یک وبمستر باید چه تخصص‌هایی داشته باشد؟

webmaster-expertدر مقاله وبمستری چیست؟ درباره تخصص وبمستری با شما حرف زدیم. گفتیم که در کسب‌و‌کارهای اینترنتی وجود وبمستر ضروری است. در این مقاله می‌خواهیم درباره تخصص های یک وبمستر با شما صحبت کنیم.

با خواندن این مقاله متوجه می‌شوید که برای تبدیل شدن به یک وبمستر موفق لازم است چه مهارت‌هایی را یاد بگیرید. وبمستر، نقش مدیر یک کسب‌و‌کار آنلاین را ایفا می‌کند؛ در نتیجه شکست یا موفقیت وب سایت در گرو طرز تفکر و مهارت‌های وبمستر است.

یک وبمستر باید چه تخصص‌هایی داشته باشد؟

  • طراحی سایت: گاهی پیش می‌آید که وب‌سایت با مشکلی فنی مواجه می‌شود. مثلا افزونه‌ها با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند و درست کار نمی‌کنند یا بخشی از سایت از کار می‌افتد. اینجاست که باید وبمستر وارد عمل شود و چیدمان عناصر سایت را تغییر دهد و افزونه‌های غیر‌ضروری را حذف کند. به همین دلیل وبمستران باید طراحی سایت را به صورت کامل بلد باشند تا در صورت بروز ایراد فنی، بتوانند آن را برطرف کنند.
  • ساخت cta: cta (Call To Action) یا دعوت به اقدام، تکنیکی است که از کاربر می‌خواهد اقدامی انجام دهد. مثلا روی دکمه‌ای کلیک کند، به صفحه محصول برود، اپلیکیشن موبایل وب‌سایت را دانلود کند، در خبرنامه ایمیلی عضو شود و… . دعوت از مخاطب برای انجام کار در سایت، باعث می‌شود که او بیشتر با عناصر وب‌سایت درگیر شود و نام برند را در خاطر بسپارد. طراحی cta و مکان قرار گرفتنش در وب‌سایت از جمله موضوعاتی است که وبمستر آنها را مشخص می‌کند.
  • تبدیل: وبمستر باید بتواند بازدیدکنندگان سایت را به افراد علاقه‌مند تبدیل کند. تبدیل بازدیدکننده به علاقه‌مند به کمک cta ها انجام می‌شود. وقتی کاربری ایمیلش را وارد کرد یا کتاب رایگان موجود در سایت را دانلود کرد یعنی اینکه به موضوعات و درون‌مایه وب سایت علاقه مند شده است. فراتر از این، وبمستر باید کاری کند که علاقه‌مندان وب‌سایت به مشتریان تبدیل شوند. وبمستر این کار را با راه‌اندازی کمپین، ارسال بن تخفیف برای خرید و ایمیل مارکتینگ انجام می‌دهد. هرچه تعداد بیشتری از افراد به مشتریان سایت تبدیل شوند، نرخ تبدیل سایت (Conversion Rate) افزایش می‌یابد.
  • سئو: یکی از اصلی‌ترین کارهای وبمستر، بهینه‌سازی وب سایت برای موتورهای جستجو (سئو) است. سئو کردن یعنی اینکه وب‌سایت در یک کلمه کلیدی از دیگر وب‌سایت‌ها جلو بزند و جزو اولین نتایج جستجو ظاهر شود. وبمستر باید به کلمات کلیدی رقابتی توجه کند و بر اساس آنها محتواهایی مناسب و تبلیغاتی تاثیرگذار تولید کند. به علاوه باید تکنیک‌های on-page و off-page را نیز بلد باشد تا بتواند از همه لحاظ رتبه وب‌سایت را ارتقا دهد.
  • بازاریابی اینترنتی: اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره بازاریابی اینترنتی به دست آورید، مقاله بازاریابی اینترنتی را مطالعه بفرمایید. آگاهی از روش‌های مختلف بازاریابی اینترنتی یکی از وظایف اصلی وبمستران است. وبمستران باید بتوانند در اینترنت تبلیغ کنند و مخاطبان اینترنتی را به سمت وب‌سایت جذب کنند. تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و فروش در دنیای مجازی با استفاده از روش‌های بازاریابی اینترنتی انجام می‌شود.
  • ایمیل مارکتینگ: یکی از روش‌های بازاریابی ایمیل مارکتینگ است. یکی از ارزان‌ترین ابزارهای تبلیغاتی ایمیل مارکتینگ است. وبمستران باید بتوانند با استفاده از ایمیل، مشتریان را از خدمات و محصولات وب‌سایت با‌خبر کنند.
  • راه اندازی کمپین تبلیغاتی: کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از فعالیت‌های چندجانبه است. هدف کمپین و مخاطبان هدف، قبل از هر اقدامی مشخص می‌شود و با برنامه‌ریزی دقیق، کمپین آغاز می‌شود. در هر قسمت از کمپین، پیام اصلی در زمان مناسب به دست مخاطب مناسب می‌رسد. با کمک پیام‌های یک کمپین تبلیغاتی می‌توان مخاطبان بیشتری جذب کرد. وبمستران باید بتوانند معیارهای یک کمپین موفق را مشخص کنند و آن را اجرا کنند.
  • مدیریت پروژه: وبمستران باید مهارت مدیریت پروژه را به خوبی بلد باشند. مدیریت پروژه یعنی بررسی تمام جنبه‌های پروژه و اطمینان حاصل کردن از اجرای درست بخش‌های پروژه در زمان‌های مختلف. وقتی کسی قبول می‌کند که وب‌سایتی را وبمستری کند، باید تمام قسمت‌های وب‌سایت، برنامه فروش، روند اجرای روش‌های بازاریابی اینترنتی و… را زیر نظر داشته باشد. در صورتی که در هر یک از اجزای کسب‌و‌کار اینترنتی مشکلی پیش بیاید، این وظیفه وبمستر است که آن را شناسایی و برطرف کند. گاهی اوقات نیاز است که برای کنترل بخش‌های سایت، کارها را به دیگران واگذار کند و وبمستر باید نحوه انجام دادن مسئولیت‌های این افراد را کنترل کند.
  • صفحه فرود: به هر صفحه‌ای که کاربر وارد آن می‌شود یا به اصطلاح بر آن فرود می‌آید، صفحه فرود (Landing page) گفته می‌شود. معمولا صفحه فرود به صورت جداگانه از صفحات اصلی یک وب‌سایت طراحی می‌شود. گاهی اوقات صفحه فرود هنگام خروج بازدیدکننده از سایت نشان داده می شود تا اطلاعات بازدیدکنندگان (نام و نام خانوادگی، شهر، ایمیل) را دریافت کند. وبمستران باید بتوانند با طراحی صفحه فرود موقعیت‌های مناسبی برای فروش بالقوه ایجاد کند و مدت زمان حضور افراد در سایت را افزایش دهند.
  • تبلیغ‌نویسی: تبلیغ‌نویسی را می توان زیرشاخه‌ای از بازاریابی اینترنتی دانست. وبمستر باید مهارت نوشتن تبلیغ‌های جذاب و پرفروش را داشته باشد. نوشتن یک صفحه محصول جذاب نمونه‌ای از تبلیغ‌نویسی است. با نوشتن تبلیغات تاثیرگذار، فروش محصولات بیشتر شده و سود به دست آمده نیز بیشتر می‌شود.
  • تبلیغات کلیکی و بنری: علاوه بر نوشتن متن‌های تبلیغاتی، وبمستر باید وب‌سایتش را در گوگل و وب‌سایت‌های پرمخاطب تبلیغات کند. شناسایی مکان مناسب برای سفارش تبلیغات، تعیین بودجه کافی برای تبلیغات و شکل نمایش تبلیغات از جمله کارهایی است که وبمستر انجام می‌دهد.
  • تجربه کاربری: تجربه کاربری (User Experience) مجموعه‌ای از رفتارها و احساسات کاربران در هنگام حضور در وب‌سایت است. برای بهبود تجربه کاربری، فرآیندهای سایت باید تمام روندها و محصولات داخل سایت ساده و قابل فهم باشند. به طوری که از صفحه اصلی بتوان با ۲یا ۳ کلیک به تمام بخش‌های سایت دسترسی پیدا کرد. اگر تجربه کاربر در هنگام استفاده از خدمات و محصولات سایت شما خوب باشد، خاطره خوبی در ذهنش نقش می‌بندد و باز هم به وب‌سایت شما سر می‌زند.
  • رابط کاربری: رابط کاربری (User Interface) یعنی تمرکز بر آن چیزهایی که کاربر به آن نیاز دارد. رابط کاربری بیشتر بر معماری سایت متمرکز است. می‌توان گفت UI زیرمجموعه ای از UX است. در حقیقت UI در جهت تحقق اهداف UX پیش می‌رود.
  • فروش: فروش اینترنتی از دیگر تخصص‌های یک وبمستر است. موفقیت در فروش اینترنتی به نگرش مسئول سایت بستگی دارد. وبمستران باید آمادگی این را داشته باشند که با فروش تلفنی و فروش اینترنتی، محصولات سایت را بفروشند و مشتری جذب کنند.

از چه راه‌هایی می‌توانید مهارت‌های وبمستری را یاد بگیرید؟

شما می‌توانید به تدریج هر یک از این حوزه‌ها را یاد بگیرید و کم کم به عنوان وبمستر، مسئولیت مدیریت وب‌سایت‌های مختلف را بر عهده بگیرید. هم‌چنین می‌توانید در دوره وبمستر پولساز وان کلیک شرکت کنید تا این مهارت‌ها را به صورت کامل و جامع یاد بگیرید. تمرین‌های عملی این دوره به شما کمک می‌کند تا سریعتر وظایف وبمستر را درک کنید و بتوانید آنها را انجام دهید.

کسب و کار اینترنتی

همین الان کتاب ۱۰ تخصص پولساز بازاریابی اینترنتی را دانلود کنید!

 

برای این نوشته 4 نظر ثبت شده

  1. گروه آموزشی آنلاین ام ال ام

    مطلب بسیار خوبی بود. ازش استفاده کردم.
    جامع و کامل.
    ممنونم از شما و سایت خوبتون.

    1. شیدا عزیزخانی

      درود بر شما
      بسیار از شما سپاسگزاریم.

  2. محمد

    سلام بخشی که برای دانلود کتاب بازاریابی طراحی کردید رو با چه افزونه یا روشی ایجاد کردید؟؟

    1. شیدا عزیزخانی

      درود بر شما
      با برنامه thrive leads. که به زودی در سایت allwp قرار می گیرد.
      باسپاس فراوان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *