رفتن به محتوای اصلی
پایان دیجیتال مارکتینگ نسل ۳؟

پایان دیجیتال مارکتینگ نسل ۳؟

با نگاهی به ۶ ماه دوم سال ۱۳۹۷ و اتفاقات آن می‌توان تحلیل مناسبی از اوضاع فضای دیجیتال مارکتینگ ایران ارائه کرد.

ابتدا دیجی کالا که همین امسال جشن ۲۲۰۰ نفره شدن خود را گرفت مجبور به تعدیل نیروی بیش از ۱۰۰ نفر از کارمندان خود شد و در بهمن ماه بود که جدی‌ترین رقیب آن یعنی بامیلو هم ۲۲۰ نفر از کارمندان خود را تعدیل کرد. تغییراتی بزرگ در فضای دیجیتال مارکتینگ ایران!

نکته قابل توجه اینجاست که تقریبا همه این افراد متخصص در یکی از حوزه های دیجیتال مارکتینگ هستند و افرادی با تخصص به حساب می‌آیند اما سوال اینجاست که چرا اخراج شدند؟!

به نظر من جواب همین متخصص بودن آنهاست و اینکه اگر یک سطح بالاتر، این افراد مهارتی متشکل از چند تخصص داشتند احتمال اخراج آنها به شدت کمتر می‌شد و به نوعی به مهره غیر قابل جایگزین تبدیل می‌شدند!

احتمالا می‌پرسید این مهارت چیست؟

راه حل‌های زیادی می‌توان برای این مهارت پیشنهاد داد اما من یک مهارت نسل ۴ در حوزه دیجیتال مارکتینگ را پیشنهاد می‌کنم و آن مهارت وبمستری است.

یک وبمستری فراتر از یک متخصص دارای تخصص‌های زیر است:

  • راه‌اندازی و نگهداری وب‌سایت
  • تولید محتوا
  • بازاریابی اینترنتی
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  • ایجاد ترافیک و تبدیل آن‌ها
  • و …

همانگونه که ملاحظه می‌کنید یک وبسمتر به تنهایی توانایی راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی را دارد و کما اینکه اگر افراد فوق وبسمتر بودند و اخراج می‌شدند براحتی با تجربه‌ای که در کمپانی‌های بزرگ ذکر شده بدست آوردند، برای خود یک کسب‌وکار اینترنتی راه می‌انداختند.

و باز هم سوال دیگری پیش می‌آید، کدام ایده؟!

همیشه ایده‌یابی برای راه‌اندازی کسب وکار یکی از سخت‌ترین قسمت‌های آن بوده و هست اما با رویکردی منطقی می‌توان از آن به درستی گذشت. بعنوان مثال فقط کافی است همین محصولات دیجی کالا را با کیفیت و ارائه بهتر عرضه کرد.

یک وب‌سایت راه‌اندازی کرد، صحبت با فروشندگان و مذاکره برای تعیین سود قدم دوم و تولید محتوا و سئوی آنها فاز بعدی است. با بازاریابی اینترنتی ترافیک را افزایش داد و در نهایت تبدیل به مشتری!

البته قطعا به این آسانی نیست اما اگر وبمستر باشید متوجه خواهید شد که کار سختی هم نیست.

یک سوال جدیدتر، با وجود دیجی کالا کی من را انتخاب می‌کند؟

اتفاقا با وجود وب‌سایت‌های بزرگ الان فضای مقایسه بیشتر شده است و افراد با بررسی‌های زیاد و با توجه به تورم موجود اقدام به خرید با مناسب‌ترین قیمت خواهند کرد فقط کافی است حرفه‌ای عمل کنید!

وقتی در اسفند ماه و بعد از اتفاقی که برای بامیلو افتاد هنگام تردد از خیابان جردن با صحنه جالبی برخورد کردم، ایستادم و عکسی گرفتم و با فردی صحبت کردم که یک ایده کاملا سنتی را بصورت دیجیتالی درآورده بودند.

دیجیتال مارکتینگ

بله همانطور که می‌بینید فروش تایر اتومبیل کار آن‌هاست و بعنوان مزیت رقابتی تعویض رایگان و میزان فرمان هم انجام می‌دهند!

در مقابل هم شرایطی داریم که بدلیل استفاده نکردن از دیجیتال مارکتینگ حاصل شده است. سوار اسنپ شدم با خودرویی که حدود ۲۰۰ میلیون قیمت داشت و راننده آن فردی حدود ۴۰ ساله که به گفته خودش بدلیل استفاده از روش‌های سنتی کسب‌وکارش ورشکسته شده و بدلیل نداشتن پول توجیبی مجبور بود مسیری نسبتا طولانی را با ۱۲۵۰۰ تومان براند!

با اندکی صحبت متوجه شدم که او حتی با کلیات این فضای بی‌کران آشنا نیست و این فرصت را نمایان می‌کرد با وجود ورود به دیجیتال مارکتینگ نسل ۴ هنوز در کشور ما چقدر فرصت وجود دارد.

دیجیتال مارکتینگ

با وجود بستر بزرگی به وجود آمده و گسترش نیاز به مهارت‌هایی مانند وبمستری شاید الان فرصت مناسبی باشد تا با فراگیری این دوره بتوانید در فضای دیجیتال حضوری مفید داشته باشید.

یک وبمستر می‌تواند به ۳ روش کسب درآمد کند:

۱- فریلنسری (کار در زمان و مکان دلخواه)

۲- کارمندی (یک مهارت تضمین شده)

۳- کارآفرینی

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دوره وبمستری می‌توانید از مشاوره رایگان ما برخوردار شوید. کافی است فرم زیر را پر کنید.

مروری بر سرفصل‌های مهم دوره وبسمتری:

دیجیتال مارکتینگ

سمیرا حسینی

یک نظر برای این نوشته موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا