۴ مرحله برای حرفهای شدن در نوشتن مقاله کامل و باکیفیت
مقدمه
قصد دارم در این مقاله راجعبه مراحلی که ما میتوانیم طی کنیم، برای اینکه بتوانیم در نوشتن مقاله خوب و با کیفیت عمل کنیم. درواقع میشود گفت در مراحل نوشتن مقاله ما باید چه نکاتی را در نظر بگیریم و طی کنیم، که هم یک محتوای ارزشمندی باشد هم کاربران را به سمت سایت خودمان بکشیم.
اولین مرحله (شناخت مخاطب)
من راجعبه این موضوع یعنی شناخت مخاطب در مقالههای قبلی هم صحبت کردم. و به صورت کلی موضوع پیچیدهای است. بحث شخصیت مشتری، اینکه من بدانم مخاطبم چه میخواهد و چه نیازی را باید برای او برطرف کنم.
درواقع میشود گفت که این کار نیاز به تحقیقات جامع بازار دارد، که من در مقالات قبلی کمی از تجربیات خودم در این زمینه یعنی راجعبه اینکه اگر قرار است که من یک پادکستی تولید کنم و در کانال وان کلیک بگذارم بر چه اساسی درواقع انتخاب شده است. آن مخاطب را چطوری توانستم بشناسم.
در نوشتن مقاله باید از خودتان چند سوال خیلی مهم را بپرسید. اینکه مخاطب من دقیقا کیست؟ چه محتوایی را دوست دارد؟ محتوایی را که من تولید میکنم قرار هست که چه نیازی را از او برطرف کند؟ و چه چیزی باعث میشود که مخاطب من از مقاله من راضی باشد و بتواند آن را درواقع به دوستان خودش هم پیشنهاد بدهد یا مجدد به سایت من سر بزند.
اینها سوالات مهمی هستند که ما باید از خودمان بپرسیم. برای شناخت مخاطب به آن نیاز داریم
دومین مرحله در نوشتن مقاله (انتخاب موضوع)
شناخت نیاز مخاطب
نکته بعدی که خیلی حائز اهمیت است بحث انتخاب موضوع است. من باید چه مقالهای بنویسم؟، وقتی شما مخاطب را بشناسید متوجه میشوید که آن مخاطب چه نیازهایی دارد و وقتی نیازهای او را بدانید کم کم به این بحث میرسید که لازم هست که من راجعبه این موضوعات محتوا داشته باشم. این میشود اولین قدم برای انتخاب موضوع.
بررسی و تحلیل رقبا است
اینکه تا به الان وبسایتهای رقیب من در چه موضوعاتی تولید محتوا کردهاند بسیار اهمیت دارد. نمیخواهم بگویم آن مقاله ها درست یا غلط بودهاند ولی نیاز هست که شما به بررسی آن مقاله ها بپزدازید، کامنتها را بررسی کنید، ببینید که آن پستها چقدر توانستند موفق باشند. آن موضوعاتی که انتخاب شده چقدر توانستند نزدیک به نیاز مخاطب قرار بگیرد.
زمانی هم هست که ممکن است شما بگویید در حوضه کاری من هیچ رقیبی وجود ندارد و من اصلا چطور میتوانم رقبا را پیدا کنم.
بحث انتخاب و تحلیل رقبا خیلی نکته مهمی است. خیلی از مواقع شما میتوانید با جستجو در گوگل به آنها برسید. بهخاطر اینکه با کلمات کلیدی (keyword) که در حوضه کاری شما هست آنها در صفحهی اول گوگل هستند. پس لازم هست که شما محتوای آنها را بخوانید و ببینید که چطور عمل کردند و و خود از نوع به نوشتن مقاله بپردازید، میتوانید نقاط قوت و نقاط ضعفشان را بنویسید. بهترین چیزی که من خودم در این زمینه از آن استفاده کردم ، استفاده از اشتباه یا موارد درستی رقبا بوده. به این شکل که باید سعی کنید آن اشتباهاتی که رقبا انجام دادند را انجام ندهید و کارهای درستی که انجام دادند را الگو برداری کنید و ایده بگیرید.
جست و جوی کلمه کلیدی مناسب
بعد از بررسی رقبا به این میرسیم که کاربرها در حوضه کاری من چه چیزی جستجو میکنند، که این به یک تحقیق جامع کلمات کلیدی نیاز دارد. یک keyword research که شما بتوانید با آن به این نکته برسید که کاربرها در حوضه کاری من چه چیزی جستجو میکنند. چون بههرحال من دارم در فضای دیجیتال مینویسم و نیاز هست که بدانم و بررسی کنم که کاربرها دنبال چه چیزی میگردند؟ چه نیازی دارند که من بتوانم نیازشان را برطرف کنم؟
مرحله سوم در نوشتن مقاله ( محتوا)
تولید و ترجمه محتوا
یک نکتهای که وجود دارد این است که در نوشتن مقاله باید محتوا مدنظر را بهطور کامل تولید کنیم یا نیاز هست که یک بخشیاش را ترجمه کنیم، و اگر باهمدیگر یعنی هم بحث تولید و هم بحث ترجمه باشد، خیلی توصیه میشود که این دو مورد انجام شود. اگر که من موضوع را انتخاب کردم، زیرعنوانها مشخص شده است و حالا سراغ این بروم که سایتهای خارجی راجعبه آن چه چیزی گفتند؟
یعنی یک بررسی در فضای خارج داشته باشم و مطالعه کنم و ببینم چه صحبتهایی راجعبه آن شده و بیایم آن محتوا را با دانش خودم ادغام کنم و بومی سازی کنم. میشود گفت محتوای ترجمه شدهای که بومی نشود خیلی کاربردی برای کاربرها ندارد پس نیاز هست که من آن محتوا را بخوانم، با دانش خودم ادغام کنم تا بتوانم در نوشتن مقاله با دیگران فرق داشه باشم.
نکته:
خیلی کار جالبی نیست اگر شما صرفا کار ترجمه انجام بدهید. شاید خیلی از کاربرها زبان انگلیسیشان خوب باشد و جستجو کنند و به آن سایتها برسند. و به این دلیل نیاز هست که شما تجربیاتتان در نوشتن مقاله بگویید، نیاز هست که یک زمانی یکسری محتواها را اصطلاحا ایرانیزه کنید و با ادبیات خودتان آن را بگویید و مفهومی که در ایران رایج هست نه چیزی که در خارج گفته شده است.
ولی این ترکیب میتواند ترکیب خیلی خوبی برای نوشتن مقاله خوب باشد. یک نکته خیلی مهمی که وجود دارد این است که خب احتمالا هر پست وبلاگ شما احتمالا حداقل 1500 کلمه باید باشد برای اینکه بتواند یک مقاله کاملی باشد. حتی یک زمانهایی تا ۳۰۰۰ یا ۵۰۰۰ کلمه هم میتواند برسد. کاملا بستگی به حوضه کاری شما دارد و لازم هست که شما آن محتوا را برای هر پستتان بخش بخش کنید. بیایید برای هر عنوان که میتواند وجود داشته باشد قسمت بندی مناسب قرار دهید، و بعد بروید سراغ اینکه من چه مقدمه جذابی میتوانم بنویسم تا کاربرها راغب بشوند که محتوای من را کامل بخوانند تمرکز کنید.
داشتن مقدمه مناسب در نوشتن مقاله
نوشتن مقدمه در نوشتن مقاله نکته خیلی مهمی است و شاید لازم باشد بیشاز بقیه بخشها به مقدمه خیلی دقت کنید. دقیقا بگویید که آخر محتوا قرار است راجعبه چه موضوعاتی صحبت بشود و اینطوری بگویم که باید به کاربرها یک وعدهای بدهید برای اینکه بتوانند تا انتها پست شما را دنبال کنند.
مثلا یک مقدمه خوب میتواند این باشد که ابتدای پست بگویید که قرار است که تا انتهای پست به چه سوالهایی از کاربران جواب داده بشود و سوالات را همان اول تیتروار بنویسید و این بهنظرم میتواند یک شروع خوبی باشد. یا بخشهای مختلف را بهطور خیلی خلاصه شده در مقدمه بیاورید.
برعکس کتابها که حالا خیلی از خوانندگانش خیلی به مقدمه توجه نمیکنند در مقاله ها مقدمه میتواند خیلی خیلی مهم و تاثیرگذار باشد. یکسری از مواقع هم برای شروع نوشتن مقاله، در مقدمه میتوانید یکسری آمارها و ارقام جذابی بدهید از اینکه مثلا در سال 97 یک اتفاقی در حوضه کاری شما افتاده و یک آماری از یک وبسایت معتبر وجود دارد و شما به آن ارجاع بدهید که بله براساس آمار از این وبسایت این اتفاق افتاده.
و این یادتان باشد که دادن آمار و ارقام میتواند برای آدمها خیلی جذاب باشد. اگر شما به یک وبسایت معتبر و معروف استناد کنید که کاربرهای شما با آن آشنا باشند بسیار تاثیر گذار است. یعنی یک وبسایتی باشد که کاربرها اکثرا آن را بشناسند و شما از دل آن وبسایت یک آمار جذاب بیرون بکشید و در مقدمه بیاورید. این میتواند یک مقدمهی جذابی برای شروع نوشتن مقاله باشد.
نظم و انسجام (بسته بندی محتوا)
نکته بعدی که در نوشتن مقاله بعد از مقدمه خیلی مهم است این است که شما چگونه بتوانید یک نظم و انسجام خوبی به مقالتان بدهید که کاربر را گیج نکنید یعنی کاربر با یک شروع و پایان خوبی روبه رو بشود از این جهت که اگر قرار است راجعبه یک موضوعی توضیح بدهید از اولش خیلی با جزیئات (detail) شروع نکنید، خیلی ساده شروع کنید. شاید لازم باشد یکسری مفاهیم را همان ابتدا بگویید و از یکسری چیستی در مطالب یا همان ایجاد پرسش و یکسری تعریف استفاده کنید، و بعد شروع کنید به موضوع اصلی بپردازید. این انسجام و نظم دادن خیلی نکته مهم و ضروری است، در ابتدا وقتی میخواهید تازه شروع به نوشتن مقاله کنید، برای پستهای اولتان زمان بیشتری بگذارید و خودتان چندین بار مطالعه کنید.
نکته:
قبل از اینکه آن مقاله را انتشار بدهید میتوانید به دوستانتان، کسانی که فکر میکنید مخاطبان هدف شما هستند دراختیارشان قرار بدهید و بگذارید پست را بخوانند و به شما نظر بدهند از این جهت که تا چه حد این پست را دنبال کردند آیا ذهنشان پراکنده شده، گیج شدند یا خیر آگاهتان سازند. چون این موضوع واقعا مهم است. این موضوع کمی هم به این برمیگردد که من دارم یک داستانی را روایت میکنم و لازم است که در ذهن مخاطب یکسری موارد را خیلی خوب و منظم بچینم و یک پایان خوبی هم داشته باشد که اصطلاحا به این کار بسته بندی محتوا میگویند.
نکته:
میتوانید دوباره از بحث تحلیل رقبا در نوشتن مقاله کمک بگیرید. محتوای آنها را که میخوانید خودتان بهعنوان یک خواننده در نظر بگیرید. آن محتوا چطور میتواند محتوای بهتری بشود؟ ترتیبش به چه صورت بوده است؟ یا حتی خیلی خوب میشود از وبسایتهای خارجی کمک گرفت. وبسایتهای خارجی معمولا در این زمینه خیلی خوب عمل میکنند از این جهت که کاملا میدانند انسجام و سازماندهی کردن پست به چه شکل است و وقتی شما پست را میخوانید کاملا متوجه میشوید که ترتیبش چقدر خوب شکل گرفته و چقدر پایان خوبی داشته است.
تقریبا داریم به نکات پایانی میرسیم. طبیعتا نکته بعدی این است که پست من آماده شده و باید سئو داخلی آن را انجام بدهم که من راجعبه سئو و مواردی که برای محتوای سایت مهم است و باید به آن دقت بشود مقاله جامعی نوشتهام.
مرحله چهارم در نوشتن مقاله (بررسی وضعیت سئو)
انتخاب عنوان
شما خیلی از مواقع خیلی زحمت کشیدید، یک محتوای عالی نوشتید و بازاریابی محتوا انجام دادهاید، ولی آن محتوا برای الگوریتمهای گوگل و موتورهای جستجو استاندارد نیست و لازم هست که سئو شود. برای همین است که کارشناسان تولید محتوا باید سئو را بلد باشند. از این جهت که خودشان پست را نوشتند تا انتها کار کردند و آنجا لازم است که یک دستی به سر و روی آن بکشند. کار سئو آن را خوب انجام بدهند تا یک پست درواقع تکمیل بشود. مثلا یک نکتهای که باید در آخر پست خیلی به آن دقت کنید این است که من چه عنوانی برای مقالهام بگذارم.
انتخاب عنوان واقعا یک موضوعی است که میشود راجعبه آن یک مقاله جامع نوشت و خیلی نیاز دارد که بررسی بشود. شاید لازم است برای یک عنوان 5 دقیقه، 10 دقیقه یا حتی 15 دقیقه زمان بگذارید و یک عنوان خیلی جذاب بگذارید و همان عنوان هم حالا میتواند با یک تغییرات جزئی در متا سایت قرار بگیرد که آن هم دوباره به سئو سایت برمیگردد، که لازم هست آن هم بررسی بشود و کار بشود.
نکته:
زمانی هست شما وقت زیادی بر نوشتن مقاله خود صرف کردید، کلی محتوای خوب نوشتید ولی آن محتوا ویترین خوبی ندارد. اولین چیزی که میشود گفت بهعنوان ویترین محتوا در نظرش بگیریم عنوان محتوا است و وقتی من عنوان خوبی نداشته باشم احتمالا CTA (دعوت به اقدام) پایینی دارم. و زمانی که در گوگل یک کاربری جستجو میکند و احتمالا روی لینک مقاله من کلیک نمیکند، و زمانی که کاربر وارد وبلاگ من شده ولی آنقدر عنوانهایم کلیشهای و ساده است که روی آن کلیک نمیکنند و ادامه مطالب را دنبال نمیکنند. ولی وقتی عنوانها، عنوانهای جذابی باشد نه دروغین، عنوانهایی باشد که بهنوعی بتواند کامل به کاربر بفهماند که این پست راجعبه چه موضوعی است و راجعبه چه چیزی قرار است صحبت بشود خیلی میتواند به نوشتن مقاله شما کمک کند.
استفاده از تصاویر و ویدیو
یکی از نکتههایی هم که من قبلا راجعبه آن صحبت کردم و خیلی به سئو مربوط میشود بحث استفاده استفاده از تصاویر و ویدئو در مقاله یا پست وبلاگ است، که یکی از مهم ترین نکات در سئو و تجربه کاربری به حساب میآید. حتما مقاله شما باید شامل تصاویر بشود، تصویرها باید خیلی مرتبط باشند، صرفا یک تصویر دانلودی نباشند، باید روی آن کار بشود که درواقع هم کمی برای کاربر کسل کننده نباشد و هم اینکه وقتی تصویر را میبیند یک مفهومی را بگیرد و صرفا یک تصویر معمولی نباشد.
نکته:
شما میتوانید از اینفوگرافیک استفاده کنید که خیلی میتواند برای کاربر جذاب باشد. یک زمانی میشود شما از میکرواینفوگرافیک استفاده میکنید یعنی یک تصویری که یکسری اطلاعات یا information دارد ولی خیلی کوتاه و خیلی جذاب، در قالب یک تصویر کوچک نه یک اینفوگرافیک خیلی بلند منظور را به کاربر میرساند.
اگر میکرواینفوگرافیک را اگر در گوگل جستجو کنید برای شما یکسری موضوعاتی میآورد، که میتوانید یکسری نمونهها آن را ببینید. خیلی میتواند کمکتان کند و همچنین خیلی از یک تصویر معمولی بهتر و تاثیر بیشتری دارد.
به عنوان مثال به اینفوگرافیک آب شیرین زیر توجه کنید
نکته:
بحث استفاده از ویدئو در نوشتن مقاله هم که خیلی جذاب است. به time on page یا زمان حضور کاربر در سایت کمک میکند. میتواند پست را خیلی تکمیل کند. استفاده از ویدئو خیلی میتواند خوب باشد. حتما اگر زمانش را دارید، اگر میتوانید برای آن هزینه کنید این کار را انجام بدهید و ویدئو تولید کنید.
نرخ کلیک کاربر (call to action )
و اما به موضوع آخر میرسیم که درواقع داشتن CTA یا دکمهی call to action در مقاله شما است. شما تا به الان هرچقدر زحمت کشیدید و یک محتوای خیلی مفیدی منتشر کردید، حال باید تمرکز خود را به جهت دادن کاربر بگذارید، و فرصت این را دارید که کاربر را بیشتر در سایت خود نگه دارید و یا محصولات خود را با این کار معرفی کنید یا حتی فقط ازش دیتا بگیرید.
باید یک اشارهای کنید که کاربران را به یک صفحه دیگر هدایت کنید. اگر قرار است یک محصولی را خریداری کنند، اگر قرار است که ثبتنام کنند، اگر قرار است که کتابی دانلود کنند این دکمهی CTA خیلی میتواند کمک کند و کاملا شما میتوانید حس پیدا کنید که محتوای من خوب بوده، حالا زمانش رسیده که کاربرها آن کاری را که من میخواهم انجام بدهند.
انتخاب این که CTA چه متنی داشته باشد، و کجا کاربران را هدایت کند، در کجای پست قرار داده بشود، انتها پست باشد، ابتدای پست باشد، وسط پست باشد، اینها خیلی مواردی است که باید با تجربه به آن برسید، و به راحتی از آن نگذرید، انتخاب و داشتن CTA میتواند خیلی به پستهای شما کمک کند.
حرف آخر
در آخر هم فقط یک نکته کوچک ولی مهم اشاره میکنم که کاربرها را دعوت کنید که کامنت بگذارند و باعث میشود که در سئو سایت تاثیر گذار باشد، و همچنین یک مقاله جذاب و تعاملی باشد که با کاربرها کاملا ارتباط برقرار کرده است.