بازاریابی محتوا و روش درست ترویج و توزیع محتوا
قصد دارم در ادامهی صحبتهایی که راجعبه تولید محتوا داشتیم راجعبه ترویج و توزیع (Promotion) یا بازاریابی محتوا صحبت کنم. اینکه ما چطور میتوانیم با یک برنامهریزی خوب و درست محتوایمان را به دست تعداد زیادی از آدمها برسانیم تا هم بیشتر دیده بشوند و هم به برند خودمان کمک کنند.
بازاریابی محتوا، فاز جدید پس از تولید محتوا
در مقاله قبلی راجعبه اینکه ما اصلا چطور میتوانیم تولید محتوا انجام بدهیم، و درباره معیارهای مهم و ارزشمند یک محتوای خوب، و اینکه چطور میشود یک پست در بلاگ نوشت یعنی مراحل نوشتن یک پست در بلاگ چطور هست صحبت کردیم. در ادامه مطالب تولید محتوا میتوان گفت: وقتی ما تولید محتوا را انجام میدهیم و محتوا در بلاگ و شبکه های اجتماعی یا سوشالهایمان منتشر میشود کارمان تمام نشده، و در واقع میتوان گفت که یک فاز جدیدی به نام بازاریابی محتوا است.
در فاز دوم تولید محتوا یعنی بازاریابی محتوا نکته خیلی مهمی وجود است. و آن نکته مهم بحث آنالیز و تحلیل دیتا و محتوایی است که ما کار کردیم. یعنی از زمانی که محتوای ما منتشر شده تا زمانی که ما روی آن کار کردیم و بیشتر دیده شده چه اتفاقهایی افتاده است و فیدبکها چطور بوده است.
خیلی از دوستان معمولا این نکته را رها میکنند، و شروع میکنند به تولید محتوا، محتوای خوبی هم تولید میکنند و خیلی ولی روی بازاریابی محتوا کار نمیکنند، خیلی آنالیزش نمیکنند، خیلی از آن تجربه کسب نمیکنند و همیشه برنامهشان در بحث تولید محتوا منظم است اما کارشان درواقع نصفه و نیمه کاره مانده است.
در بحث بازاریابی محتوا دو نکته مطرح است:
اشتراک گذاری در فضای مجازی:
فرض کنید پس از تولید محتوا که مثلا مطلبمان را در بلاگ منتشر کردیم. حالا باید ببینیم خودمان چه امکاناتی داریم که بتوانیم آن را بیشتر معرفی کنیم. مثلا میگوییم که ما یک صفحه اینستاگرام داریم، یک کانال تلگرام داریم، یک صفحه لینکدین داریم، حالا روی اینها کار میکنیم. میبینیم که اولا این محتوایی که من نوشتم در کدام کانال (منظور از کانال تمام راههای تبلیغاتی است) باید منتشر بشود. شاید همهی کانالها مناسب نباشند.
به عنوان مثال: خیلی از زمانها شما یک پست در بلاگ را نمیتوانید در قالب یک پست در اینستاگرام بگذارید چون اصلا آنجا قابلیت لینک گذاشتن ندارید. خیلی سخت است بخواهیم بگوییم بروید در بایو کلیک کنید.
اگر مثلا صفحه اینستاگرامتان بالای ۱۰ هزار فالوور باشد در حد یک استوری خوب است ولی در حد پستهای اینستاگرام خیلی جالب نیست. یک زمانی هست که روی صفحه لینکداینم هم کار کردم، به یک تعداد فالوئر رسیده. خوبه که روی آن کار بشود. و در تلگرام و لینکدین در یک زمان بندی خاص و درستی منتشر کنیم.
اشتراک گذاری با استفاده از دیگران:
اعضای تیم من خودشان هم لینکدین دارند، ممکن است صفحه اینستاگرام هم داشته باشند، ممکن است فضاهای دیگری را هم داشته باشند که به این محتوا مرتبط باشد. پس بیایم از آنها خواهش کنم که در به اشتراک گذاشتن این پست به من کمک کنند.
این نکته خیلی نکته مهمی است یعنی شما یک تیمی دارید که میتوانید از آنها برای بیشتر دیده شدن و بازاریابی محتوا استفاده کنید. این را هم در نظر داشته باشید که کانالهایی که متعلق به تیم من هست باید به این محتوا خیلی نزدیک باشد، و زمانی که این اتفاق نیفتد من بیدلیل به یکسری افرادی که اصلا مخاطب هدف من نیستند به آن ها محتوا بیربط نشان دادم و در اختیارشان قرار گذاشتم.
اشتراک گذاری با افراد مرتبط در حوضه کاریمان:
من یکسری افرادی را در حوضه کاری خودم میشناسم که احساس میکنم این محتوا را اگر در کانالهایشان به اشتراک بگذارند میتواند به بیشتر دیده شدنش کمک کند و خیلی مثمر ثمر باشد. پس بیایم از آنها استفاده کنم.
این را در نظر داشته باشید که برای بازاریابی محتوا و بیشتر دیده شدن محتوا خیلی مغرورانه عمل نکنید. سعی کنید به این فکر کنید که من از چه ارتباطاتی و از چه افرادی میتوانم استفاده کنم که این محتوا بیشتر دیده شود، و این قطعا سوءاستفاده نخواهد بود و من میتوانم بعدا هم برای آنها مزایایی را در نظر داشته باشم یا اگر آنها هم محتوایی داشتند من روی گسترش آن کمک کنم. این معاملهای است که کاملا دو سر برد است و میتواند به من و کسب کار من خیلی کمک کند!
بازاریابی محتوا تبلیغ در کانال های رایگان:
برای اینکه بتوانید در بازاریابی محتوا پیشرفت داشته باشید و محتوا را به دست افراد بیشتری برسانید. میتوانید از کانالهایی که به صورت رایگان تبلیغ میکنند استفاده کنید. زمانی هست در حوزهی کاری شما میتوانید از فضاهایی که رایگان در اختیار شما قرار داده میشود استفاده کنید.
بازاریابی محتوا تبلیغ در کانال های پولی:
یکسری کانالها هستند که برای تبلیغات شما باید به آن ها پول پرداخت کنید تا محتوای شما بیشتر دیده بشود. کانال های تلگرامی، پیج های اینستاگرامی و وبسایتی هستند که میتوانید در آن ها بنر قرار بدهید، کانالهای مختلفی هم هستند که شما میتوانید محتوایتان را در آنجا قرار دهید.
مشکلی که وجود دارد این است که بیشتر بیزینسها اول سراغ کانالهای پولی میروند، و فقط به این توجه میکنند محتوای خود را فقط در جایی منتشر دهند. درصورتی که به موضوع آن کانال توجه نمیکنند. خیلی از مواقع موضوع مرتبط یک کانال با محتوا شما به بیشتر دیده شدن آن کمک بهتری میکند و افراد بیشتری را جذب کند.
نکته مهم
این را هم اضافه کنم که زمانی هست که شما اصلا خیلی نباید به کانالهای پولی فکر کنید و محتوایتان اصلا خاصیت دیده شدن و وایرال شدن را ندارد. تنها یک پست بلاگ ساده است، خیلی واقعا نباید برای دیده شدنش زمان گذاشت. ولی زمانی هست که همان پست بلاگ میتواند یک اینفوگرافیک باشد، میتواند یک Ebook باشد، میتواند یک فایل صوتی باشد، میتواند یک ویدیو باشد، میتواند یک فایل ویدیویی خوب باشد، یک مصاحبه جذاب باشد. و استفاده درست از آن ها به مرور زمان میتواند بر بیشتر دیده شدن شما کمک کند.
توهم بزرگ!
موردی هم که خیلی مطرح است این است که بیشتر کسبوکارها که من خودم با آنها صحبت کردم و مشاوره دادم خیلی توهم این را دارند که محتوا خودش باید وایرال بشود!
درصورتی که واقعا میتوانم بگویم یک وهم و خیال است. شاید از هر هزار مطلب خوب یکی از آنها خیلی خوب دیده بشود، و تا زمانی که شما روی بازاریابی تولید محتوا و وایرال کردنش کاری نکنید، آنطور که باید دیده نمیشود.
چنین چیزی دیگر وجود ندارد که بگوییم وبسایت ما خیلی خوب است، و حال که یک مطلب را منتشر کردیم خودش باید دست به دست، بین کسانی که در این حوزه هستند وایرال بشود. و باید هرکسی که این مطلب را دید به اشتراک بگذارد، در صورتی که این موضوع خیلی کم اتفاق میافتد، مخصوصا در ایران!
نکته:
به طور کلی شبکه اجتماعی ابزاری مناسبی است برای شروع گسترش کسب کار و بازاریابی محتوا است، و اگر درست از آن استفاد شود چه در ایران چه در خارج از ایران میتوان کمک بسیاری در بازاریبی تولید محتوا یا ترویج و توزیع محتوا داشته باشد، پس این موضوع را جدی بگیرید چون امکان پذیر است.
جمعبندی
حالا اگر بخواهم بحث کانالهای پولی را جمعبندی کنم باید ببینم محتوای من چقدر ارزش دیده شدن دارد، و نکته بعدی و بسیار مهم این است که آن کانالها چقدر میتوانند برای من بازده داشته باشند، چقدر به کسبوکار من مربوط میشود، عدد و رقمهایی که برایشان وجود دارد واقعی هست؟
مثلا یک کانال تلگرامیای که 100 هزار عضو دارد آیا واقعا آن 100 هزارتا ، یا حداقل 20 درصد آن فعال هستند؟ محتوایش دیده میشود که من بخواهم برایش هزینه کنم؟ و اینکه آن مخاطبها چقدر به مخاطبهایی که من دنبالشان هستم نزدیک هستند.
هدفمند کارکنید
حتما قبل از اینکه بخواهید در کانالی تبلیغی قرار دهید به این فکر کنید که هدف اصلی من چیست. اگر هدف من فقط دیده شدن آن محتوا و بازاریابی محتوا است یک بحث است.
ولی اینکه من هدفم از تبلیغات در کانال تلگرامم هم افزایش ممبر باشد پس لازم است در هر کانال تلگرامی که تبلیغ میگذارم آیدی کانالمان را هم پایینش بگذارم. برای این که بخواهم کمپینم را معرفی کنم، بخواهم بیزینسم را معرفی کنم لازم است. که دیگر دوباره بحث CTA (دعوت به اقدام) مطرح میشود.