
• بررسی سایت های پر بیننده و مرتبط با سایت جهت در خواست لینک و یا تبلیغات در آن سایت ها
• نظر خواهی در مورد گرافیک و طراحی وب سایت و سرعت بارگزاری صفحات از کاربران و بهبود آن ها
بخش های مرتبط به بازاریابی، تولید محتوا، مدریت سایت
• بررسی و بهبود کمپین های مربوط به بازاریابی اینترنتی و تبلیغات
• ارائه یادداشتها، مطالب آموزشی، وقایع یا گزارشهای روزانه یا هفتگی در بخش وبلاگ
• بررسی منابع ورود کاربران به سایت (referral link)
• تهیه بانک اطلاعاتی از کاربران سایت (جهت اطلاع رسانی)
• مستندسازی فعالیت های مربوط به کسب و کار
• ارائه گزارش سالیانه درباره عملکرد سایت در طول یک سال گذشته
• بررسی و بهبود کمپین های ایمیل مارکتینگ و تحلیل آمارهای مربوطه
• بررسی و بهبود عملیات تبدیل در وبسایت
• ارسال به موقع اطلاعات و محتوای جدید سایت در ساعات خاصی از شبانه روز
• بررسی گستردگی جغرافیایی بازدید کنندگان سایت، علل آن و گسترش آن
• سیستم سازی فرآیندهای موجود در کسب و کار
• اجرای روش های مختلف بازاریابی اینترنتی، عصبی و محتوایی
بخش های مرتبط به تجربه کاربری و رابط کاربری
• درک نیاز مخاطبان سایت از طریق هماهنگی بین نام سایت و کیفیت مطالب
• بررسی و بهبود منظم مشکلات کاربران در رابطه با کارآیی وبسایت
• پاسخگویی و تشکر از بازخوردهای کاربران و تهیه آرشیو از آنها
• بررسی امکان دو یا چند زبانه کردن سایت (درک نیاز مخاطبان)
• بررسی و بهبود ناوبری سایت برای کاربران
• و …
وبمستری شغل است یا کسب و کار؟
می توان گفت وبمستری یک شغل است و کسی که وبمستر باشد، می تواند برای وبسایت های مختلفی کار کند و به این صورت پول به دست بیاورد؛ اما نکته ای که وجود دارد این است که وبمستری می تواند برای راه اندازی کسب و کار شخصی نیز استفاده شود.
کسی که از مهارت های وبمستری کامل برخوردار باشد، می تواند کسب و کار یا کسب و کارهای اینترنتی خود را راه اندازی کرده و آن ها را به درآمد برساند و به این صورت برای خود منبع درآمدزایی داشته باشد. در مقاله شغل دوم مناسب برای کارمندان، وبمستری به عنوان یکی از این مشاغل معرفی شده بود.
لینک های مرتبط به این بخش
برای کسب تمام این مهارت ها با بهترین اساتید در این زمینه میتوانید در دوره جامع وبمستری (نهمین دوره) شرکت کنید
در صفحه آزمون سنجش مهارت وبمستری سایت با انجام دادن آزمون مهارت شما را ارزیابی و نمره نهایی را به شما ارائه میکند.
در مقاله ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی با ایمیل چیست؟ با یکی دیگر از زیر شاخه های حرفه وبمستری با جزئیات بیشتر آشنا میشویم.
در مقاله جامع سئو 2019 نگاهی عمیق به مبحث و نکات سئو داشته ایم و با بخش های مختلف این مبحث آشنا میشویم
جایگاه شغل وبمستری (بخش دوم)
دوره زمانی الان بهترین وقت برای ایده پردازی است، زیرا به دلیل اشتراک گذاری راحت میتوان از آن ایده کسب درآمد کرد، و اما چگونه؟ به این فکر کنید که در زمان قدیم برای خرید یک لباس چقدر باید وقت میگذاشتید تا آن را از فروشگاه های فیزیکی خریداری کنید، و الان چه اتفاقی افتاده؟
تاثیر دنیای مجازی
با آمدن فضایی مجازی و دنیای وب تقریبا همه کار ها برای ما آسان شده، به راحتی ویدیو مورد علاقمون را تماشا میکنیم و دیگه خبری از دیسک نیست، یا در مورد جایی که قراره سفر کنی به راحتی اطلاعات کسب میکنی و خیلی موارد مشابه دیگر…
روش استفاده از دنیای مجازی را باید بلد باشیم
به نظر من این که این حرفه رو بلد باشیم که از این دنیای مجازی بتونیم استفاده کنیم برای همه واجبه چون تغییری که در کسب و کار ها و ارتباط های مردم داره شکل میگیره دیگر هیچ شباهتی با قدیم نداره و این تغییر با سرعت در حال وقوع پیوستنه، و البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که در ایران این روند از جاهای دیگر دنیا کند تره شاید این حرف اول باعث ناراحتی آدم شه و شایدم حتی باعث خوشحال ولی چرا؟ دلیلش سادس! چون میدونیم که همچین روندی در ایران در حال شکل گرفتن و کامل شدن است و ما میتونیم در این روند شرکت داشته باشیم و یه بخشیش رو برای خود اختصاص دهیم که موضوع بر میگرده به ایده پردازی شما.
حضور نداشتن در اینترنت و ضررهای آن
اینترنتنشینی، یکی از تحولات زندگی و شغل انسانها است. امروزه مردم فرهنگ استفاده از اینترنت را بیشتر از گذشته یاد گرفتهاند؛ در نتیجه میتوانند نیازهای خود را به کمک اینترنت برطرف کنند.
هر روز به تعداد کاربران اینترنتی افزوده میشود. این کاربران برای رفع نیاز خود در اینترنت به دنبال خدمات و محصولات موردنیازشان می گردند.
حالا اگر کسبوکاری در اینترنت حضور نداشته باشد نتیجهاش چه میشود؟
- مشتریان بالقوه حاضر در اینترنت را از دست میدهد.
- فروشش کمتر از کسی است که هم به صورت حقیقی و هم به صورت اینترنتی محصولات را میفروشد.
- سود کمتری به دست میآورد.
- کسی از برند او و فعالیتهایش باخبر نخواهد شد.
- در درازمدت از رقابت در بازار حذف میشود.
در نتیجه این صحبت ها، هر کسبوکاری برای بقا در بازار، باید به صورت آنلاین و در اینترنت فعالیت کند.
من نمیخواهم یک کسب کار را خودم راه بیندازم ولی یک کسب کار اینترنتی میخواهم
در پاسخ به این افراد میتوان گفت میتوانند برای خود یک وبمستر استخدام کنند و از بازار کار دنیای مجازی استفاده کنند
کسانی هستند که وقت یادگیری طراحی سایت چگونگی مدریت سایت و … را ندارند ولی یک ایده خوب برای ایجاد یک کسب کار اینترنتی را دارند، این موضوع است که باعث میشود اهمیت شغل وبمستری را پیبرد و نشان میدهد که بازار کار خوبی را به همراه دارد
و از همه مهم تر وبمسترانی هم هستند که خود ایده یک کسب کار اینترنتی را دارند و برای خود کار میکنند
فرصت های شغل وبمستری
اگر بخواهیم به طور کلی بگیم، 3 فرصت شغلی برای یک وبمستر وجود دارد:
- کار برای خود، که منظور همان داشتن سایت خود و مدریت آن است
- گرفتن پروژه کاری از دیگران به صورت قرار دادی
- استخدام در شرکت
نکته:
یک مورد چهارمی هم وجود دارد که ترکیبی از موارد یک و سه است که یعنی همان طور که برای شرکت کار وبمستری انجام میدهید میتوانید سایت خود را هم پیش ببرید و به طور جدا برای خود کسب درآمد کنید
نکته:
میزان درآمد در وبمستری برای سایت خود از دیگر موارد بیشتر بوده اما شرایطی دارد، این که ایده ای که برای سایت خود به کار میبرید به قدر کافی خوب باشد که بتواند پول ساز باشد
کلید اصلی منبع درآمد از وبمستری
در بالای مقاله به وظایفی اشاره کردیم که یک وبمستر باید بداند، هر کدام از آن موارد خود میتوانند شاخهای پول ساز باشند به عنوان مثال وبمسترانی هستند که فقط کارهای سئو یک سایت را انجام میدهند و افرادی هستند که فقط تولید محتوا یا طراحی سایت را انجام میدهند پس میتوان نتیجه گرفت که از هریک از زیر شاخه این حرفه میتوان کسب درآمد داشت
کلید
به این فکر کنید که شما تخصص لازم هر یک از شاخه هارا به طور صحیح یاد گرفتهاید و توانای کسب درآمد از هر یک دارید حال تمام این ترفند هارو میتوانید روی ایده خود پیاده کنید و سایت خود را طراحی کنید، همین دلیل است باعث میشود وبمستری شغلی پولسازی برای شما باشد
نکته:
این که در حرفه تخصص لازم را یاد بگیرید بسیار مهم است و اطلاع کم در هر شاخه باعث سقوط کسب و کار شما میشود که به طور کامل تر در بخش بعدی درباره این موضوع صحبت کردهایم
لینک های مرتبط به این بخش
در مقاله راه های کسب درآمد از سئو به یکی از زیر شاخه های پول سازه وبمستری اشاره کردهایم و به چگونگی وضعیت شغلی این شاخه صحبت کردهایم
در مقاله پایان دیجیتال مارکتینگ نسل ۳؟ در مورد دلیل این که چرا باید متخصص باشیم و درمورد دلیل پایان دیجیتال مارکتینگ نسل3 با جزئیات بیشتر صحبت کردهایم
در مقاله انواع کسب و کار اینترنتی (با معرفی 13 مدل کسب درآمد از اینترنت) مباحث مربوط به کسب و کار را با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار دادیم
موفقیت در وبمستری (بخش سوم)
راه درست در هر موفقیتی تلاش است، ولی این تلاش باید در مسیری درست قرار بگیرد که به عمل در آید. وبمستری شاخه های زیادی دارد، که برای تخصص پیدا کردن در هر کدام زحمت فراوانی باید کشید، به این دلیل که هر یک از این شاخه ها خود منابع کسب در آمد هستن
حالا چرا وبمستران ایرانی موفق نیستند؟
بسیاری از وبمستران ایرانی، «شبه وبمستر» هستند؛ حالا به چه دلیل؟
1- زیرا به درستی آموزش ندیدهاند.
بسیاری از افرادی که ادعا میکنند وبمستر هستند، بدون اینکه آموزشی تخصصی ببینند یا در دورهای اختصاصی شرکت کنند، خود را وبمستر تصور میکنند. واقعیت این است که با خواندن چند مقاله در گوگل و مشاهده آموزشهای مقدماتی نمیتوان خود را وبمستر دانست. مشغول شدن به عنوان وبمستر، نیازمند دانستن اصول مهم وبمستری و کسب تجربه در آن است.
2- زیرا آموزش های اشتباهی دیدهاند.
خیلی از آموزشهایی که با عنوان آموزش وبمستری وجود دارند، صرفا به مسائلی مانند نصب و راهاندازی وب سایت با وردپرس، انتخاب قالب، استفاده از افزونههای وردپرسی و… می پردازند و به مسائل وبمستری اشارهای نمیکنند. در صورتی که وبمستری اصلا مسائل فنی نیست و بیشتر به مسائل بیزینسی و مدیریتی کسبوکار مربوط میشود.
بنابراین کسانی که فریب آموزشهای این چنینی را میخورند و با امید وبمستر شدن هزینه میکنند، تنها در حد یک وردپرس کار بیتجربه آموزش میبینند و در آخر همان مسائل مربوط به وردپرس را هم نمیتوانند به صورت کامل انجام دهند.
3- عدم برنامهریزی مناسب و نداشتن دانش مدیریت پروژه.
تا اینجا به این موارد پرداختیم که افراد آموزشهای درستی نمیبینند و اصلا تخصص وبمستری ندارند؛ حالا میخواهیم بررسی کنیم که چرا وبمسترهای حرفهای موفق نمیشوند.
اولین مورد در عدم موفقیت وبمسترهای حرفهای، نداشتن برنامهریزی مناسب و دانش مدیریت پروژه است.
خیلی از وبمسترها به خاطر حجم کارهای خود، نمیتوانند آنها را به صورت مناسب مدیریت کنند و رفته رفته به متخصص های بدقولی تبدیل میشوند که مشتریان از کار کردن با آنها بیزار هستند، بنابراین کم کم مشتریان خود را از دست داده و درآمد و کیفیت کارشان به طرز وحشتناکی افت میکند.
به همین دلیل برای خودشان سابقه بدی را به وجود میآورند و نمیتوانند در زمینه ی وبمستری به موفقیتهای چشمگیری برسند.
4- روی یک تخصص تمرکز نمیکنند.
تعداد دیگری از وبمسترها هستند که مشکل آنها این است که روی یک تخصص خاص که در آن مهارت دارند تمرکز نمیکنند و به خاطر طمع به دست آوردن پول بیشتر، سعی میکنند در هر زمینهای وارد شوند که این کار بسیار خطرناک و اشتباه است.
به نظر شما یک پزشک متخصص درآمد بیشتری دارد یا یک پزشک عمومی؟
فردی که مشکل نارسایی قلبی دارد پیش یک پزشک متخصص قلب میرود یا یک پزشک عمومی؟
منطق به ما حکم میکند که برای مشکلات تخصصی، پیش یک پزشک متخصص مراجعه کنیم.
در کار وبمستری نیز به همین صورت است، مثلا فردی که در زمینه ایمیل مارکتینگ تخصص و تجربه زیادی دارد، میتواند با تمرکز روی همین کار درآمد بیشتری کسب کند و متخصص در این زمینه شناخته شود.
اما اکثر وبمستران به اشتباه، سعی میکنند به هر حوزه ای سر بزنندو تمامی کارهای موجود از طراحی سایت و برنامه نویسی گرفته تا بازاریابی انجام بدهند در صورتی که در هیچکدام از این موارد تخصص کافی ندارند.
این مورد نیز می تواند دلیلی باشد برای عدم موفقیت یک وبمستر حرفهای.
کلید موفقیت
دلایل اصلی شکست یک فرد را باهم برسی کردیم و حال دو پیشنهاد برای شما داریم
پیشنهاد اول به وبمستران
اگر وبمستر آموزش دیده هستید ولی موفق نیستید یک تخصص را به صورت جدی دنبال کنید زیرا هنگامی که در آن حرفه به تخصص برسید مطمعنا کسب درآمد خواهید کرد و کیفت کارتان رفته رفته پیشرفت خواهد کرد و بعد به دنبال دیگر زیرشاخه ها بروید
پبشنهاد دوم کسانی که قرار است وبمستر شوند
اگر شما درست آموزش ببیند دیگر لازم نیست نگران شکست باشید زیرا از ابتدا راه، درست به سمت موفقیت قدم برمیدارید
که با شرکت در دوره جامع وبمستری وانکلیک میتوانید بهترین آموزش را در این حرفه داشته باشید.
لینک های مرتبط به این بخش
در مقاله متخصص کیست؟ در مورد دلیل اصلی که باعث کسب درآمد و یا شکست یک فرد حوضه کاریش میشود صحبت کردیم برای مطالعه کیلک کنید
در مقاله آموزش تخصص برای مهاجرت به طور کلی در مورد وضعیت تخصص وبمستری در خارج از ایران و وضعیت کسب کار این تخصص و میزان درآمد این شغل با جزئیات بیشتر توضیح دادهایم.
در مقاله کسب درآمد از تخصص وبمستری با جزئیات بیشتر در مورد وضعیت شغلی این حرفه چگونگی کسب درآمد از آن پرداختیم
عالی بود??
خیلی عالیه که علاوه بر متن ویدئو هم میذارین. برای ما که فرصت خوندن متن نداریم میتونیم گوش بدیم
مطلب رو خیلی خوب بیان کردین برای امثال من که تازه مسیر وبمستر شدن رو شروع کردیم این جور مقاله ها کمک زیادی میکنه،مطلب بعدی اینکه من هنوز اون 200 فاکتور سئو رو نمیتونم خوب متوجه بشم،بنظر شما سئو کار استخدام کنم یا سعی کنم به مرور انجام بدم و یادبگیرم؟ممنون
هرچندوقت یبار ایمیلی از شما میگیرم و میام مطالبو میخونم
به این فکر کردم چقد ایمیل مارکتینگ مهمه
با درود
بله و متاسفانه بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی از این ابزار مهم غافل شدن